הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

בית עוֹבֵד אֱדוֹם הגִתִי היה המשכן הזמני של ארון הברית בדרך להבאתו לירושלים בימי דוד, אחרי שעוּזָה, רעו של דוד, נפל חלל כאשר נגע בטעות בארון שלדעתו מט ליפול אחרי ש'שמטו הבקר' באחד מעיקולי הדרך. רק אחרי שדוד שמע שבירך ה' את עובד אדום ואת ביתו המשיך הארון את דרכו לירושלים.

כל זה מסופר בספר שמואל (שמ"א פרק ז), סיפור ידוע שמשאיר כמה שאלות ענייניות ומחשבתיות לא פשוטות. אבל לא עליהן דן יגאל אמיתי, תושב יצהר, מרצה לתנ"ך ומומחה לארכיאולוגיה. הוא טוען שהוא מצא את בית עובד אדום, שהשתמר, חלקית לפחות, כשלושת אלפים שנה!

מתברר שבעבודות שנעשו בשנים האחרונות ליד גשר מוצא כדי להרחיב את כביש 1 נמצא מבנה ציבורי גדול, ויגאל אמיתי מציג סדרת הוכחות משכנעות שקרוב לוודאי שמדובר בבית עובד אדום הגיתי בכבודו ובעצמו, שכנראה הייתה בחצרו גם במה שעליה הקריבו קורבנות עד שנבנה בית המקדש. כל זה מסופר ומתואר באופן מרתק בגיליון טבת של הרבעון 'המעין' שיצא לאור בימים אלו (גיל' 240).

בהמשך מתאר הרב משה מיימון מארה"ב את הפולמוס שהתעורר בשמיטת תרמ"ט, השמיטה ה'רצינית' הראשונה, בין מתיישבי היישוב עקרון שרצו לשמור שמיטה ללא שימוש בהיתר המכירה החדש שלא היה מקובל עליהם ועל רבותיהם, לבין הברון רוטשילד ופקידיו שניסו לכפות אותם למכור את אדמותיהם לגוי, ואת פעילותו מעוררת ההשראה של הרב שמואל מוהליבר זצ"ל שהרגיעה לבסוף את אש המחלוקת.

במדור 'הלכה ואקטואליה' מציג הדיין הרב אוֹריאל אליהו בהרחבה ובנחישות את עמדתו שיש להקל באופן משמעותי בקביעת האחריות של האבות למזונות ילדיהם בניגוד למקובל בבתי הדין (ומסתמא תגובות על המאמר יגיעו למערכת ויתפרסמו בגיליון הבא), וזו רק טעימה מגיליון מרתק זה. הגיליון הבא של 'המעין', שיוצא לאור ע"י מכון שלמה אומן שע"י ישיבת שעלבים, יתפרסם בעז"ה בחודש ניסן, ויהיה גיליון מורחב ומיוחד לרגל מלֹאת ארבעים שנה לנפילתו על קידוש השם של שלמה אומן ז"ל במלחמת שלום הגליל.