שר החוץ הבחרייני עם השר לפיד
שר החוץ הבחרייני עם השר לפידצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף א-זיאני אומר כי הוא "מקווה שאפשר להתמודד עם סוגיית הגרעין האיראני באופן מקיף, בדרך שניתנת לאימות ומבלי לחשוף את האזור לעימות צבאי".

הוא הוסיף, "אני מודאג. אם איראן תהפוך למדינה גרעינית זו תהיה התפתחות קטסטרופלית, לא רק באזור אלא בעולם כולו. לאפשר לאיראן להחזיק חלקים גדולים של העולם כבני ערובה, באמצעות האיום הגרעיני, זו הסיבה שכל כך חשוב לא לאפשר לזה לקרות".

בראיון לערוץ i24news אמר השר כי "דינמיקה חדשה נוסדה בזכות הסכמי אברהם. אנחנו רואים יותר חשיבה יצירתית וחיובית סביב נושאים ובעיות משותפות איתם אנחנו מתמודדים באזור, אתגרים איתם אנחנו מתמודדים, ואנחנו רואים רצון הולך וגובר לעבוד יחד במטרה למצוא פתרונות".

לדבריו, ביקורו של שר החוץ יאיר לפיד בארצו העיד כי בין ישראל לבחריין יש רצון לקיים יחסי שלום חמים. "אנחנו מצפים לשיתוף הפעולה ולהראות את חשיבות קיומו של שלום באזור. אנו מאמינים שהמטרה הנעלה של השגת שלום עבור מדינות האזור תלויה בפתרון הסוגיה הישראלית-פלסטינית. הסכסוך צריך להיפתר ואנחנו מאמינים שזה צריך להתבסס על פתרון שתי המדינות. זה יעודד אנשים לקדם את דרך השלום".

שר החוץ הבחרייני נשאל האם ניתן לומר היום כי איחוד האמירויות, בחריין, סעודיה וישראל הן בלוק מול איראן, המסתמנת כאויב משותף במזרח התיכון. הוא ענה, "מדיניות החוץ של בחריין לא מכוונת כנגד אף מדינה ואנחנו לא מחפשים לגבש בלוק מול מדינה אחרת. המדיניות שלנו היא להשיג תקווה וציפייה לעבודה משותפת עם כל המדינות באזור, להשיג יציבות וביטחון באזור. אנחנו מצפים לכך שכל האנשים באזור יחיו זה לצד זה, למרות המחלוקות, הבדלי האידיאולוגיות, הדתות והמוצא האתני״.

בהתייחסו להסכם הגרעין אמר שר החוץ הבחרייני: ״התגובה הבינלאומית בהתנהלות מול איראן מנסה להשיג הסכם מחודש, כאופציה הכי פחות גרועה. אבל הדאגה שלי היא שכל הסכם חדש לא יכול להיות מוגבל רק לסוגיה הגרעינית. אנחנו תמיד שאלנו אם זה יוביל להסכם יציב וחזק יותר, והמטרה שלנו היא באמת להשיג אזור נקי מנשק להשמדה המונית. החשש הנוסף שלי הוא שאיראן כעת מאד מיומנת בניסיון לשחק משחק ארוך יותר מאשר הקהילה הבינלאומית. איראן יכולה לפגוע בסיכויים לוויתורים מסוימים, כדי למשוך זמן. כל זאת, בזמן שהיא ממשיכה להעשיר וממשיכה בפעילויות האחרות שלה. אני מקווה שהקהילה הבינלאומית תוכל לראות מעבר לטקטיקות האלה ותהיה ברורה לחלוטין בהתמקדותה הריאליסטית והערכתה לגבי פעולותיה של איראן״.