עו"ד דוד מנע
עו"ד דוד מנעצילום: משרדו

סערת 'כרמל' מותירה אחריה לא מעט פגעים ונזקי רכוש. על מה ניתן לתבוע פיצוי ואת מי? על כך שוחחנו עם עורך הדין דוד מנע המנהל שורת תביעות נגד רשויות בעקבות פגעי מזג אוויר.

משרדו של עורך הדין מנע מוביל תביעות על נזקי השטפונות ברחבי הארץ, "החל מהנזקים בנהריה אשקלון יהוד לתל אביב ועוד. בדרך כלל תובעים את הרשויות המקומיות שהן שנכשלו בכל נושא התשתיות", אומר מנע.

"אם רשות מקומית לא מנקה לפני בוא החורף את פחי הניקוז ומשאירים אותם סתומים או שתשתיות הניקוז לא טובה זו רשלנות ואנחנו תובעים את הרשויות המקומיות. לא יכול להיות שבשכונת התקווה יש פתחי הניקוז רחוקים 500-1000 מטר אחד מהשני. לא יתכן שבשכונת התקווה הצנרת הביוב נפרדת מצנרת ניקוז מי הגשמים וכשיש שיטפון גדול הביוב עולה על גדותיו. אלא נזקים שהרשויות אשמות בהן ולכן אנחנו תובעים את הרשויות".

על ההתמודדות עם עצים שנעקרים במהלך הסופה אומר מנע כי על הרשויות היה לגזום אותם לפני החורף ולמנוע עקירה שכזו. "רשות מסוימת הורידה שני עצי פיקוס. העירייה חייבת לנקוט באמצעים. לא יתכן שעץ יפול ויגרום לאדם להגיע למצב אנוש".

על כל אלה אומר עו"ד מנע כי נראה שכיום מעדיפות רשויות מקומיות לפצות על נזקים שנגרמים ולא להשקיע עשרות מיליונים לפני כל חורף במניעה מראש של הפגעים. להערכתו מדובר בשיקול כלכלי של הרשויות אך גם הוא יבוא לקיצו ביום בו חברות הביטוח יסרבו לבטח כפי שכבר קורה לבעלי עסקים בשדרות הגעתון שבנהריה, וכפי שקורה למתחם הרשב"י במירון, שם לא מוכנות חברות הביטוח לבטח אחרי האסון ותביעות הפיצוי שבאו אחריו. מנע סבור כי ביום בו חברות הביטוח יגיעו למצב בו הן לא יוכלו עוד לבטח וידרשו עלייה דרמטית בפרמיות, לא יהיה מנוס ורשויות מקומיות תאלצנה להשקיע כספים במניעת נזקים לפני בוא החורף.