אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון
אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציוןצילום: נתנאל כהן

האצת מיזמי הנדל"ן מבית החברה לפיתוח גוש עציון גלויה לעיני כול, אבל מתברר שמדובר רק בחלק אחד מתוך מהפכה כלכלית שקטה שמתחוללת בחברה בשנים האחרונות בכל תחומי פעילותה.

הפוליטיקה מחוץ לתחום

"לפני כשלוש שנים הגעתי לחברה לפיתוח עם האמונה החזקה שכלכלה המבוססת על עיקרון ה-WIN WIN היא הכוח המניע שחוצה קווים ומנצח מגבלות, דעות פוליטיות ויריבויות", מציין אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון. "במסגרת תפקידי כמנכ"ל החברה אני פועל יחד עם צוות מסור, מקצועי וחרוץ מאין כמותו למהפכה כלכלית שהכוח שלה הוא בשקט שבה היא נעשית. אנו לא מתעסקים בכותרות ויח"צ אלא בעשייה יומיומית לעבר המטרה - מיצוב החברה כחברה שוות ערך לכל אחת מהחברות הגדולות במשק הישראלי והגלובלי. ככל שאנחנו מתייעלים יותר ומתקדמים לעבר מטרה זו כך רווחי החברה גדלים, ובהתאמה - הרווחים לתושבי גוש עציון כולם".

נויבואר מחדד ומסכם את שלושת העקרונות שעל פיהם מתבצעת פעילות החברה על מנת להגשים את המטרה. "הראשון - בעסקים כמו בעסקים. אנחנו לא מתערבים בפוליטיקה ולא נסמכים על תקציבי ממשלה או צדקה, אנחנו עובדים רק עם הכספים שאנחנו מרוויחים במסגרת פעילות החברה. השני – יציבות. אנחנו שומרים היטב על ההון האנושי שלנו, על כל אחד ואחד מ־500 העובדים שלנו, מכיוון שאנחנו מכירים בערכם ובאיכויות שלהם, כמו גם על השוכרים, השותפים והלקוחות שלנו. כך אנחנו משיגים חברה יציבה שלא מתערערת אפילו לנוכח מכות קשות כמו הקורונה, חברה יציבה שכולם רוצים לעשות איתה עסקים ולהצטרף להצלחה שלה", הוא מציין. "ולבסוף, העיקרון השלישי – עקביות. חתירה קדימה ופריצה של תקרות הזכוכית ושל גבולות בארץ ובחו"ל במבט תמידי אל עבר מטרת העל - פיתוח גוש עציון".

שלמה נאמן, ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר הדירקטוריון של החברה לפיתוח גוש עציון, מוסיף כי "שנת העבודה האחרונה אופיינה בחזרה לשגרה ובהתמודדות של היום שאחרי. המשק הכלכלי והמגזר העסקי עמדו במרכז העניינים גם של משרדי הממשלה. חברות רבות נכנסו לקשיים ומשברים לא פשוטים ונדרשה התייעלות מיידית לצד חשיבה ארוכת טווח. החברה לפיתוח גוש עציון אינה נחה וממשיכה להשקיע בתחומי פעילותה העיקריים בתחבורה, בעסקים ובתחום הבינוי והפיתוח. בשנה הקרובה אנו בגוש עציון נמשיך את מגמת הצמיחה בכל התחומים החל מחינוך וקהילה, דרך שדרוג התשתיות השונות, בחיזוק הביטחון והעסקים המקומיים ושמירה על הקרקעות שהן העתיד של המקום. לצורך אלו דרושה חברה כלכלית חזקה שדואגת להשקיע חזרה ביישובי ובתושבי גוש עציון ", מסכם נאמן.

שיווק in house

פרויקט דגל של החברה לפיתוח גוש עציון בנווה דניאל עדיין נמצא בתהליכי בנייה וכבר זוכה להצלחה מסחררת. חודשים ספורים לאחר שהחל שיווק הפרויקט נותרו בו 11 יחידות דיור בלבד למכירה, וזאת מתוך 164 יחידות. בשל הביקוש הרב לפני כשבועיים נפתח בניין נוסף לשיווק. וכבר למחרת נמכרו שבע דירות . על אף הציפייה להצלחת הפרויקט, מהירות השיא שבה נחטפו הדירות הצליחה להפתיע אפילו את ראשי החברה.

