סיגלית חברוני בכנסתערוץ כנסת

סיגי חברוני, אמו של יהונתן חברוני ז"ל שנהרג באסון במירון, דיברה היום (שני) בוועדת העבודה והרווחה בדיון בהצעת חוק נפגעי אסונות לאומיים של ח"כ אפרת רייטן.

במהלך הדיון שיתפה בקול חנוק על החוויה הקשה בניסיונות להמשיך בשגרה שלעולם לא תחזור. "אתמול כולם מדליקים ושמחים בהדלקת נרות, ועומדת אישה עם שלוש בנות שמחפשות את האבא שלהן. זה פשוט ממש ממש קשה", אמרה.

במהלך הדיון אמר נציג האוצר כי ההחלטה כרגע היא לחכות עם כספי הסיוע למשפחות נפגעי אסון מירון עד לסיום העבודה של ועדת החקירה, זאת לאחר שמשפחות של שניים מהרוגי האסון העידו על היעדר מענה למשפחות מהמדינה.

חברי הכנסת שנכחו בדיון זעמו על הדברים. ח"כ יעקב אשר: "יו"ר ועדת החקירה בעצמה אמרה שאין קשר בין ועדת החקירה לבין הפיצויים וזו הפעם השנייה שנציג של האוצר אומר את זה". ח"כ אשר הקריא ממכתבה של יו"ר ועדת החקירה, לפיו הוועדה תעסוק בהמלצות להילולה ולא בסיוע כספי למשפחות.

יו"ר הוועדה ח"כ רייטן מרום אמרה בתגובה לדברים: "אנחנו נעשה הכל כדי לקדם את זה בלי קשר לוועדת החקירה, אנחנו וכולם יודעים שאין לזה שום קשר ושבסוף מדינת ישראל משלמת. עדיף שתשלם עכשיו, זה יחסוך כסף, זמן ומשאבים".

ח"כ יצחק פינדרוס: "האוצר מקבל ריבית אם יחסוך את הכסף עד 2041? הרי בסוף אתם תשלמו. למה אתם מוציאים את הנשמה לאנשים? "

ח"כ קטי שטרית: "אנשים נזרקים מבתיהם, אין להם כסף לשלם על המצבה.. אין בזה שום היגיון. אתם אומרים דברים כדי להרוויח זמן – זה ישאיר את המשפחות במצב גרוע וזה גם יעלה למדינה יותר".

קודם לכן העידו משפחות הרוגי אסון מירון על היעדר המענה והתמיכה מהמדינה. חברוני: "יש את אלה שיודעים להילחם ומשיגים ויש אחרים. המשפחות כל כך עסוקות בלאסוף את עצמן, הדברים האלה רחוקים מאתנו, לא חיפשנו מריבות ולא להאשים אף אחד. רק עכשיו, שבעה חודשים אחרי, אישרו לנו טיפולים ברווחה בדימונה. אתמול הבן שלי קיבל את הטיפול ה-3 שלו, בן 11. בחיים לא פגשתי נציג של המדינה, אף אחד לא פנה אלינו. אני זאת שהייתה צריכה לפנות לרווחה בעצמי".

שי צרפתי, בנו של משה צרפתי ז"ל שנהרג באסון: "המדינה לא הייתה שם בשבילינו. תבואו אלינו, תגידו מה קרה. קיבלנו תעודת פטירה במייל, זהו. אף משפחה שכולה לא אמורה לצאת למאבק ציבורי, לא על חקירת האירוע ולא על הכרה ופיצוי. האחריות היא כל כולה על המדינה. אני מרגיש כמו בסדרת ריאליטי – אנחנו רואים את הוועדה יום יום, איך כולם שופכים רפש אד על השנייה ומדור במוות של אבא שלי, זה פצע שלא מגליד, אנחנו חיים אותו יום יום".

יו"ר הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הצטרף גם הוא לעמדת חברי הכנסת: "לא יכול להיות שהמשפחות נאנקות תחת העול ואנחנו יושבים מן הצד בלי אמצעים לסייע. צריך לתת מענה כמה שיותר מהר ואח"כ להתחשבן. עשינו זאת עם הקורונה וכך צריך לנהוג גם כאן עם המשפחות. לא יקרה כלום".