אוטומציה
אוטומציהצילום: ISTOCK

לא מזמן השיקה פיצה האט סניף ראשון שמתיימר לייצר פיצה ללא מגע אדם ובשנתיים הקרובות צפויים להיפתח עוד עשרות סניפים ברחבי הארץ.

המהפכה האוטונומית הזאת לא עצרה רק בעולמות הרובוטיקה והיא נכנסה עמוק גם לחברות גדולות ואפילו לעסקים קטנים שמתמודדים עם מחסור במשאב הזמן. המציאות מוכיחה שאפשר היום לבצע את כל הפעולות שמזכירה עושה - רק אוטומטית והעולם העסקי רץ לשם במרתון.

אם בעבר בעל עסק היה צריך נציג פיזי מאחורי הטלפון שיענה למתעניינים או ללקוחות, כיום השירות עובר לוואטספ שם מחכה בוט שיודע לזהות את השאלה ולענות תשובה מותאמת אישית במינימום זמן.

הפיטורים של המזכירה הם רק עניין של זמן, כי למעשה, כל פעולה שמחוברת לאונליין ושחוזרת על עצמה אפשר וצריך לייצר לה תהליך אוטומטי.

רוצים דוגמאות? בבקשה!

הנהלת חשבונות:

כל בעל עסק צריך ורוצה לשמור את כל ההוצאות שלו ולהעביר אותם לרואה חשבון. אם בעבר היה צורך בתיוק ידני של המסמכים, שמירה שלהם והעברה או שליחה ידנית שלהם לרו"ח, כיום בקלות אמיתית אפשר לבנות אוטומציה שמזהה מייל עם מסמך, שומרת אותו בתיקייה ייעודית, והיא בתורה, נשלחת בצורה מתוזמנת לרו"ח.

למתקדמים, אפשר גם לצלם את המסמך, לשלוח בוואטספ למספר ייעודי והנתונים הרלוונטיים מהמסמך החשבונאי יסרקו אוטומטית וישמרו איפה ואיך שצריך.

שיווק יעיל:

כשעסקים עושים קמפיינים ברשת הם קונים תנועה לאתר ממגוון מקורות. הלידים (הלקוחות הפוטנציאלים) מתנקזים לנציג המכירות שמנסה להפוך אותם ללקוחות משלמים. עם אוטומציה אפשר לאסוף את הלידים אוטומטית למערכת אחת, לציין אוטומטית את מקור ההגעה של כל ליד, להוציא לו סדרת מיילים אוטומטיים או הודעה בוואטספ ואפילו לגרום לו לשלם, לקבל חשבונית, ואת המוצר - אוטומטית.

בעל העסק יכול פשוט לשבת ולראות את כל הפעילות העסקית שלו במסך אחד תוך כדי שהוא מבין איזה מקור הגעה הביא לו את הלקוחות הכי משתלמים.

תיאום פגישות:

כל מי שהתעסק עם תיאום פגישות יודע כמה מסורבל זה יכול להיות. הגורם המתאם צריך לפעמים להתחשב ביומנים של מספר גורמים ועד שהוא מצא את הזמן המושלם, מישהו נזכר שיש לו בר מצווה ומחזיר את המתאם לנקודת ההתחלה. כיום עם כלים כמו קלנדלי אפשר פשוט לשלוח לינק ליומן שמסונכרן עם יומן הגוגל שלכם והצד השני בוחר את השעה המתאימה לו מתוך ההיצע שאפשרתם לו. מישהו צריך לבטל ולתזמן מחדש? הכל אוטומטית.

למתקדמים: אפשר לחבר לשם גם את אפליקציית ZOOM כך שברגע שהצד השני בחר בפגישת זום הוא יקבל לינק אוטומטי ואפילו תזכורות לפני ובזמן הפגישה ועוד לא דיברנו על אפשרות התשלום המהירה שאפשר להגדיר שם.

שלושת הדוגמאות האלו הם בסיסיות. עם אוטומציה אפשר לשמור, לשלוח ולהדפיס מידע, למלא טפסים בתכנים דינמיים, להחתים, לשלם, לסלוק אשראי, לשלוח מוצרים, לעדכן על סטטוס המשלוח, לנהל משימות, יעדים, תזרים - ואם נחזור לפתיח: לפטר את המזכירה, את נציג המכירות, ולהתאים אותם לתפקיד יעיל יותר בעסק.

למה ואיך עושים אוטומציה עסקית?

אוטומציה עושים כדי לחסוך בכסף ובזמן, הנה כמה יתרונות מובילים:

  • אין משכורת: בשעה שעובד רגיל דורש משכורת חודשית, על אוטומציה משלמים פעם אחת
  • יעילות: אוטומציה לא צריכה הפסקת סיגריה, חופשה בקאריביים או משכורת 13, עובד אנושי כן
  • זמינות: אוטומציה לא צריכה לישון, היא עובדת 24/7 אלא אם זה בעל העסק אחרת
  • ריבוי משימות: אוטומציה יכולה לנהל את אותו תהליך במקביל. דמיינו עובד שיכול לתת שירות בו זמנית לעשרות לקוחות. דמיינתם? זו אוטומציה!
  • התייעלות: אוטומציה היא מכונה שלומדת. תיקנתם אותה פעם אחת היא לא תחזור על אותה טעות שוב
  • גמישות: עם אוטומציה לא צריך להתפשר. מה שתרצו, בדיוק מה שתרצו, יקרה

בקורס אוטומציה שאנחנו מעבירים בבית הספר Future אנחנו מלמדים ממש מהתחלה איך ניגשים לעולם החדשני הזה. אפשר להירשם כאן לוובינר שיתקיים בקרוב לקראת המחזור הבא.

