חברי הכנסת של הליכוד בסיור בשומרון
חברי הכנסת של הליכוד בסיור בשומרוןצילום: דוברות שומרון

באירוע פוליטי נדיר בגודלו, 15 חברי סיעת הליכוד בהם 12 חברי כנסת של הליכוד ושלושה מועדים ברשימה, הגיעו היום (חמישי) עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן לסיור בישוב כפר תפוח, שם לא אושרו לבנייה 136 יחידות דיור על ידי הממשלה.

חברי הכנסת של הליכוד דרשו להגדיל את מספר אישורי הבנייה ביו"ש באופן משמעותי. בין הבאים לסיור במקום ולצפייה באיזור בו נמנע אישור של 136 יחידות דיור ביישוב תפוח היו חברי כנסת יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, מיקי זוהר, אמיר אוחנה, חיים כץ, אבי דיכטר, אופיר אקוניס, גילה גמליאל, קרן ברק, אתי עטיה, יואב קיש, קטי שטרית וחברי הכנסת לשעבר עוזי דיין, ניסים ואטורי ואריאל קלנר.

דגן הודה לחברי הכנסת על התמיכה הבלתי מתפשרת בשומרון ובבנייה ביו"ש, ואמר "לצערי הממשלה אישרה רק 60% מתוכניות הבנייה ביו"ש. כאן בכפר תפוח, ישוב שנמצא בהתפתחות מתמדת נמנע אישור של 136 יחידות דיור שהיו מוכנות לאישור. דבר לא מנע את אישורם מלבד שיקולים פוליטיים. באנו לכאן היום כדי להבהיר: אנחנו לא נקבל הקפאה של הבנייה ביהודה ושומרון. כמעט חצי מהתוכניות הבניה ביהודה ושומרון לא אושרו. זה דבר שלא נוכל לחיות איתו''.

חברי הכנסת של הליכוד בסיור בשומרון
חברי הכנסת של הליכוד בסיור בשומרוןצילום: מועצה אזורית שומרון

חה"כ יולי אדלשטיין אמר "מצד אחד יש בשומרון גידול אוכלוסייה ושגשוג, מצד שני אסור להירדם בשמירה. במקביל קורים דברים איומים, יש האטה בקצב הבניה, עד שמתכנסת מועצת התכנון העליונה, תכניות של ראשי מועצות נעלמות מסדר היום של הוועדה. במקביל יוצאת לפועל בגדול תכנית פאייד וניסיונות לחנוק את ההתיישבות היהודית.

"אנחנו כנבחרי ציבור צריכים לעמוד מול הנושאים האלה, לקדם מה שאנחנו יכולים כאופוזיציה. לא לשכוח את הדברים כשנחזור בעז"ה לשלטון. לאחרונה ראינו ניסיונות לרמוז לקרע בין הליכוד לשומרון. הנוכחות כאן סביב השולחן הזה מעידה יותר מכל דבר שהליכוד עם השומרון והשומרון עם הליכוד, וכך בעז"ה ישאר", הוסיף אדלשטיין.

חה"כ ישראל כץ: "מרגש שכולנו כאן בשומרון, הגענו להזדהות ולתמוך וגם להתעדכן וללמוד, ולגבש דרכי פעולה נוספות. מצד אחד יש רצון אדיר לתושבים לבוא ולגור כאן, והמועצה שפועלת כדי לקלוט ולעודד, ומצד שני יש סימני האטה במתן אישורים לעתיד. כמי שפעם פעם היה שר תחבורה, הייתי באפרת – שם נעשה צעד מכוער כאשר משרד התחבורה והממשלה הקפיאו את הרחבת המנהרות והכפלתן, חיבור גוש עציון לירושלים.

"מעבר להיבטים הטקטיים יש סכנה איומה מצד הממשלה הזו וראש הממשלה בנט בכך שתגובש תכנית מדינית חמורה מכל קודמותיה, ובה יהיו ויתורים. הוויכוח לא יהיה על ההתיישבות החדשה, הוא לא יהיה אישור תכנית בניה, אלא תוצג תכנית להורדת עשרות יישובים ועקירת 100-150 אלף תושבים. ואנחנו צריכים כבר עכשיו להיות ערוכים לכך. נצא מאוחדים כדי לחזק ולקדם את ההתיישבות בארץ ישראל שמגינה על ארץ ישראל", דברי כץ.

