תל גיבתון
תל גיבתוןצילום: קובי פינקלר

פעם הייתה באזור חולדה ומזכרת בתיה ביצה. הביצה יובשה, וביחד עם שיקום אקולוגי מורכב, שכלל השבת בעלי החיים וציפורים רבות, חזרה הבריכה הטבעית לשמורה ואף הונגשה. השמורה המשוקמת מונגשת עתה באמצעות שבילי הליכה שמרחפים מעל הביצה ונכבשו בה שבילי אופניים והליכה לרווחת המטיילים והמבקרים.

שמורת הטבע עינות גיבתון היא אתר טבע עירוני המשתרע על שטח של כ־80 דונמים כקילומטר ממזרח למזכרת בתיה, ליד מפגש פסי הרכבת לירושלים ולבאר שבע.

מפלס מי התהום במקום גבוה, ולכן יש בו מעיינות מים מליחים עם 770 מ"ג כלור לליטר. בחורף מתווספים מי נגר עילי הנקווים לבריכות והמקום הופך בוצי. בעבר הייתה במקום, כאמור, ביצה שיובשה בימי המנדט הבריטי באמצעות תעלות ניקוז וחורשת איקליפטוסים שניטעה במקום. בקיץ מתייבשת השמורה ואפשר להבחין בה רק בקבוצות צפופות של קנה מצוי, סוף מצוי וסמר חד.

בשנים האחרונות עברה השמורה תהליכי שיקום משמעותיים הכוללים שחזור של משטר המים ושיקום צמחי של מיני ביצה, בהם גם מינים בסכנת הכחדה, והשבת בעלי החיים למקום.

פעולות השחזור והשימור של האתר, במימון רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם המועצה האזורית גזר ורשות הטבע והגנים, הביאו לתוצאה של פנינת טבע קסומה לטיול במועצה האזורית גזר כקילומטר ממזרח למזכרת בתיה.

איך מגיעים?

כותבים בווייז: "בית עלמין יציץ". חונים בחניון בית העלמין של היישוב יציץ. חוצים ברגל את המעבר מתחת למסילת הברזל, פונים מיד ימינה ועולים אל התל שבקצה השביל, ממנו ניתן לצפות בבריכה.