שני כלים מובילים איתם ניתן לבנות היום אוטומציה הם זאפייר ואינטגרומט. המערכות האלו מאפשרות למעשה חיבור בין ממשקים ללא צורך לדעת שורת קוד. בעבר, כדי לגרום למערכות לדבר אחת עם השנייה, היינו צריכים מתכנת אבל עם הגעתם של כלים כמו זאפייר ואינטגרומט, כל אחד - גם עם אפס ידע בקוד - יכול לגרום לדברים לעבוד.

זאפייר ואינטגרומט אספו מאות אפליקציות ואיפשרו לנו במסך אחד לחבר אותם פיזית אחת עם השנייה בצורה של "טריגר ואקשן" - רגע רגע, לא להיבהל, מיד אסביר.

טריגר הוא זה שמפעיל את התהליך
אקשן הוא התוצאה שלו.

אם נחזור לדוגמאות מלמעלה, כדי לאסוף ולשלוח את המסמכים לרואה חשבון, נצטרך לייצר תווית עם פילטר ייעודי בדוא"ל שלנו. בפילטר נגדיר שכל מייל שרלוונטי לנו נכנס אוטומטית לתווית החדשה.

בזאפייר או אינטגרומט נפעיל טריגר של "אם נכנס מייל חדש לתווית החדשה" > האקשן יעבוד.
האקשן שנגדיר יהיה כמובן שליחה של המידע לאפליקציה ב', גוגל דרייב למשל, שם נאחסן את זה כראות עינינו.

באוטומציה הבאה נגדיר שליחה של התיקייה בדרייב פעם בחודשיים או לפי הצורך לרואה החשבון.

לא שולחים מסמכים לרו"ח? לא נורא. אוטומציה יכולה לפגוש אתכם בכל תחום בחיים בתנאי שהוא באינטרנט. אוטומציה הכי יעילה לבעלי עסקים כי שם כל שעה שווה כסף וכל אוטומציה מוסיפה שעות חדשות לבעל העסק.

בבלוג שלנו על אוטומציות תוכלו לפגוש עוד מאמרים שיעזרו לכם להבין את עולם האוטומציות.

כמה מרוויח איש אוטומציה?

לפני שנענה על זה, חשוב להבהיר כאן שאוטומציה עסקית היא לא האוטומציה שמדברים עליה בבדיקת תוכנה QA. אלו שני דברים שונים שלא נפגשים.

ולשאלתינו, אנשי אוטומציה הם לרוב עצמאיים, אם כי בעולם ולאחרונה בישראל, אפשר לראות איך גובר החיפוש אחרי אחרי אנשי אוטומציה כשכירים. עצמאים, גובים לשמחתנו לפי הערך שהם יכולים לתת ולא לפי תקנים של פקידים במגדלי השן.

אם כך, כשרוצים לענות מה השכר של איש אוטומציה, נכון לשאול, איזה ערך נותן איש אוטומציה ולפני שאתם מרימים ידיים, זה לא מסובך לחשב את זה.

נחזור למתאמת הפגישות שלנו שכבר מחפשת את התפקיד הבא או איך לבנות אוטומציות בעצמה. בעל העסק משלם לה, נאמר, 7,000 ש"ח כולל עלות מעביד. בחישוב שנתי זה 84,000 ש"ח. בחמש שנים זה 420,000 ש"ח. אם תגידו לבעל עסק שאתם יכולים לשחרר ממנו את ההוצאה הזאת בעבודה שלוקחת חמש שעות ויש לאוטומציה שהוא יקבל סל יתרונות גדול יותר מהמזכירה עצמה - כמה הוא היה מוכן לשלם? כמה אתם הייתם מוכנים לשלם?

אוקיי, בואו נרגע קצת, אף אחד לא ישלם לכם באוטומציה 100,000 ש"ח על חמש שעות אבל בעל עסק לא היה מוכן לשלם 5,000 ש"ח על תהליך טוב יותר ולחסוך חצי מיליון?

לפני הקורס הקרוב, בו אנחנו מכשירים את אנשי האוטומציה הבאים, יתקיים וובינר היכרות עם המרצים, עם התוכן ועם היום שאחרי הקורס. חוץ מפיצות יהיה שם הכל. אפשר להציץ כאן במידע המלא על קורס אוטומציה ולהירשם לוובינר, ללא עלות.

לאן הולכת האוטומציה?

האמת, לשום מקום. היא כבר כאן והיא משנה את המשחק מדי יום. צעירים מכל העולם כבר הפכו למומחים בתחום וישראל קיבלה מקום של כבוד בכנס האחרון שארגנה אינטגרומט לשותפים מרחבי העולם.

בפייסבוק יש קבוצות פעילות של אנשי אוטומציה כשהמוכרת בהן היא "מקצועני אוטומציה" של אייל גרשון, האיש והאוטומציות.

למרות הכניסה המורגשת של צעירים לתחום, הביקוש עדיין יצום ביחס להיצע. מול אלפי אנשי אוטומציה בודדים עומדים מאות אלפים של עסקים קטנים, ארגונים וחברות גדולות שצמאים לפתרונות בתהליכים אוטומטיים ובסידור הארגון מחדש.

לפני עשור, השיווק הדיגיטלי היה נחשב לפורץ דרך. מאז הוא הפך לרווי בלשון המעטה. עולם האוטומציות נמצא בדיוק איפה שהשיווק הדיגיטלי היה לפי עשור - ויש מקום להמון שחקנים חדשים וטובים.

רוצה לבדוק מה לומדים בקורס מומחי אוטומציה? כאן זה מתחיל