בנט עם שותפו הקואליציוני עבאס
בנט עם שותפו הקואליציוני עבאסצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מבצע שומר החומות נגמר, וחברי ימינה התכנסו לישיבת סיעה. איילת שקד דפקה על השולחן, ואחר כך גם קראה את נפתלי בנט לסדר בפגישה בארבע עיניים. בנט הוזמן אחר כבוד לבלפור, קיבל הבטחה לתיק בכיר ולשריון בליכוד לו ולשקד. בלוק הימין חזר לעמוד מגובש, על כל 59 המנדטים שבו. ימי המנדט של לפיד להרכיב ממשלה הלכו וגוועו.

לפיד חתם בקצב מהיר על הסכמים קואליציוניים עם מרצ והעבודה, כחול לבן, ישראל ביתנו ואפילו תקווה חדשה, המגעים עם רע"מ נרקחו, אבל כל זה לא עזר – נפתלי בנט לא בא. מובס וכושל חזר לפיד אל נשיא המדינה ראובן ריבלין והשיב לו את המנדט. בצר לו פנה הנשיא כהרגלו לאחרונה אל יו"ר הכנסת יריב לוין, והודיע לו שיש לכנסת שלושה שבועות ליזום 61 חתימות לאחד מחברי הכנסת שיוכל לכהן כראש ממשלה. חתימות כאלה לא היו בנמצא. "העריקים קיבלו רגליים קרות", הסבירו בליכוד. ריח הבחירות החמישיות נישא באוויר. חברות האשראי הורידו את דירוג האשראי של ישראל ל־A- עם תחזית לא יציבה.

בינתיים ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את חוק הבחירה הישירה, וכשל. לא היה רוב. שלושת השבועות תמו. הבחירות החמישיות לכנסת ה־25 נקבעו ל־31 באוגוסט 2021, כ"ג באלול התשפ"א.

מי אתה, ראש הממשלה?

מערכת הבחירות החמישית הייתה סוערת ומכוערת מקודמותיה. הפגנות בלפור התמידו והחריפו, נתניהו יצא לסבב כנסים בכל הארץ. הוקמה מפלגת צעירים חדשה, 'אחריות' שמה. בנט ושקד שוריינו בליכוד, לקול מחאה רמה של חברי המרכז. נתניהו הגיע אישית לשכנע את החברים, וניצח בהצבעה חשאית. סער הלך וקרס בסקרים. מרצ צעקה געוואלד, הציונות הדתית גדלה. למפקד כולל ופריימריז, כרגיל, לא היה זמן. "אחרי הבחירות יהיה". כמו תמיד.

אחרי שינויים בקצוות פה ושם, תוצאות הבחירות היו בדיוק אותו הדבר: גוש נתניהו עם 59 מנדטים, גוש אנטי נתניהו עם 61 מנדטים ובתוכו הרשימה המשותפת. הנשיא החדש הרצוג, צעיר ורענן מתמיד, קרא לנתניהו ולפיד לפגישת משא ומתן מרתונית. הפגישה תמה אחרי 20 דקות.

נתניהו קיבל את המנדט בחול המועד סוכות לחודש עקר וריקני. אחריו קיבל לפיד את המנדט לחודש עקר משלו. המנדט שוב חזר אל הנשיא, שהחזיר אותו לשלושה שבועות לכנסת. הבדיחות על הבחירות השישיות שאולי אחריהן תבוא כבר השמיטה עמדו בייאוש בגרון, ואז הגיע נובמבר השחור.

כלומר ב־17 בנובמבר, על פי חוק ממשלת החילופים, אמור היה לעבור תפקיד ראש הממשלה מבנימין נתניהו אל בנימין גנץ. גנץ כבר לפני כמה ימים כינס מסיבת עיתונאים והודיע שהחל מ־17 בנובמבר בחצות הוא ראש הממשלה. לשכת נתניהו הגיבה מיד בזעם ואמרה שאלו דברי הבל. נתניהו כינס הצהרה בכנסת והודיע שהוא ממשיך לכהן כראש הממשלה מכיוון שהכנסת פוזרה. החוק היה תקף רק בכנסת הקודמת, הממשלה היא ממשלת מעבר ובממשלת מעבר לא מתחלף ראש הממשלה.

מפלגת כחול לבן יחד עם ארגונים שונים עתרו לבג"ץ. ראש הממשלה ויו"ר הכנסת באופן חריג כינסו מסיבת עיתונאים משותפת והזהירו שאסור בשום פנים ואופן שבג"ץ יהיה הגורם שיקבע מיהו ראש הממשלה במדינת ישראל. "אולי הנשיאה חיות רוצה לקבוע גם את תוצאות הבחירות?" שאל יו"ר הכנסת לוין את העיתונאים. מערכות החדשות הודיעו פה אחד שיהיה מה שיהיה, הן מתחילות להתייחס מהלילה אל בני גנץ בתור ראש הממשלה ואל נתניהו בתור ראש הממשלה החליפי. נשיא המדינה הזמין לפגישה את שלושת ראשי הרשויות. חיות סירבה לבוא בעקבות "ההתקפה הפרועה". "בית המשפט לא יירא מאיש", תגובת לשכת הנשיאה. הממשלה לא התכנסה במשך חודש וחצי.

