איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

ועדה מיוחדת שתוקם בכנסת תבחן את פרשת מותו של אהוביה סנדק ז"ל. חבר הכנסת איתמר בן גביר שהוביל להחלטה להקים את הועדה מספר בראיון לערוץ 7 על השאלות המרכזיות שאמורות לעמוד לנגד עיניהם של חברי הועדה.

"עצם הקמתה של הועדה המיוחדת הוא הישג גדול", אומר חבר הכנסת בן גביר המציינת כי מלכתחילה קיווה להקמת ועדת חקירה פרלמנטארית, אך גם לוועדה משולבת של ועדת הפנים וועדת החוץ והביטחון יש כלים דומים ויכולות דומות מבחינת בירור האירוע לפרטיו, ובין השאר לזמן אליה עדים וגופים שונים "והגיע הזמן שהגופים האלה יתנו תשובות".

על השאלות העיקריות שתצטרך הוועדה לדון בהן, אומר חבר הכנסת בן גביר כי אלה מתחילות מהרגע הראשון של האירוע שבדיקתו מתחילה רק שעתיים ורבע לאחר התרחשותו ולא ברור מדוע חלף זמן רב כל כך עד לתחילת חקירת הנתונים בשטח. "בהמשך הם משחררים את השוטרים החשודים ולא מדברים איתם והדברים נמשכים עד אותה חקירה אומללה כביכול שהתרחשה בשמונה בערב, כאשר מגיעים אותם שוטרים חשודים ובמקום לחקור אותם ולגבות מהם עדות כלשהי שולחים אותם הביתה בגלל הוראה של ראש מח"ש. מישהו צריך לתת תשובות על הדבר הזה. מישהו צריך להשיב למה החקירה הזו הייתה נגועה בכל כך הרבה כשלים, למה זיהמו אותה והמשטרה גם צריכה להשיב על השאלות הקשות, איך קורה שאירוע כזה מסתיים בסופו של דבר בהריגתו של נער".

עוד מזכיר חבר הכנסת בן גביר את בדיקת הנתונים בשטח על ידי גורמים משטרתיים שאמורים היו להיות מודרים מהחקירה. "במצב כזה צריך לבדוק את מצב הכביש, מצב הרכב וכו'. מח"ש לקחו את בוחני התנועה של המשטרה והם אלה שבדקו. זה רציני? שולחים גוף שחשוד והוא שותף לחקירה של עצמו? אין דבר כזה בשום מדינה מתוקנת. ההתנהלות הזו חמורה מאוד".

"הכי מתסכל כאן הוא העובדה שנראה שיש כאן מדיניות קבועה של המשטרה במרדפים. ייצגתי כמה חודשים לפני פרשת סנדק בחור חרדי שחשדו בו שהוא גנב ועשו אחריו מרדף, ולא יכלו להכחיש שהמשטרה ניגחה את האופנוע שלו, הורידו אותו מהכביש ובהמשך גם הכו אותו וירו עליו בטייזר ושוקר, ובסופו של דבר התיק הזה הסתיים ב-800 אלף שקלים פיצוי", אומר בן גביר החושש שהנוהל במרדפי משטרה אכן מתיר לניידת או רכב היס"מ הרודף לנגח את הרכב הנרדף, מה שיכול להוביל למוות כמו במקרה סנדק. "אחד האתגרים של הועדה הוא לקבל תשובות על השאלות הללו, האם זו דרך פעולה של המשטרה, מה ההוראות שניתנות לשוטרים, והאם לוקחים בחשבון שבסופו של דבר האירועים הללו יכולים להביא לגרוע מכל".

לפי שעה לא ברור אם בן גביר עצמו יהיה חבר בוועדה לנוכח ההחלטה באופוזיציה שלא לקחת חלק באיוש הוועדות בכנסת כל עוד לא הוסדר עניין יחסי הכוחות בייצוג המפלגות בוועדות. עם זאת הוא מביע תקווה כי עד הקמת הוועדה הסוגיה הזו תיפתר והוא יוכל להיות חלק מהוועדה עצמה. "בכל מקרה, אהיה שם ואשאל את השאלות ולא רק אני אלא גם חברים נוספים בציונות הדתית. אתמול היה שיתוף פעולה מאוד יפה וראוי להודות לאריה דרעי ומשה גפני וכמובן לבצלאל סמוטריץ' וגם לאנשים בקואליציה שלצד עמדתי המבקרת קשות את הממשלה האומללה הזו, צריך לומר מילה טובה גם לניר אורבך, גם לעידית סילמן וגם למירב בן ארי שאמרו שהם רוצים לקבל תשובות ומבינים שנפל דבר בישראל".

האם קיים חשש שהוועדה תמסמס את החקירה ותאפשר לגופי ביטחון להסתתר מאחורי מונח צורכי הביטחון כדי להסתיר נתונים מהפרשה? "החשש הזה תמיד היה קיים. אם הייתי השר לביטחון פנים הייתי אומר שאני דורש תשובות ומי שלא יענה יילך הביתה. זו לא המציאות וזה לא הכוח שלנו כרגע, אבל לא נעשה כאן חיפופים. אהיה בכל דיון ולא נעשה להם שום הנחות".

"אני לא מכליל את כלל שוטרי ישראל. יש לנו משטרה טובה ושוטרים טובים. אני רואה אותם שומרים על הביטחון ודואגים לעם ישראל אבל אי אפשר לכחד שיש עשבים שוטים במשטרה ואותם אני לא רוצה".

על השיניים שיש לוועדה הוא משיב: "זו ועדה מפקחת. היא יכולה לדרוש לקבל תשובות ומי שלא ייתן תשובות ויתחמק אפשר להפעיל כלפיו סנקציות. אין מציאות שמח"ש או המשטרה יאמרו שלא באים לדיון. לוועדה סמכויות רבות בנושא הזה. לגבי מסקנות, יש לוועדה חשיבות גדולה כי צריך לזכור שאם מירב בן ארי עומדת בראש הועדה והיא ראש הועדה לביטחון פנים המשטרה צריכה אותה כדי להעביר תקנות וכו' ולכן כוחה של הוועדה גדול".