הושלם פרויקט המכשול סביב רצועת עזה
הושלם פרויקט המכשול סביב רצועת עזהצילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מערכת הביטחון הכריזה היום (שלישי) על השלמת המכשול סביב רצועת עזה. שר הביטחון גנץ קיים טקס הסרת לוט והפרויקט, שהוקם כדי להגן על תושבי הדרום ועוטף עזה הוכרז כמבצעי.

אורך המכשול הינו כ-65 ק"מ. הקמתו נמשכה ברצף כ- 3.5 שנים, למעלה מ-1,200 פועלים עבדו בשיא בהקמת המכשול בעשרות נקודות במקביל, 6 מפעלי בטון הוקמו לאורך הגבול עם רצועת עזה.

כמות המילוי והחפירה בפרויקט הינה בהיקף של 330,000 משאיות, למעלה מ-3 מיליון קו"ב. כמות הבטון בפרויקט שוות ערך לכ- 220,000 משאיות, כמות המספיקה לסלילת כביש מישראל לבולגריה.

140,000 טונות ברזל ופלדה הושקעו בהקמת המכשול, שווה ערך לאורך של פרופיל פלדה מישראל עד לאוסטרליה. המכשול כולל עשרות תרנים ומאות רבות של מצלמות, מכ"מים, אמצעי גילוי והתראה.

הרמטכ״ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר כי "המכשול הזה הוא חלק מ׳קיר הברזל׳ של תפיסת ההגנה שלנו, ביבשה, באוויר, בים ובכלל. הוא מייצג חשיבה מחוץ לקופסא ומבטא את סוג החשיבה שאנו מחוייבים אליה בצה״ל. המכשול משנה מציאות - מה שהיה לפניו לא יהיה עוד - זאת אומנם תקופה שקטה אבל התבוננות בחודשים האחרונים מלמדת שגם על ההפרות הקלות ביותר הגבנו בעוצמה וכך גם יהיה בעתיד''.

כוכבי הוסיף: ''אנו משכללים את ההגנה לסוגיה בכל הגזרות, אבל זוכרים שההכרעה מושגת באמצעות התקפה ואנו מחזקים אותה באופן ניכר ובהתמדה - ובשנה האחרונה באופן מיוחד כלפי איראן. אני מבקש להודות מכאן לכל ראשי הממשלה, שרי הביטחון והמפקדים, שהפכו את החזון הזה למציאות ובראשם לרא״ל במילואים גדי אייזנקוט, אלופי פיקוד דרום מפקדי אוגדת עזה ורמד״א שהובילו בנחישות את מה שאנחנו משלימים כאן היום".

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "המכשול, שהוא פרויקט טכנולוגי ומבצעי, ראשון במעלה, שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל, סנסורים ובטון, בינו לבין תושבי הדרום. עם הקיר הזה, אנחנו מעניקים חומת הגנה לתושבי הדרום, ולא פחות חשוב - תחושת ביטחון אישי שמתאפשרת ומאפשרת לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח.

"שגרת החיים פה היא הניצחון הגדול שלנו והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור. נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת של החמאס לפגוע באזרחי ישראל –בדגש על איום הרקטות שנמצא כרגע על הכוונת, מתוך שטח הרצועה. נעשה את הכל בכדי למנוע הזרמת ידע וטכנולוגיה איראנית לעזה, ונמשיך לשבש ולסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל."

גנץ הוסיף: "כדי לשנות את המציאות בעזה הדרישות שלנו פשוטות וברורות- הפסקה של הטרור, הפסקה של התעצמות של חמאס, שקט ארוך טווח, והשבת הבנים. אנחנו פועלים לשם כך לילה ויום, והפעולות כל הזמן מתרחשות מתחת ומעל לפני השטח. אני מציע לחמאס להתעסק בקידום הנושאים האלו – ולא באיומי סרק."

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל: "המכשול הביטחוני, אחת הפרויקטים ההנדסיים המורכבים שנבנו אי פעם, הוא עוד הוכחה שאין משימה שמערכת הביטחון לא יכולה לה. המכשול כבר שינה את המציאות הביטחונית בדרום ויביא להמשך הפריחה הכלכלית והחברתית של ישובי עוטף עזה."

ראש מנהלת גבולות ותפר, תא"ל ערן אופיר: "במהלך מבצע 'צוק איתן' הופנה אלינו האתגר של בניית קיר תת-קרקעי מעזה כנגד המנהרות, למצוא פתרון אפקטיבי והרמטי למנהרות הטרור שחוצות מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה. העבודה הייתה לא פשוטה, עברנו 15 סבבי לחימה, ירו עלינו, היו כאן 1,200 עובדים בשיא, שדאגנו לשלומם ולביטחונם מבלי להפסיק את העבודה לרגע. היום אני יכול לבשר לתושבי עוטף עזה שיש היום מכשול, הן תת-קרקעי והן עילי, עם אמצעים מתקדמים, שימנעו כניסה לישראל בצורה הטובה ביותר שיש".