ממראות ההרס בפיליפינים
ממראות ההרס בפיליפיניםצילום: תומר היוויי

בעוד בישראל חלוקות הדעות באשר ליחס לו ראויה סופת כרמל בפיליפינים מתחוללת סופה של ממש הגובה הרוגים רבים ופינוי של מאות אלפי תושבים מבתיהם. תומר היוויי, נספח הכלכלה הישראלי בפיליפינים, מספר על ההתמודדות עם טייפון Odette במדינת האיים.

היווי מתאר את הטייפון שהגיע למרכז הפיליפינים ולמעשה חצה את מרכז הפיליפינים ביום חמישי שעבר והותיר אחריו חורבן והרס במספר איים במרכז הפיליפינים ולא מעט נזקים. "התמונה מתחילה להתבהר ומבינים שיש חמישים אלף בתי אב שניזוקו. קרוב למיליון ושמונה מאות אלף אנשים שהושפעו מהסופה, מעל מאתיים שנהרגו, פצועים רבים ונזקים רבים לחקלאות".

על ההיערכות במדינה שכזו הממוקמת במקום מועד לפורענות, מציין היוויי כי הפיליפינים מוצפת במים ומורכבת מ-7600 איים מתוכם כאלפיים מיושבים. "בין יולי לאוקטובר הטייפונים מתפתחים בכל שנה וחוצים את הפיליפינים. מתוכם 8-9 עוברים את האזור היבשתי. הממשלה מזהירה על ידי שירות המטאורולוגי באזורים המועדים לפורענות, שולחים מסרונים".

האזהרות הללו ספק גדול אם יש בהן כדי לסייע לנוכח המציאות בשטח ובתי העץ. "באוקטובר הייתי בחופשה במקום מקסים עם בתים מעץ, וכעת ראיתי תמונות של המקום הזה והוא כבר לא קיים. המקום לחלוין נחרב. מדובר באתר תיירות מאוד מפורסם שהרבה ישראלים אוהבים אותו, והוא לא שרד. הסופה פגעה בו בצורה קיצונית והתושבים מתעוררים למציאות שונה לגמרי עם קושי להגיע למזון ומים".

היוויי מספר על הירתמות השגרירות הישראלית לסיוע בתחומים הומניטאריים שונים, ולדבריו אכן "אין הרבה סיכוי למבנים כאלה לשרוד. אפילו הטרמינל שהיה יותר מבוטן גם הוא נהרס ונשאר רק מסלול ההמראה", הוא מספר.

"גם בשנה שעברה בנובמבר הגיע לכאן טייפון לצפון המדינה. הסערה הגיעה גם לאי של מטרופולין מנילה. הנזקים אז היו בעיקר מהמשקעים שהיו בכמויות עצומות אפילו לפיליפינים. ענף החקלאות נפגע קשות. מדובר במדינה שנשענת על חקלאות וגידולי אורז ונזקים היו משמעותיים".

הטראומה הגדולה של הפיליפינים היא הטייפון שתקף את המדינה בשנת 2013 והוביל למותם של כ-6000 בני אדם. ישראל סייעה אז רבות וזכתה להוקרה רבה על כך, אומר היוויי. "זו הנקודה שהפיליפינים לא רוצים לחזור אליה, רוצים להשתפר ולהיות מוכנים ככל האפשר".

על הסיוע הישראלי הניתן כעת לפיליפינים אומר היוויי כי השגרירות עובדת מול הרשויות בצרכים מיידיים כמו מים ומזון, זאת בעיקר לנוכח הקושי לשנע מים באזורים מוכי אסונות השיטפונות. היוויי מציין כי הוא בקשר עם חברות ישראליות העוסקות בתחומי התפלה, טיהור ושינוע מים ויחד נבחנות התשתיות הקיימות על מנת לשלב בין הטכנולוגיות הישראליות לבין המציאות הקיימת על מנת לסייע למדינה המוכה באופן קשה כל כך.

על הישראלים שבפיליפינים הוא מספר כי לא ידוע על נפגעים בנפש. לעומת זאת ידוע על כמה שנפגעו ברכוש אך היקף הפגיעות המדוייק יותר יתברר בהמשך. כעת נמצאים מרבית הישראלים במטרופולין מנילה ומטופלים על ידי הקונסול ואגף הישראלים בחו"ל של משרד החוץ.