ה־17 בנובמבר היה יום של כאוס. מרכז התקשורת במשרד החוץ קרס בעקבות מבול של בקשת הבהרות מגורמים זרים, האם היו הלילה חילופי גברי בתפקיד ראש הממשלה. גם נציגינו בעולם לא ידעו מה לומר. השגריר ארדן דחה 94 בקשות להתראיין באותו יום בתקשורת האמריקנית.

היועץ המשפטי לממשלה קיבל שיחת טלפון בהולה מראש השב"כ. הוא אינו יודע למי לציית, מי הממונה עליו כעת? שני אנשים מחלקים לו הוראות, אין לו מושג מה יעשה. ואת מי לאבטח בתור ראש הממשלה? היועץ הודיע חד־משמעית שלפי תפיסתו ולפי החוק בני גנץ הוא ראש הממשלה כעת. ראש הממשלה בנימין נתניהו זעם והודיע לראש השב"כ שבדבר הזה אין ליועץ המשפטי לממשלה שום סמכות לקבוע. היועץ המשפטי לממשלה אמר בשידור חי שראש הממשלה "אינו יודע מה הוא סח". היועץ המשפטי לממשלה הזהיר את ראש השב"כ שאם הוא יציית להוראות מנתניהו הדבר מנוגד לחוק והוא, היועמ"ש, יגיש נגדו כתב אישום על הפרת אמונים.

שירות מילואים בסימן שאלה

בג"ץ שב והתכנס. נתניהו קרא לתומכיו לבוא בהמוניהם אל בית המשפט העליון כדי לומר ששלטון העם הוא הקובע. "המחטף המשפטי לא יעבור", קבע. הוא הזהיר את ההמונים שלא לנקוט באלימות ולא לעלות על בית המשפט העליון. מפגיני בלפור העתיקו את מקום ההפגנות אל מול מפגיני נתניהו, המשטרה תגברה את כוחותיה עד המקסימום. השוטרים היו מותשים מימים ולילות ארוכים של הפגנות.

האווירה התלהטה והתלקחה בכל הארץ. המונים יצאו לרחובות בתל אביב, צעדות שונות התגברו ברחובות הערים, משני המחנות. מול בית המשפט החלו לבעור צמיגים. ענן שחור כיסה את האזור. אנשי השב"כ אבטחו באותו יום שני ראשי ממשלה. נתניהו עלה בשידור חי ברשתות החברתיות והסביר שהנשיאה חיות והיועץ המשפטי מבצעים, הלכה למעשה, הפיכה שלטונית. הוא קרא לעצור את ההפיכה "בכל הדרכים הלגיטימיות". 200 טייסים במילואים הודיעו על ידי עצומה כי עד שראש הממשלה נתניהו לא יפנה את כיסאו הם אינם מתייצבים לשירות. 1,500 חיילים במילואים חתמו על עצומה נגדית ובה כתבו שאם בג"ץ יעז להתערב בשאלת מי הוא ראש הממשלה הם מפסיקים להופיע למילואים.

חמאס ירה לכיוון אשדוד ואשקלון, הקבינט המדיני־ביטחוני היה צריך להתכנס בדחיפות. הרמטכ"ל שאל לתומו מי מכנס את הקבינט ואז פרצה מהומת אלוקים. הלשכות התקוטטו בתקשורת ובמסדרונות פנים אל פנים. הרמטכ"ל פנה לנהל את המערכה לבדו. הוא הוזהר על ידי הפצ"ר שלא יעז לעשות דבר לפני קבלת הנחיה מהדרג המדיני. נשיא המדינה ביקש להתפשר למען המצב הביטחוני. נתניהו וגנץ זומנו לפגישה. חמאס הגביר את הירי. מהומות החלו בערים המעורבות, ואדי ערה נחסם לתנועה. המפכ"ל ביקש תוספת תגבורת ותקציב מהשר הממונה, הוא הונחה להמתין עד שיתברר מי מכנס את הקבינט. הפגישה בבית הנשיא נמשכה. עורכי דין נכנסו ויצאו מהחדר. החיץ של המשטרה קרס והתנגשויות אלימות החלו בין לה פמיליה ומפגיני בלפור ברחבת בית המשפט העליון. הדיווחים הראשוניים היו על עשרה פצועים, ביניהם שניים במצב קשה.

ואז התעוררתי.