העולים החדשים, היום, בנתב"ג
העולים החדשים, היום, בנתב"גצילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות).

110 עולים חדשים מאוקראינה עלו היום (שלישי) לישראל בטיסות מיוחדות מקייב ומאודסה של הקרן לידידות ונקלטו על ידי אנשי משרד הקליטה בנתב"ג.

אחת המשפחות האלו היא משפחתו של דניה קורטניק, בן ה-13, שמספר כי "העלייה שלנו לישראל, זו מתנת בר מצווה הכי טובה שיכולתי לבקש".

פבל (42) ונטליה (43) קורטניק עולים מקייב ביחד עם ילדיהם דניה (13) וסוניה (12). עקב חוקי המשטר הסובייטי בברה"מ לשעבר, סבתו של דניה שהייתה מורה וסביו שהיה איש צבא, הקפידו שלא לקיים בבית סממנים של תורה ומסורת יהודית.

"לאחר מותה של סבתא רבתא שלי, החיבור למסורת למעשה נותק", מספר פבל (42), אביו של דניה.

"כשגדלתי והתחלתי לבקר בישראל, הקשר הזה חזר. ביקרנו בארץ 3 פעמים ובכל פעם התחושה של השייכות רק עלתה, היינו בעוד מקומות בחו״ל, אבל מעולם לא הרגשנו בבית. עכשיו אנחנו מרגישים שאנחנו חוזרים הביתה".

למרות שפבל בעל תואר בחשבונאות, הוא גילה יותר עניין בהמשך בהיי-טק ובשבע השנים האחרונות הוא עובד בחברה אמריקאית כאנליסט דאטה. בהמשך, הוא חולם להשתלב בתעשיית ההיי-טק הישראלית: ״בישראל הטכנולוגיות מתקדמות הרבה יותר, יש יותר אפשרויות והעובדים יותר מוערכים״.

נטליה, אמו של דניה, היא זו שיזמה ודחפה לעלות לישראל, והיא עובדת סוציאלית שעובדת עם ילדים בסיכון. גם היא מצפה להמשיך ולעבוד בתחום בישראל ואף למדה עברית במשך שנה באולפן לשם כך: ״באוקראינה לארגונים שפועלים למען ילדים פחות חשיבות בעיני הממסד מאשר בישראל, ששם הנושא זוכה לטיפול יותר מיוחד״.

קבלת הפנים בנתב"ג
קבלת הפנים בנתב"גצילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות

העלייה מאוקראינה שסוגרת את 2021 היא עלייה צעירה - גיל העולים הממוצע הוא 38.8. 29 מהעולים הם בני מתחת ל-21, 49 מהעולים הם בני 21 עד 50 ו-34 מהעולים הם בני 50 ומעלה.

מבין העולים, 29 איש הם עובדי מתחום הכלכלה, הייטק, ניהול הכספים, עריכת דין, נדל"ן ורפואה. 32 מהעולים הם נהגים, פועלים, נגרים ועוד. 24 מהעולים הם ילדים בגילאי גן ובית ספר ו-14 מתוכם הם פנסיונרים.

את העולים החדשים שהגיעו כעת צפויים לקלוט 21 יישובים ברחבי הארץ. 64 עולים בחרו להשתקע בצפון הארץ, כאשר שני הישובים המובילים מבחינת כמות העולים הם: חיפה עם 31 עולים (28% אחוזים מכלל העולים) ונהריה עם 16 עולים (14% מכלל העולים). 28 עולים ביקשו להגיע למרכז הארץ, כאשר הישוב המבוקש הוא ראשון לציון עם 10 עולים (9% אחוזים מכלל העולים) לדרום יגיעו 16 עולים ולאילת 2 עולים.

"אנחנו גאים להמשיך ולהביא מאות עולים ארצה למרות משבר הקורונה", מוסרת נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, "הגעתם של העולים לישראל היא התגשמות הציונות הלכה למעשה. זהו אות כבוד לעולים שממשיכים לבוא לישראל בכל מצב. אנחנו בשיתוף פעולה עם משרד הקליטה, נדאג לקליטתו המיטבית של כל עולה".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה גם היא כי "הקרן הידידות היא שותפה חשובה וגדולה של משרד העלייה והקליטה. אנו מודים לאנשי הקרן על המאמצים המשותפים יחד עם המשרד לקידום העלייה לישראל. זו שנה מבורכת לעלייה ואנו שמחים לקבל את פניהם של העולים מאוקראינה. אנו ממשיכים בתנופת העלייה כשאת השנה נסיים עם כ-28 אלף עולים ועולות חדשים".