הנשיא הרצוג במערת המכפלה השבוע
הנשיא הרצוג במערת המכפלה השבועצילום: קובי גדעון / לע״מ

מוסד הנשיאות נהג להוציא את המיטב מהבאים בשעריו. לשמעון פרס הוא מחק את כתמי התככנות, לראובן ריבלין את ניציותו. ועדיין הצל הפוליטי ריחף על עשייתם הממלכתית.

כשפרס דיבר על חדשנות ומורשת, קולו של השלום דיבר מתוך גרונו. כשריבלין דרש במפגיע את הממלכתיות הוא הואשם ברדיפתו את בנימין נתניהו, ראש הממשלה באותם ימים.

הנשיא יצחק הרצוג מצליח להתעלות על כולם. בינתיים. כל הנשיאים דיברו על מיגור השסע החברתי בישראל. הנשיא הרצוג הוא הראשון שמצליח לתרגם זאת הלכה למעשה. הרצוג מדבר עם כולם: עם אנשי הישוב היהודי בחברון ואנשי כפר קאסם, עם ימנים ושמאלנים, עם חרדים, חילונים, דתיים וערבים, עם נתניהו, בנט ולפיד.

לפני יומיים הרצוג הדליק נרות במערת המכפלה וספג גידופים מהשמאל הישראלי. מה שהשמאל בחר לשכוח הוא שהרצוג מייצג היום את כלל הרבדים בעם. זו בדיוק הסיבה שהוא פתח את שנת הלימודים בהר ברכה, בטייבה, בחברון, בנוף הגליל וגם לבקר בכפר קאסם.

מאז הספיק הנשיא לבקר בוועידת 'הארץ' ובכנס 'מקור ראשון' ו'בשבע' וגם בוועידת 'ידיעות אחרונות' וב'ישראל היום'. אחד על כולם, איש על העדה.

הרצוג אינו חושש להציב דרישות כל עוד הן נוגעות לתפקידו הממלכתי. בביקורו בכפר קאסם הוא דרש להציב פודיום עם סמל המדינה ולצידו דגל המדינה. בשיחותיו עם מנהיגים הוא אינו חושש לדרוש מהם לצאת בקריאה לאוכלוסייה המקומית להתחסן וקריאה דומה נגד האלימות בחברה הערבית.

לעיתים הוא נדרש לגלות רגישות לסיטואציה. לאחר מבצע 'שומר החומות' הרצוג קיים פגישה 'מחוץ לפרוטוקול' שלא הוצאה עליה הודעה לתקשורת במסגרתה נועדו עמו תושבי לוד יהודים וערביים והדרישה האולטימטיבית להורדת הלהבות הוצבה באופן ברור על השולחן.

הרצוג אינו נמנע מלהיכנס לעובי הקורה גם כשמדובר באחד הקונפליקטים הפוליטיים הכי סבוכים: דת ומדינה.

ערב ראש חודש חשוון כמעט ונוצרה התנגשות בין חברי הכנסת החרדיים לח"כ הרפורמי גלעד קריב ברחבת הכותל המערבי, התנגשות שהייתה מותירה חותם מר על הציבוריות הישראלית. אולם הרצוג נכנס כמבוגר האחראי והוביל לאחר הידברות שקטה לביטול הגעתו של קריב. לשכת הרצוג מוציאה הודעה חריגה ב-12 וחצי בלילה שחותמת את האירוע ומונעת את המשבר החברתי-פוליטי הבא.

"הכותל המערבי הוא תפוח אדמה לוהט, בעיקר מהזווית הפוליטית", אומר לערוץ 7 גורם בעולם הרבנות, "הנשיא הרצוג סבור שלא צריכים לתת לקיצוניים לנהל את השיח סביב הכותל ולהגיע למתווה. לא בטוח שאפשר להביא לפתרון אבל כן להדברות ובהחלט לשבת עם כלל הגורמים ולנסות לשמר את השקט".

גם בגזרת יחסי החוץ של ישראל הרצוג לא שוקט על השמרים. על הפרק: פרשת מעצרם משפחת אוקנין בטורקיה.

למרות שהרצוג מחזיק בפרק זמן קצר בנשיאות המדינה הוא כבר הצליח לרקום ציר שקט ואיתן מול נשיא טורקיה. עם כניסתו לתפקיד הרצוג שוחח ממושכות עם ארדואן, וחודש לאחר מכן קיים עמו שיחה נוספת.

לפני חודשים אחדים ארדואן מתראיין לכלי תקשורת טורקי ומספר כי הוא מקווה להיפגש עם הרצוג בוועידת האו"ם. חודש לאחר מכן הרצוג משגר איגרת לנשיא ארדואן ומברכו על חג הרפובליקה הטורקית. "מתקיים ציר רגיש בין הרצוג לארדואן שאי אפשר לחשוף את כולו", אומר בכיר מדיני לערוץ 7.

הרצוג צלל למשבר בני הזוג אוקנין לבקשת ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד. הנשיא קיבל דיווח ש'ארץ נהדרת' צפויה להעלות מערכון בארץ נהדרת, מערכון קשה וביקורתי כנגד ארדואן ומבקש מהתוכנית לנהוג באחריות. בני הזוג אוקנין יודעים היטב למי מגיע הקרדיט על השחרור שלהם.

בשבוע שעבר יצא הרצוג מניחום האבלים בבית משפחת קיי שבנה הי"ד נהרג בעיר העתיקה. מחוץ לבית האבלים הוא פוגש בח"כ מוסי רז ממרצ שדקות אחדות קודם לכן שחרר הודעת גינוי נגד הנשיא על ביקורו בחברון. למרות זאת רז לוחץ יד ומפטיר לעברו: "אתה הנשיא שלי". גם חברי כנסת מהשמאל העבירו מסר לנשיא אחרי הביקור במערת המכפלה על נאום 'מוצלח וחזק'.

להרצוג אין כוונה לחזור לפוליטיקה, הוא גם לא חולם על ראשות הממשלה. לאחר סט של הצלחות בכל כך הרבה זירות בזמן כל כך קצר, הוא מבין שגם מתוך כותלי הבית הממלכתי של מוסד הנשיאות אין גבול ליכולות ההשפעה.

הרצוג רוצה להיות הנשיא של כולם מעבר לרמה ההצהרתית. להתמקם בין ריבלין לפרס, להפוך ל"בוסטר של המדינה". אם יצליח כולנו נרוויח.