מאז הקמתה הייתה החברה לפיתוח גוש עציון מזוהה בעיקר כחברת תחבורה. בשנים האחרונות עברה החברה תהליך של הגדרה מחודשת גם כחברת נדל"ן. "השקענו רבות בתחום המיתוג", מתארת לילך וינשטוק, סמנכ"לית שיווק בחברה לפיתוח גוש עציון. "הקמנו מערך שיווק פנימי ולא הוצאנו לחברת שיווק חיצונית כמו שנהוג בעולם הנדל"ן, כחלק מהתפיסה והרצון להשאיר כמה שיותר כסף בבית", היא מסבירה.

התפיסה השיווקית שלנו, רואה חשיבות בליווי הלקוח משלב השיחה הראשונית ועד לקבלת המפתח. המפגש עם הלקוחות בכל שלבי המכירה מאפשרים לנו לחדד מסרים, לאפיין צרכים ולהתאים כל העת את המוצר לביקוש וללקוח. ובמידת האפשר אף לערוך שינויים בתכנון. זה לא עניין של מה בכך אך לקוחות יודעים להעריך את המאמץ שהחברה עושה בליווי שלהם עד להשלמת בית חלומותיהם.

מעבר לבנייה רוויה בגוש עציון

"בתקופה האחרונה אנחנו מזהים תנועה לכיוון מזרח, דהיינו אנשים שמגיעים לפרויקטים בגוש עציון לאו דווקא מתוך המרכיב האידאולוגי , אלא מחפשים איכות חיים, קהילה וחינוך איכותי ומגוון. זה מאתגר מאוד את השיווק, כי אם בעבר אנשים היו מגיעים ליהודה ושומרון בשביל הבתים צמודי הקרקע, היום כבר כמעט אי אפשר למצוא בתים צמודי קרקע והבנייה היא יותר ויותר לגובה. בנווה דניאל, היה לנו חשש. מדובר ביישוב שלא רגילים לקנות ולגור בו בדירות בבניין. ביצענו תהליך מיתוגי ששם דגש על איכות הבניה, הגובה והנוף עוצר הנשימה והקונים הצביעו ברגליים. הם הבינו שנגמרו האפשרויות של בתים צמודי קרקע אבל יחד עם זאת לא התפשרו על האיכות".

כל פרויקט בנייה חדש שנכנס מקדם את החברה בתחום הנדלן ומאפשר את פיתוח תחום השיווק לקמפיינים נוספים ובניית מערכי מכירות בהתאם לצרכים של כל פרויקט וקהל היעד שלו. כך מביאה וינשטוק כדוגמה את פרויקט הבנייה ביישוב מעלה עמוס, המיועד לציבור החרדי. "בפרויקט כמו זה, אנו צריכים לעשות שם אפיון ולראות מי הקהל הרלוונטי. אלו יישובים שבהם פרויקטים כאלה גורמים להכפלת היישוב בבת אחת. כיום מתגוררות במקום 100 משפחות, ולאחר אכלוס הפרויקט האוכלוסייה צפויה כמעט להכפיל את עצמה. זה עלול לשנות את האופי והצביון, ואנחנו לא רוצים שזה יקרה. לכן, אנחנו הולכים יד ביד עם הנהגת היישוב ומאפיינים בצורה הכי מדויקת שאפשר את קהל היעד. בהתאם לכך אנחנו בונים את הקמפיין ואת כל מערך השיווק והמכירות".

"החברה לפיתוח היא חברה עיסקית כלכלית אבל המעורבות שלה עם הלקוחות ברמה היום יומית היא יוצאת דופן. זה חלק מהקסם של החברה, יתרונותיה ואתגריה. הלקוחות שלנו פוגשים אותנו גם בנדל"ן כשאנו בונים את בתיהם, גם במרכזי המסחר שאנו מנהלים וגם בתחבורה, כשאנחנו מסיעים את הילדים שלהם למוסדות החינוך, בסוף זאת החברה של כולם. אנחנו לא נעלמים וזה חלק מהביטחון שאנו מעניקים ללקוחותינו.

