שוטרים אוכפים את תקנות הקורונה
שוטרים אוכפים את תקנות הקורונהצילום: Yossi Aloni/Flash90

סקר דעת קהל ראשון מסוגו שבדק את הפעלת מערכת ה"הסכמון", אמצעי אכיפה דיגיטלי לבדיקת מיקומם של חבי בידוד, מגלה כי בני 65-45 מוכנים לשתף את מיקומם יותר מצעירים, וחרדים מוכנים לשתף פחות ממסורתיים, מערבים ומחילונים.

על רקע ההחלטה לאשר איכוני שב"כ לנדבקים, הסקר שפורסם בעיתון ׳ישראל היום׳ מגלה כי יותר ממחצית מהמחויבים בבידוד אינם מעוניינים שיעקבו אחריהם וחוששים מחדירה לפרטיות. מנכ"ל המשרד לביטחון פנים אמר כי לאור התפשטות הווריאנט החדש יהיה שימוש בהסכמון, כולל הפעלת אמצעי דיגיטלי נוסף.

מערכת ההסכמון, מערכת וידוא הבידודים שפותחה במשטרה, מאפשרת לבצע "אכיפה חכמה" של מבודדים במענה למסרון. חבי בידוד מקבלים הודעת סמס הכוללת קישור, ובלחיצה על הקישור מסכים אותו אדם לפתיחת GPS. לאחר לחיצה על הקישור, המשטרה מצליבה את המידע העולה עם כתובת מגוריו או עם הכתובת שהצהיר עליה חב הבידוד.

הפעלת המערכת החלה בספטמבר השנה וב־27-18 באוקטובר ביצעו במשרד לביטחון הפנים סקר שביעות רצון שבחן את אפקטיביות המערכת. בסקר השתתפו 501 מרואיינים שקיבלו הודעה ממערכת ההסכמון, לפי רישומי משרד הבריאות ובאמצעות מכון מדגם. ממצאי הסקר, הנחשפים כאן לראשונה, מגלים כי ככל שהגיל עולה, כך עולה גם ההסכמה של הציבור לשתף את מיקומו: 43% מהנשאלים עד גיל 24 הסכימו לשתף את המיקום, בקרב בני 34-25 הסכימו 46%, בקרב בני 44-35 - 51%, בקרב בני 54-45 הסכימו 60%, בגילים 64-55 הסכימו 63% ומעל לגיל 65% הסכימו 66%. שיעור ההסכמה הממוצע הוא 52%.

בדיקת ההסכמה לפי מגזר מגלה שבקרב היהודים החילונים 54% הסכימו לשיתוף המיקום, בקרב המסורתיים־דתיים הסכימו 55%, במגזר הערבי הסכימו 53% ובמגזר החרדי - 36%. הסקר בדק גם את הסיבות להסכמה. בעוד כ־20% הביעו הסכמה או לא ראו סיבה מדוע לא להסכים, כ־10% העדיפו ששוטרים יבואו לביתם. נתון נוסף הוא הסיבות לאי־ההסכמה.

מהסקר עולה כי "לא מעוניין שיעקבו אחריי" היא הסיבה העיקרית, 18% השיבו כי הם אינם מעוניינים בכך, 11% אמרו כי ממילא לא תכננו להפר את הבידוד, 11% לא מסרו סיבה, 10% טענו לקשיים בשימוש בטכנולוגיה, 8% לא ראו בכך צורך, 8% טענו לחדירה לפרטיות, 6% טענו כי לא שמו לב לקישור ו־6% חששו מדליפת מידע אישי. עוד עולה כי 40% השיבו לכל ההודעות, ושיעור גבוה של 68% השיבו לאחר קבלת ארבע הודעות או יותר. בציבור החילוני השיבו 46%, בציבור המסורתי 42%, בציבור הערבי 39%, ובציבור החרדי השיבו 21%.

תומר לוטן, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, אמר: "המשרד משפר כל העת את הכלים לשיפור אכיפת הבידודים. נוסף על כך, באמצע החודש הבא ייצא לדרך גם מוקד אכיפה באמצעות שיחות וידאו למבודדים".

בתוך כך, חוק איכון השב"כ יעלה להצבעה היום במליאה. חברי האופוזיציה הודיעו כי יהיו מוכנים לתמוך בו, אך דרשו בתמורה התחייבות מלאה מצד הקואליציה לתמיכה בו.