האזור עליו אמורה לקום השכונה בעטרות
האזור עליו אמורה לקום השכונה בעטרותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עופר ברקוביץ, יו"ר סיעת התעוררות במועצת ירושלים וחבר הועדה המחוזית, מבקר את ההחלטה להקפיא את מיזם הקמת השכונה היהודית בעטרות.

בראיון לערוץ 7 הוא מספר על ההחלטה ומשמעויותיה ומתייחס לדיווחים לפיהם שרת התחבורה, מרב מיכאלי, בוחנת אפשרות לפתוח את נמל התעופה מחדש עבור ישראלים ופלשתינים.

"מדובר בתכנית אסטרטגית חשובה ביותר לפתרון מצוקת הדיור. אין עוד עתודת קרקע שניתן להקים עליה עשרת אלפים יחידות דיור בירושלים, בעיקר כשמדובר בקרקע מישורית עם עלויות פיתוח נוחות. אנחנו מקדמים את הנושא כבר שנים, ברוב הפעמים ראש העירייה לא איפשר לקדם את ההחלטה במועצת העיר, להערכתי בגלל עניין פוליטי", אומר ברקוביץ' ומוסיף כי "לפני שבועיים הפרויקט אושר בועדה העירונית והשבוע זה עבר לוועדה המחוזית, אבל הגיעו לדיון הזה בלי תזכיר סביבתי שהוא תנאי הכרחי לאישור. אני סברתי שנכון לאשר את התכנית להפקדה עם תנאי להצגת התזכיר, אבל החליטו שם להשהות את ההפקדה".

ברקוביץ' מביע תקווה שלא מדובר בהשהיה פוליטית מדינית לנוכח הלחצים האמריקאים נגד המיזם. "אני מאוד מקווה שהממשלה לא השתמשה בנושא הסביבתי כתירוץ. אסור להיכנע לתכתיב חיצוני בעניין הזה והאמירות שהגיעו מכיוון הממשלה לא היו מספיק מספקות, שאנחנו ממשיכים לקדם את פתרון הדיור בירושלים דרך הבניה בעטרות".

לדבריו "ברור שיש השפעה של הממשלה. נציגים בוועדה המחוזית הם נציגי משרדי ממשלה שונים. אני חשוב שהייתה כאן תקלה שלא צריכה הייתה לקרות ולא ברור אם במכוון. אפשר היה לאשר נוסח ביניים של הפקדה ולקדם במקביל את התזכיר. כשאני שומע את הלחצים אני חושש שיכול להיות שיש כאן עניין אחר שמשפיע על קבלת ההחלטה ולכן אני מודאג".

"אני לא יודע לומר אם זה מדיני או פוליטי, אבל מעריך שהדברים משולבים", אומר ברקוביץ' ומזכיר שוב כי "הממשל האמריקאי התבטא בנושא. אנחנו רואים ציר של התקדמות של התכנית, אבל מצד שני חוששים שיש כאן תרגיל שבסופו של דבר יעצרו את התכנית".

בהתייחס לדיווחים על כוונת שרת התחבורה להקים במקום מחדש את נמל התעופה במקום הקמת השכונה, ולהפוך את הנמל לכזה שישמש פלשתינים וישראלים גם יחד, ובהתייחס לדברי השר עיסאווי פרג' לפיהם הקמת השכונה תפריע למהלכי השלום בעוד פרויקט משותף יהווה מנוף לתהליך המדיני, מזכיר ברקוביץ' כי "האזור הזה הוא חלק מירושלים שאוחדה מ-67' ומתנהלת בריבונות ישראלית מלאה". לדבריו "ההיתכנות להקמת שדה תעופה במקום קלושים, בעיקר מהסיבה הביטחונית. לא סתם מאז האינתיפאדה השנייה המקום סגור. אני חושב שהניסיונות להצעות כאלה בדקה התשעים לא רציניים. יכול להיות שיש כוונות טובות אבל פתרון מצוקת הדיור וחיזוק ההתיישבות והריבונות חשובים ביותר. מי שמגיע בדקה התשעים עם תכנית בעלות היתכנות אפסית ברור לו שהתכנית לא רצינית".