"אומרים שהרצון יוצר מציאות", פותחת עדן סורוזון, מאמנת אישית למגנוט זוגיות מנבחרת המאמנים של פרויקט 252, את הרצאתה על השימוש בכח הרצון למציאת זוגיות.

"הרבה מאיתנו ראו את הסרט 'הסוד' שדיבר על משיכת שפע לחיים באמצעות הרצון. עוד הרבה לפני כן, ביהדות שלנו, יש הרבה מקורות שמדברים על כוח הרצון, עד כדי כך שכשמתעורר לנו רצון לדבר מסוים, יש לנו מצווה לבטוח בקב"ה שימלא את הרצון שלנו בטוב הנראה והנגלה, שלדעת הרמב"ם מתבטא במצוות התפילה".

אבל חלק מהחיים הוא שלא תמיד אנחנו מקבלים את מה שאנחנו רוצים, איך זה מסתדר?

נכון מאוד. לרצון יש הרבה כוח. אבל בפועל, הרבה רוצים. רוצים ולא מצליחים. הרבה רוצים להיגמל מסיגריות, לרדת 10 קילו, לרוץ מרתון. הרבה גם רוצים להתחתן, וזה עדיין לא קורה, שנה ועוד שנה. וכל כך לא ברור למה. גם לסביבה זה לא ברור, ומתחילים להישמע קולות כמו- "אם היית רוצה מספיק, כבר היית נשואה".

ואת יודעת שזה לא נכון. את רוצה את זה כל כך כבר מגיל צעיר, מדמיינת את הבית שלך בכל רגע פנוי, את יודעת בדיוק מה את מחפשת, את עושה את כל ההשתדלות שצריך, אבל המציאות הזו פשוט לא נוצרת. איך זה יכול להיות?

אולי אין לרצון באמת השפעה על המציאות שלנו?

אני רוצה לדבר על נקודה אחת מאוד בסיסית שאם עוד לא העמקנו בה, אי אפשר באמת לומר שעשינו את הכל.

זה סיפור שחוזר אצל המון בחורות מוצלחות ואיכותיות שאני מדברת איתן. הן חלומו של כל גבר- חכמות, עם מידות טובות, יופי וקריירה, ועדיין לא מוצאות זוגיות. לאחת כמעט ואין הצעות, אחרת מקבלת המון הצעות אבל רובן ככולן מאוד לא רלוונטיות, השלישית הייתה בעיקר בקשרים ארוכים ורובם נגמרו אחרי פיצוץ סביב נושא דומה. לסיטואציות החוזרות האלה אין הסבר הגיוני נראה לעין.

כאן נכנסים לתמונה שני מושגים- מודע ולא מודע. החלק המודע שלנו במוח, הוא המוח האנליטי וההגיוני, ובו שוכן גם כוח הרצון שרובינו משתמשים בו. שם, רובינו רוצים זוגיות ב100%, באמת! אני ממש מאמינה בזה! יש לנו את כל ההסברים למה זוגיות תהיה עבורנו מקום מדהים לביטוי עצמי, לנתינה וקבלה של אהבה.

אבל, זה לא מספיק. יש לנו גם את החלק הלא מודע במוח, שמורכב מאמונות והרגלים שצברנו. החלק הלא-מודע הוא הישרדותי מאוד: המטרה שלו היא למנוע מאיתנו כאב ולעודד מצבי עונג.

הוא שומר כל פיסת מידע שהוא מקבל מבחוץ, בלי שום סינון. וכאן מתחילה הבעיה- לא תמיד המידע הזה נכון, לא תמיד הוא מעודד אותנו להתקדם בחיים, ולמרבה האירוניה- לפעמים אפילו להיפך.

הלא-מודע אחראי על הזיכרון לטווח ארוך, וזה אומר שהוא זוכר טוב מאוד גם את השכנים שהיו לך כשהיית בת שנתיים. הוא זוכר שהם רבו המון, וזה היה מאוד לא נעים לראות אותם, ומשם הוא לומד שנישואים יכולים להיות מסוכנים לך מאוד! וזה לא מדויק לומר זוכר, הוא חווה. הוא חווה את הסיטואציות האלה כאילו הן קורות עכשיו ממש!

אם כך, איך נוכל לזהות ברגע נתון איזה חלק פועל מתוכנו, המודע או הלא מודע?

אפשר לזהות שהחלק הלא-מודע פועל בתוכנו, כשאנחנו רואות שסיטואציות שלא רצינו בהן חוזרות על עצמן שוב ושוב בדרכים דומות, ואנחנו לא מוצאות לזה הסברים הגיוניים מספקים. הלא-מודע פשוט לא פועל לפי היגיון.

ככה יוצא שבפועל גם החלק הלא מודע אחראי על כוח הרצון. בעצם יש לנו שני חלקים במוח שמתחרים על אותו תפקיד- שליטה ברצון שלנו.

ומה קורה כששני החלקים האלה רוצים או מאמינים בדברים שונים?

שאלה מצוינת. הרי ידוע ש"אין שני מלכים משמשים בכתר אחד"! לכן בכל מצב שלשני המלכים האלה- המודע והלא מודע, יש עמדות שונות לגבי הרצון שלנו, הם מתחילים במשחק היאבקות. מי שמנצח- מקבל את הרשות "לשלוט בנו".

אנחנו לא בוחרים בהיאבקות הזו, זו עובדה קיימת. מה שכן, אנחנו לגמרי בוחרים באיזה מהחלקים האלה להשקיע.

באיזו דרך נדע באילו מסוגי הרצונות כדאי לנו להשקיע?

מעולה. אז מצד אחד, קל יותר להשפיע על החלקים המודעים שלנו, למשל להוכיח בצורה הגיונית למה גמילה מסיגריות היא טובה וחשובה, לקרוא מחקרים על הקשר בין סיגריות לתחלואה ומוות מוקדם. הזיכרון לטווח קצר קולט, והמידע מיד נכנס לחלק המודע שלנו. מצד שני, ופה נמצא הקאץ'- המודע מהווה רק כ-5 אחוזים מההתנהגות שלנו... באסה.

ואמנם הגישה אל הלא-מודע היא מאתגרת יותר, היא מצריכה העמקה ועבודה פנימית עקבית לאורך זמן, כדי להוציא אמונות ישנות ולא מקדמות ולהטמיע אמונות חדשות ומקדמות. אבל- העבודה הזו משפיעה על כ-95 אחוזים מההתנהגות שלנו! שזה מדהים!

כל ילד מבין שבקרב היאבקות, סביר להניח שמתאבק ששוקל תשעים וחמישה קילו מנצח מתאבק של חמישה קילו...

נשמע מדהים! מה ההמלצה שלך לסיכום?

לסיכום, מה לומר לדודות שמשגעות אותך שאת "לא מספיק רוצה זוגיות"? תגידי להן שהבחירה לגבי הרצון שלך נמצאת לגמרי בידיים שלך. ושישחררו, חלאס.

עדן סורוזון מאמנת רווקות למגנוט זוגיות מאושרת, M.A בפסיכולוגיה, ומאמנת בנבחרת המאמנים של פרויקט 252. להצטרפת לפרויקט>>

לתכנים נוספים: עדן סורוזון