רוחב הפעילות של החברה לפיתוח גוש עציון במגוון תחומים מקנה לה לא מעט יתרונות. כך מספרת וינשטוק על ההשתתפות שלהם בעיר הנדל"ן באילת לפני שבועות אחדים. "שלושה ימים שכל צמרת הנדל"ן במדינת ישראל הגיעה אליהם. פתאום התחדד לנו היתרון היחסי שלנו מול החברות הכי גדולות במשק הישראלי. אנחנו עוסקים גם בנדל"ן, גם בתחבורה, גם בתשתיות וגם באזורי מסחר. אנחנו בעצם מבינים את מכלול הדברים שצריך בשביל להקים שכונה. יש לנו את המידע על התחבורה, על מוסדות החינוך ועל אזורי המסחר שבונים סביבה. ברוב המקרים חברה קבלנית יודעת לדבר על ביצוע, על התחדשות עירונית, אנחנו השתתפנו בפאנלים שעסקו ביהודה ושומרון כמו גם בפאנלים שעסקו בבנייה ויזמות ופאנלים שעסקו בתחבורה. זה מדהים שחברה אחת יודעת לדבר בכל הכובעים הללו ובכל השפות. זה יכול להווה יתרון מאוד גדול כשאנחנו ניגשים למכרזים ולשם פנינו".

עם הפנים החוצה

על התמקצעות בתחום הביצועי בשנים האחרונות מרחיב נתנאל לישה, סמנכ"ל בנייה בחברה לפיתוח גוש עציון: "מתוך הרצון להיות מעצמה גם בתחום הבנייה התמקצענו רבות בתחום הביצוע, מעבר לתכנון שבו הושקע רבות כדי לקדם את הגידול ההתיישבות ביהודה ושומרון, כמו למשל הזמנת חומרים איכותיים יותר ועבודה עם קבלנים טובים יותר כדי שייתנו שירות טוב יותר גם לדיירים. הושקעה הרבה חשיבה בירידה לפרטים הקטנים", מספר לישה.

"כחלק מההתמקצעות בביצוע, במקום לתת לקבלן לבצע את כל העבודה יש תחומים שאנחנו לוקחים על עצמנו לבצע. אנחנו עובדים עם כמה ספקים כדי שכל אחד מהם ייתן את הסחורה הכי טובה שאפשר, וגם בתוך אותו פרויקט, כמו למשל 164 יחידות הדיור בנווה דניאל – אנחנו נותנים לכמה קבלנים להיכנס, כדי שתהיה תחרות ונוכל לתת מחיר טוב, שירות טוב יותר ותפוקה טובה יותר. מה שדורש מאיתנו מערך של ניהול בשטח", הוא מציין. "אנחנו לא לוקחים מנהלים חיצוניים אלא מנהל פרויקט שעובד איתנו שידאג בראש ובראשונה לאינטרס שלנו ושל הרוכשים".

לישה מציין כי טכנולוגיה חדישה שהוכנסה לאחרונה למערכת ניהול הפרויקטים מסנכרנת את כל הממשק בין הדייר, הקבלן והמתכננים השונים. "יש לנו אותה מערכת, כדי לחסוך בכוח אדם, בתקורות ובטעויות מיותרות. גם בביצוע עצמו אנחנו בונים בבנייה ירוקה, שהיא מהירה יותר ומבודדת יותר. בנוסף לבנייה בתוך גוש עציון אנחנו נמצאים עם הפנים החוצה", הוא מפתיע. "יש לנו הצלחה גדולה בגוש עציון ואנחנו רוצים להביא את ההצלחה הזאת אל מחוץ לגוש עציון בפרט ומחוץ ליהודה ושומרון בכלל. כרגע אנחנו נמצאים במשא ומתן מתקדם על שלושה פרויקטים גדולים מחוץ לגוש עציון. אני מאמין שעוד תשמעו עליהם".

את האמירה שמחירי הנדל"ן ביהודה ושומרון נמצאים במגמת עלייה מתמדת היות ששם נמצא הפתרון למצוקת הדיור של מדינת ישראל מבקש לישה לסייג. "זה יקרה רק אם הבנייה ביהודה ושומרון תהיה מספיק מקצועית, כמו בכל מקום אחר בארץ. אי אפשר שהמחירים ביהודה ושומרון ימשיכו לעלות אך איכות הבנייה תישאר כמו שהייתה פעם. אנחנו מיישרים קו בנושא איכות הביצוע, המסירה ושירות הלקוחות ומשקיעים בזה הרבה זמן ומשאבים", הוא מדגיש. "השיטה שאנחנו בונים בה היא יקרה, מהירה ובטוחה יותר וחוסכת המון טעויות בדרך וזה בהחלט נצרך. אם לא נהיה מספיק מקצועיים התשובה למצוקת הדיור לא תהיה ביהודה ושומרון וגם היזמים המקומיים לא יוכלו לפרוץ החוצה".