חה"כ מיקי זוהר: "אני שמח על המפגש הזה, מברך על המפגש משום שאנחנו לעולם לא יכולים לשכוח את החיבור המיוחד החשוב האסטרטגי בין הליכוד ובין השומרון וקבוצת הליכוד בשומרון. אני יודע ועד למספר ההישגים שהשומרון הביא כתוצאה מהחיבור עם תנועת הליכוד ודרכו.

"יוסי עשה את זה על עקרונות אידיאולוגים. הבאת נקודות שאנחנו הח"כים הצטרפנו אליהם. מחאות וסיורים שהציגו לכל אזרחי ישראל מה זה השומרון, היוזמה החדשה – להכיר את השומרון לכל אזרחי ישראל. כשהם מבקרים פה הם מבינים מה הדברים החשובים בשומרון. אומר לכולם: החיבור הזה חשוב להצלחת ארץ ישראל. אנחנו צריכים לחזק את החיבור ולהעצים אותו. גם אתם צריכים להרחיב את מספר המתפקדים בשומרון. זה אפשרי. נמשיך לחזק את החיבור. אני אמשיך לעשות הכל לחזק אותו", הוסיף זוהר.

חה"כ אמיר אוחנה: "אני בא לכאן כי אני מודאג, יש סכנה אמיתית – לא רק פחות בניה, יש גם סכנת פינוי. הלחץ מהאמריקאים מתחיל להגיע. הנשיא ביידן הוא הסמן הימני הכי קיצוני, כל השאר בממשל לא רוצים התיישבות ביו"ש. הלחצים יגיעו, צריכים לעשות הכל כדי לצאת לרחובות, יש חשיבות גדולה להפגנה השבוע. כמה שבחדשות יטייחו ויקטינו, יש רשתות חברתיות. הציבור רואה ומרגיש את האמת".

חה"כ חיים כץ דיבר על חשיבות החזרת הליכוד לשלטון והגדלת כוחו בכדי שיפעל למען ההתיישבות.

חה"כ אבי דיכטר: "אסור שההתיישבות תפסיק לגדול. עומדים מול 2 תכניות – אחת רצה בפועל, תכנית אסטרטגית שמוביל ראש הממשלה הפלסטיני, בכל שטחי C, קל וחומר A ו-B. אי אפשר מול תכניות כאלו לא להוביל תכנית אסטרטגית של ממשלת ישראל. אני אומר לנו – אנחנו חייבים לשים את זה על השולחן הלאומי הממשלתי שלנו. הסיפור של התיישבות ביו"ש – אני לא מודד את המרחק מתל אביב, אלא מירושלים. כשאתה מודד את המרחק מירושלים אתה עושה צדק יותר טוב לכולם. שם נמצא הלב שלנו. שם היה, שם הווה ושם יהיה.

"המבחן שלנו כאן הוא איך אנחנו בשלטון הבא, בממשלה הבאה, נעצור את הנזקים שנגרמו בממשלה הנוכחית, מפני שבית שאתה מחבר אותו לחשמל בערבות הנגב הוא בית שלא ינותק מחשמל יותר. ובית כאן בשומרון שאתה לא מחבר אותו היום, לא בונה אותו היום, תצטרך לעבור שבעה מדורי גיהנום עד שיאושר. נשנה את זה מהר, נזכור את הדברים האלה, כשנהיה בשלטון בחזרה", הוסיף דיכטר.

חה"כ אופיר אקוניס: "רוב גדול של סיעת הליכוד כאן זה אומר – הליכוד עם השומרון, השומרון עם הליכוד. זה איננו עניין פוליטי אלא אידיאולוגי ערכי, אין קיום לליכוד בלי תמיכה בארץ ישראל השלמה. אין לתנועת הימין העיקרית שום תוקף אם היא לא תומכת בשלמות הארץ בשומרון, ביהודה וברמת הגולן. אתם חלק מהליכוד ואנחנו חלק מכם. נצליח במאבק כדי שבממשלה הבאה נשב כאן כשרי ממשלה וקואליציה שמובילים את עם ישראל".

חה"כ גילה גמליאל: "המצב מורכב ובעייתי. לא נקפא על השמרים, נדע להכניס את התכניות המתבקשות לפעולה ברגע שנחזור לממשלה".

