רקטת קסאם
רקטת קסאםפלאש 90

אתגר הקמפוסים לא פשוט במאבק נגד אנטישמיות. באוניברסיטה אחת, אוניברסיטת מרילנד, לא מסתפקים בגינוי תופעות אנטישמיות, אלא פותחים קורס חדש בשיתוף המכללה האקדמית אשקלון, שיעסוק בסכסוך הישראלי ערבי.

בקורס יתוודעו סטודנטים מארה"ב ומישראל לחיים המורכבים תחת איום הטילים מרצועת עזה כפי שחשים אותו באשקלון ובערים דרומיות נוספות. ד"ר אלי פרידמן, מנהל המשרד לקשרים בין לאומיים ומרצה לתקשורת בחוג הרב-תחומי במכללה, מספר על הקורס אותו הוא יוביל ועל מטרותיו.

"מדובר בקורס בתקשורת ודיפלומטיה ציבורית בהקשר הסכסוך הישראלי-פלשתיני והוא משולב לסטודנטים מאשקלון ואוניברסיטת מרילנד. הם ילמדו ביחד על האופן שבו מציגים את הסכסוך בערוצי תקשורת שונים, הדגש יהיה על תקשורת חברתית ותקשורת גלובלית. אני מאוד מקווה שהחוויה של סטודנטים שמתגוררים בדרום תהיה כלי למידה עבור הסטודנטים האמריקאים", אומר ד"ר פרידמן.

האם היכרות שכזו וההתמודדות עם סיקורים תקשורתיים לא תהיה תלויה באג'נדה שתוצג בקורס עצמו? האם האג'נדה הזו תהיה בהכרח שונה ממה שכבר מוכר לסטודנטים במרילנד? "אכן יש זוויות שונות שתלויות באופןש בו הדברים מוצגים, ואני מקווה להציג מספר זוויות, לא רק הפרו-ישראלית, ולתת לסטודנטים להתמודד איתן. פרויקט הגמר של הקורס יהיה פודקסט משותף לסטודנטים מישראל וארה"ב שיפיקו אותו על סמך טקסט תקשורתי שאתו הם צריכים להתמודד. מעבר לכך, עצם החוויה הרב תרבותית תיתן לכל המשתתפים זוויות נוספות מעבר לנרטיב שהם חשופים אליו", משיב ד"ר פרידמן.

"אני מתכוון ללמד כלים לניתוח, כמו מיסגור וקביעת סדר יום, לראות איך כלי תקשורת מנסה להציג את הדברים וייתן כלים ביקורתיים כדי להכיר את האג'נדות השונות, להגיב ולהכיר את המניעים השונים של כלי התקשורת".

על המתעניינים האמריקאים בקורס מספר ד"ר פרידמן: "הקורס מועבר בתוך יחידה ללימודי ישראל ומעניין ששם הסטודנטים מגיעים ממגוון רחב, לא רק סטודנטים יהודים. יש גם ביקורתיים כלפי ישראל וגם אוהדים יותר. תהיה התמודדות לא פשוטה להכיל הרבה דעות שונות". עוד הוא מציין כי במציאות בה האנטישמיות גואה בקמפוסים האמריקאים הקורס מבקש "לשבור סטריאוטיפים ולהתמודד עם דיסאינפורמציה בקמפוסים בארה"ב".

בעתיד הרחוק יותר מקווה פרידמן לייצר מפגשים של ממש בין הסטודנטים בישראל לעמיתיהם בארה"ב, כאשר בשלב ראשון הקורס יועבר בזום. האם קיים סיכוי לראות סטודנטים פרו-פלשתינים שתכלית השתתפותם בקורס היא ניגוח והתנצחות נגד ישראל ונגד מובילי הקורס הישראליים? ד"ר פרידמן מסופק ומבהיר: "אני לא פוסל סטודנט על פי דעותיו. אנחנו לא מאפשרים הסתה או קריאות לאלימות, אבל חלק מהאתגר בקורס הוא לקיים דו שיח מכבד מתוך הבנה שיש מגוון רחב של דעות. אנחנו לא מתרשמים שאנשים נרשמים כדי לפוצץ את הקורס, אבל אין בעיה להביע דעות שונות ואפילו ביקורתיות כלפי ישראל. זה חלק מהמהות של האקדמיה".