לדבריו יש ביקוש גדול לדירות חדשות ביהודה ושומרון בכלל ובגוש עציון בפרט. "כמובן שבאזורים נחשקים יותר הביקוש גבוה עוד יותר. באזורים שנמצאים יותר בעומק השטח הביקוש עדיין לא גובר על ההיצע, אבל ללא ספק רואים בשטח את הביקוש הרב".

נערכים לכל תסריט בקורונה

"החברה רואה את עצמה כגוף עסקי לכל דבר. אומנם הכסף שלה הולך לציבור, אבל באג'נדה ההתנהלות שלה היא כמו גוף עסקי", מאבחנת צהלה סרמונטה, סמנכ"לית ניהול אסטרטגי בחברה. "המשמעות היא שאנחנו לא נעזרים בכלל בתקציבים ממשלתיים או בתרומות. אנחנו לא מתעסקים עם פוליטיקה. אנחנו רוצים להיות גוף עסקי בדיוק כמו גוגל ואמזון. לשם אנחנו מכוונים ואנחנו מבינים שבעסקים דברים עובדים יותר טוב בצורה שקטה".

כחלק מהרציונל של גוף עסקי ישנה הקפדה גדולה על יציבות כלכלית, "גם כלפי העובדים שלנו, אנחנו חברה עם 511 עובדים. אנחנו מאוד מקפידים לשמר אותם ומשקיעים בזה המון, ולמרות הגודל הם מרגישים כמו משפחה. גם בקורונה, כשרובם המוחלט ישב בבית בחל"ת – היות שלנהגי אוטובוס לא היה לאן לנסוע – אף עובד לא עזב את החברה. אנחנו משמרים גם את הלקוחות שלנו בתחומי המסחר והתעשייה", היא אומרת. "אנחנו עושים המון כדי לדאוג שהם יישארו איתנו ושטוב להם איתנו. כך בעצם אנחנו משדרים יציבות החוצה, לכל העסקים שרוצים לעבוד איתנו בשיתופי פעולה. ברגע שהם מבינים שמדובר בגוף יציב, שעל אף משבר הקורונה שהשפיע על המשק הישראלי כולו כמעט שלא נפגענו, הם ירצו לעשות איתנו עסקים".

במהלך תקופה הקורונה, כמו בשאר החברות העוסקות בתחומי התחבורה, המסחר והתעשייה ונאלצו לספוג נזקים, בחברה לפיתוח כבר הכינו משנה סדורה לדרכי הפעולה למקרה שהמגפה תפרוץ פעם נוספת ברמה שתגרום להגבלות ולהשבתת המשק. "הפקנו לקחים, נערכנו מחדש וכעת אנחנו ערוכים לכל תרחיש שלא יבוא. שום דבר לא יפתיע אותנו, בין אם מוציאים את כל העובדים ואין להם חל"ת ובין אם יש להם חל"ת. בין אם משביתים רק חלק מההסעות ובין אם משביתים את כל המסחר. יש לנו דרכי פעולה לכל תרחיש של הקורונה. פרט לכך יש לנו המון הגנות עסקיות כדי לשמור על החברה במידה ותהיה פגיעה. כך אנחנו משקיעים הרבה בתחבורה הציבורית ומגדילים את נפח הפעילות, היות שזה ענף שנפגע הכי פחות מהקורונה. וכאמור, אנחנו מרחיבים את ענף הבנייה שגם הוא כמעט לא נפגע בקורונה. כך אנחנו מחלקים את הביצים בסל בצורה קצת אחרת, כדי ליצור הגנות וביטחונות מפני פגיעה עתידית".

אלמנט נוסף בתוך המהפכה הכלכלית השקטה מתמקד בחתירה קדימה לשיתופי פעולה עסקיים ברחבי הארץ והעולם. "אנחנו מקפידים בעקביות לכל אורך הדרך להתפתח ולא לעמוד במקום ותמיד מנסים לפרוץ את תקרת הזכוכית, בין אם זה לצאת מתחומי גוש עציון ובין אם זה לצאת מיהודה ושומרון ואפילו לצאת מגבולות הארץ. החזון שלנו כחברה הוא שתוך חמש שנים החברה לפיתוח גוש עציון תהיה גוף עסקי שכל החברות בארץ רואות אותו כגוף שווה להן ולא יעניין אותן אם הוא נמצא מעבר לקו הירוק. חשוב לזכור שבסוף כל ההצלחה הכלכלית הזאת חוזרת אל גוש עציון ומפתחת אותו וזו תמיד מטרתנו".