התמכרות. אילוסטריה
התמכרות. אילוסטריהצילום: ISTOCK

התמכרות מכל סוג היא לא דבר קל להתמודדות. אדם שהתמכר ולא משנה לקניות, לאלכוהול, לסמים, לתרופות או לכל תחום אחר, יידרש לעבור תהליך גמילה אינטנסיבי ותהליך טיפול רציני בכדי להשאיר את ההתמכרות מאחוריו ולהמשיך לנהל את חייו בצורה תקינה וטובה.

חשוב לדעת כי הטיפול בהתמכרויות הוא רב תחומי, אינטגרטיבי ומותאם באופן אישי למטופל תוך התחשבות רבה בצרכיו וברצונותיו. שלושת סוגי הטיפול העיקריים בהתמכרויות רלוונטיים עבור מטרות שונות והם משלימים זה את זה. מדובר על טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי וטיפול סוציאלי.

חשוב כמובן להתחיל את תהליך הגמילה במכון גמילה מקצועי אשר בו אנשי המקצוע המתאימים מכינים לכל אדם תוכנית גמילה אישית בהתאם למצבו ובהתאם לכל פרמטר אחר העומד על הפרק.

הטיפול הרפואי בהתמכרות

המטרות של הטיפול הרפואי הן גמילה מהחומר הממכר, מניעת הישנות השימוש בחומר הממכר וכן התייחסות להפרעות נפשיות או גופניות נלוות להתמכרות.

שלב הגמילה הוא שלב שבו ישנם לעיתים תסמינים אשר גורמים לאי נוחות רבה לנגמל כגון: הפרעות בשינה, אי שקט, שינויים במצב הרוח, הפרעות עיכול ועוד.

במקרים מסוימים תסמיני הגמילה עלולים להיות מסוכנים ממש, כך לדוגמא: במהלך גמילה לא מבוקרת מאלכוהול בעיקר אצל אנשים שסובלים ממחלות גופניות, עלולים להיווצר פרכוסים ועל כן, מטרת הטיפול הרפואי בשל המדובר הוא למנוע מצבי סיכון אשר נלווים לגמילה ולהקל על תסמיני הגמילה.

מדובר על הקלה משמעותית שכן לעיתים קרובות הסבל שנגרם לאדם מתסמיני גמילה מהווה מוטיבציה לשוב ולהשתמש בחומר הממכר.

כיום קיימים טיפולים תרופתיים יעילים מאוד למניעת הישנות של כמה סוגי חומרים כגון: ניקוטין, אלכוהול ואופיואידים. לעיתים יש צורך לטפל תרופתית בהפרעות אשר נלוות להתמכרות כגון: הפרעת קשב וריכוז, דיכאון, חרדה ועוד.

הטיפול הפסיכולוגי

לטיפול הפסיכולוגי הנועד עבור התמכרויות ישנם מספר שלבים. בשלב הראשון מטרת הטיפול היא להגביר את המוטיבציה לשינוי והגברת תחושת מסוגלות לביצוע השינוי.

השלב השני הוא שלב שמטרתו היא לסייע לשינוי ההתנהגותי תוך כדי שיני דפוסי חיבה והתמודדות עם רגשות שליליים כגון הרגשות אשר נמצאים ברקע להתפצחות בהתמכרות וכן עם רגשות שהתעוררו כתוצאה של ההתמכרות.

בנוסף לכך הטיפול הפסיכולוגי מסייע בוויסות רגשות, התמודדות עם ערך עצמי ירוד והתמודדות עם טראומות שונות וכן תסמונות פוסט טראומתיות שנפוצה מאוד בקרב האנשים שסובלים מהתמכרות. הטיפול הפסיכולוגי יכול להיות אישי או קבוצתי.

הטיפול הפסיכולוגי יכול להיות טיפול פסיכודינמי אשר עוסק בהבנה של הנפש והאישיות של האדם וכך מסייע במצבים של קשיים רגשיים, מצוקות, הפרעות לתפקוד ולהתנהגות של האדם ועוד.

הטיפול יכוך להיות בגישה המוטיבציונית שמטרתה היא לעודד ולהגביר את המוטיבציה ואת תחושת המסוגלות לעשיית שינוי או שניתן לבחור בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, שמטרתו היא לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שיכולים לגרום להתמכרות וזאת בכדי להפסיק את ההתמכרות ואת ההרגלים שנלווים אליה.

הטיפול הסוציאלי בתהליך

נוסף על הטיפולים הרפואיים והפסיכולוגיים אשר הוזכרו לעיל, ישנו טיפול סוציאלי שמהווה מרכיב חיוני מאוד בכל מערך הטיפול בהתמכרויות. מטרת הטיפול היא לסייע לאדם לבנות מחדש את סביבת החיים החברתית שלו מבחינת כל המעגלים שבה.

החשיבות של מכון גמילה

אין ספק שאדם שמעוניין להיגמל מהתמכרות כלשהי בשלב הראשוני חייב להיכנס למכון גמילה שמהווה את הסביבה הטיפולית התומכת, האיכותית והמכילה ביותר בכל הנוגע להתמכרויות.

במכון גמילה איכותי ומקצועי, ניתן לקבל באופן ראשוני את כל סוגי הטיפולים המדוברים בהתאם לתכנית אישית שנבנית לכל אדם.

אם אתם מעוניינים להכניס בן משפחה יקר או חבר יקר למכון גמילה בכדי להציל את חייו, כדאי שתכירו את: https://shivtaya.co.il/