חה"כ קרן ברק: "העמידה שלנו כאן של חלק נכבד מסיעת הליכוד היא אמירה חשובה. מי שמייצג את העם היום, זה אנחנו. מה שקרה זה שהעם ימני, ובחר במפלגות הימין שישבו בממשלה. בפועל מי שמוביל בממשלה זה לא מי שהעם בחר בו. כל מה שהפכנו ללא לגיטימי – פתאום חוזר למרכז הבמה. אחרי עשר שנים שהיה לא לגיטימי. זו הסכנה האמיתית. זה מזדחל".

חה"כ אתי עטיה" "הרשות הפלסטינית בונה מידי יום באופן מסביבי בשטחי C, ומשתלטת על שטחי מדינה. ממשלת עבאס הופכת חצי מיליון אזרחים בשומרון לסוג ב'. אני כאן לומר בקול צלול – התיישבות חזקה שווה ישראל חזקה. נחזור במהרה למען ההתיישבות. יחד בכוחות משותפים נוביל את המשך הבניה והפיתוח בשומרון – אתם בשטח ואנחנו בכנסת".

חה"כ יואב קיש: "כולם פה בגלל שהם אוהבים את א"י ואותך, כולם פה בגלל שמאמינים בחיזוק יו"ש. המצב על הפנים. צריכים להמשיך להילחם, נביא את השינוי, הם יתפרקו. הלחץ חייב להיות גם בפרלמנט וגם בשטח. נעבוד חזק וזה יקרה מהר, נמשיך לבנות ולחזק את ארץ ישראל".

חה"כ קטי שטרית אמרה באירוע: "שבת אחים גם יחד, התחושה שהגענו הביתה. השומרון הוא הבית. חובה על הליכוד להמשיך ולתמוך בהתיישבות".

חבר הכנסת לשעבר עוזי דיין: "אני מתיישב משמע אני קיים. כל הדברים האחרים באים אחרי. במקורות מדובר על דוגמה אישית – "הוא היה אומר" – הדגש הוא לא על אומר, אלא על היה. הוויתו היתה אומרת. לא לדבר הרבה, אלא לעשות. אנחנו צריכים להיות יותר ביוש. לא רק בהזמנות כאלה, פשוט להיות יותר. זה יחזק את האני קיים של הציונות הישראלית".

חבר הכנסת לשעבר ניסים ואטורי: "קרוב לכאן היה פיגוע בצומת תפוח יהודה גואטה הי"ד. נפצע קשה מאוד בניה פרץ. אני חייב בשם האבא להודות ליוסי דגן על ליווי המשפחה. אם חונקים את יו"ש לא צריכים טובות. חשוב לדעת – הליכוד והשומרון מחוברים באופן הדוק".

חבר הכנסת לשעבר אריאל קלנר: "אנחנו רוצים מדינה יהודית. רוצים ציונות. השומרון זה הלב. ארץ התנ"ך. אם הוא לא שלנו, שום דבר בארץ לא שלנו. זה הבסיס, כאן הכל מתחיל. כאן העם שלנו גדל ומלכויות, ונביאים. וכאן גם צומח ויצמח העתיד. אין לנו ארץ אחרת ומקום אחר. אם נתמיד בעז"ה נצליח".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן הוסיף: |המשימה הלאומית של היום היא חיזוק והרחבת יהודה ושומרון והמשמעות של זה היא בנייה. 20 דקות נסיעה מתל אביב ה'רשות הפלסטינית' בונה באין מפריע על שטחים בריבונות ישראלית מלאה, ומהצד השני אנחנו ממתינים לאישורים, לכמה אלפי יחידות מרבעון לרבעון בשנה. המצב הזה הוא לא מוסרי, הוא לא אנושי כלפי האזרחים שחיים ופוגע אסטרטגית במדינת ישראל. אנחנו וחברי הליכוד שכאן איתנו לא ניתן לזה לקרות".

דגן התייחס גם לנושא ההתיישבות הצעירה ושטחי C: "אנחנו רואים הפקרות כלפי ההתיישבות הצעירה, מחברים ישובים בדואים למים וחשמל ומפקירים את החלוצים של ההתיישבות הצעירה בשיא החורף, הפקרות וחוסר משילות כלפי שטחי C, הרשות הפלסטינית בונה באין מפריע 20 דקות מתל אביב והאדמה של כל ישראלי נכבשת בשקט צעד אחר צעד''. עוד הוסיף דגן: ''אני מודה לחברי סיעת הליכוד שעומדים תמיד לצד השומרון לצד ההתיישבות ולצד מדינת ישראל".