ניר ברקת
ניר ברקתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שני) את הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם מהליכוד, שנועדה להגביל את המימון העצמי של נבחרי הציבור.

החוק יעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת ואז יקודם על ידי צוות קואליציוני.

שר המשפטים גדעון סער אמר בוועדה: "אני תומך בעקרון של שוויון הזדמנויות בפוליטיקה ואי מתן יתרונות לבעלי הון. לא ברור אם המצב הנוכחי מאפשר לאדם שהפרוטה מצויה בכיסו יתרון אדיר בחיים הפוליטיים על אדם שהוא לא בעל הון, ואני חושב שזאת מציאות שצריך להתמודד איתה".

השרה מירב כהן טענה מנגד כי: "הצעת החוק הספציפית הזו על פרטיה לא מדויקת בעייני. יש כאן חובה לדווח על כל הוצאה שלך, למשל כמה הוצאתי על קפה. זו קצת הגזמה". בהמשך ביקשה לדייק את הצעת החוק.

לפי הדיווח בחדשות 13, השרה תמנו-שטה התנגדה לחוק ואמרה: "כמדינה, כמה אנחנו יכולים להתערב בפעילות של אדם עם כספו? מדובר בחוק פרסונלי". השרה זנדברג השיבה לה: "רק אנחנו ממפלגות דמוקרטיות". תמנו-שטה הגיבה בחזרה: "המפלגה שלנו לא פחות דמוקרטית". אז התערב שר המשפטים סער ועקץ את לפיד ויש עתיד: "ביש עתיד היו בחירות, פשוט אף אחד לא התמודד בהן".

בתוך כך, הוועדה אישרה גם את הצעתו של שר המשפטים גדעון סער למניעת הסתה ברשתות החברתיות, שיאפשר להסיר תכנים שיש בהם אפשרות ממשית לפגיעה בביטחונו של אדם, בביטחון המדינה או בביטחון הציבור. בדיון שיתקיים בבקשה להסרת הפרסום יוזמנו מפרסם התוכן והבעלים, המנהל, או המפעיל של אתר האינטרנט בו פורסם התוכן, וכן נציגי ספק השירות.

כזכור, על פי הצעת החוק של ח"כ אמסלם מהליכוד, נבחר הציבור ומשפחתו יוכלו לגייס תרומות עד 100 אלף שקלים בלבד בשנה לצורך קמפיין פוליטי. כאמור, הצעת החוק של אמסלם נועדה לפגוע בברקת, שכידוע מכוון לראשות מפלגת הליכוד, לכן תמיכה בו בקרב חברי הליכוד צפויה להעלות את המתח בין חבריה.

בהצעת החוק נכתב: "עד היום, המקרה של מועמד בעל הון אשר באמצעות משאביו הבלתי נדלים או משאבים של קרוביו מנסה להשתלט על מערכות פוליטיות לא הוסדר בחוק בצורה ממצה. לעיתים קמפיין של מועמד עשיר לא יאפשר למועמדים איכותיים שאינם בעלי הון עתק להבחר ולייצג את המגזר. לכן מוצע לקבוע 'תקרת הוצאות' של 100,000 שקלים בשנה".