תיירים בישראל. מראה נשכח...
תיירים בישראל. מראה נשכח...צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ענף התיירות במשבר ודבריו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, לפיהם על אנשי הענף למצוא מקצוע אחר, הוציאו אותם אל הרחובות. על המצוקה, המשבר והתסכול שמענו מלילך קרמרז', מנהלת רכש ושירות בעמיאל טורס.

לדבריה בתחילת הדרך הובנו מהלכיה של הממשלה והמתווים השונים כחלק מחובת המאבק בנגיף והדברים התקבלו על אף הקושי. היא מזכירה בדבריה כי "ב-2019 הגענו לחמישה מיליון תיירים והייתה תחושה שזה מתגבר, אבל הכול התרסק". ההתרסקות שאחרי התקוות הגדולות רק העצימו את תחושת התסכול.

"ירדנו לכעשרים עובדים מ-150, ועכשיו, אחרי שנתיים כשיש חיסונים ותרופות וכשיש אופטימיות זהירה של מיטב המוחות שמכירים את הוירוס ויודעים איך הוא מתנהג ואיך החיסונים מתמודדים, עדיין הממשלה לא רואה את ענף התיירות. את הענפים האחרים פתחו, מאפשרים לישראלים לצאת ולחזור אבל ענף התיירות סגור וזה מתסכל ומכעיס".

"אנחנו מאוד אוהבים את מה שאנחנו עושים. ברמה האישית אני מאוד אוהבת לראות תייר שמגיע לארץ ישראל היפה ויוצא עם חוויה בלב מלא ושמח. מדינה ללא תייר היא מדינה ללא חיים. אני לא רואה את המדינה שלנו מתקיימת ללא תיירים".

קרמרז' סבורה שהניתוק מעולם התיירות נובע מכך ש"ישראל היא מעבדת פייזר ואולי רצינו להתבודד עם עצמנו מתוך תחושה שהתיירים מביאים לכאן את הוירוס. אני לא רואה שזה נכון. תיירים הגיעו עם מתווה שאותו הובילו מיטב המוחות במשרדי הבריאות והכלכלה, והמתווה היה ברור, בוסטר, הצהרת בריאות ועוד, הלכנו והבאנו את התיירים, אז מה ההבדל בין תייר ממוצע שמגיע עם מתווה ונמצא בקפסולה לבין ישראלי שהוא לא תמיד מחוסן? לתחושתי זה מחדל. הענף אולי לא נותן מספיק לתל"ג ובממשלה מתמקדים בהייטק".

לזאת היא מוסיפה ואומרת כי "ענף התיירות הוא אולי 3 אחוזים מהתל"ג אבל הוא ותן פתרון תעסוקתי ל-400 אלף תושבים במדינה. מדובר בנהגי אוטובוסים, בהפעלת אוטובוסים ששנתיים עומדים בחניה ועליהם משלמים ביטוחים. אלו אוטובוסים מותאמים לתיירים, מדובר במסעדות, בחנויות בעיר העתיקה ועוד. זה לא רק תיירות, תנו להם לעבוד והם לא יזרקו אבנים...".

על דברי השר ליברמן אומרת קרמרז': "הכי נוח לו להגיד את זה וכך הוא לא יצטרך לפצות. הוא ישלם את ההתמחות ואת הפער בין מה שהרווחתי בענף שאותו אני מכירה לבין מה שארוויח במקצוע החדש?".

בהתייחס לאופן בו התייחסו מי שנמצאים כעת סביב שולחן הממשלה למצוקת ענף התיירות בתקופת הממשלה הקודמת, אומרת קרמרז' כי לטעמה "עכשיו מתגעגעים לביבי. אנשים רעבים לפת לחם. אני מכירה אותם. אלו חברים שלי. אלו מורי דרך בשפות שונות. הרי תיירים הגיעו לכאן גם בתקופה של טרור ושר האוצר זורק את כל זה לפח". להערכתה נתניהו היה נוהג אחרת, "הוא היה יושב על השולחן ומדבר איתנו. הוא לא היה מאפשר להפגנות לקרות". בדבריה היא מספרת כי כיום בכירי הענף מנסים לפנות לאנשי משרד התיירות והגורמים הממשלתיים הרלוונטיים, אבל "אין אוזן קשבת".

הפתרון לטעמה לא מסובך מדי. "כבר עשו מתווה לענף התיירות, אז שימשיכו לבקש את הבוסטר ואת הבדיקות ואם רוצים עוד בדיקה נעשה גם את זה, אבל תנו לעבוד. מדינה ללא תיירים היא מדינה ללא חיים. 400 אלף איש משוועים לעבודה והתיירים רוצים להגיע לכאן".