מחלקת קורונה
מחלקת קורונהצילום: David Cohen/Flash90

חוקרי האוניברסיטה העברית צופים כי לקראת סוף חודש ינואר יהיו בין 1,000 ל-2,500 חולי קורונה במצב קשה בישראל וזה הנתון שעומד בפני ראשי מערכת הבריאות, כך דווח הערב (חמישי) בחדשות כאן.

על פי הדו"ח התחלואה הקשה מתגלה בעיכוב, בשל קצב ההדבקה הגבוה. פרופסור ינון אשכנזי, חבר צוות החוקרים העריך כי עד ה010 בינואר יהיו בין 15 ל-20 אלף מאומתי אומיקרון בארץ, אבל התחלואה הקשה תעמוד על 200 חולים שמצבם קשה.

להערכתו ב-19 בינואר יעלה מספר החולים במצב קשה ל-250 לפי התרחיש הקל ועד 650 לפי התרחיש הקשה. לקראת סוף ינואר הצפי לפי התרחיש הקל הוא 1,000, ולפי התרחיש הקשה 2,800 חולים שמצבם קשה.

כמו כן, במעבדות של משרד הבריאות ביצעו בדיקה של ערכות האנטיגן, והתגלה שאלה שנרכשו על ידי משרד הבריאות, לשימוש בבתי הספר, מזהות את זן האומיקרון בדיוק כפי שהן מזהות את זן הדלתא.

בכירי משרד הבריאות כינסו הערב מסיבת עיתונאים בנוגע להתפשטות המהירה של זן אומיקרון.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי אין כוונה ללכת לצעדים מרחיקי לכת אל מול ההדבקה הגוברות. "בשבועות הקרובים נדע יותר על המסוכנות של הזן הזה. צריך לשנות תפיסה. אין פה מקלות או גזרים, אנחנו פועלים מול אזרחים ומסתכלים על הנתונים והמציאות בשטח. אנחנו נערכים לכל האפשרויות, ולא שולפים מהמותן ופועלים מתוך היסטריה. בשבועות הקרובים נדע יותר איך מתנהג האומיקרון, מה המסוכנות שלו ומה נדרש מאיתנו לעבור גם את הגל הזה בהצלחה".

"בינתיים נמשיך לנקוט באמצעי זהירות הכרחיים לשמירה על הבריאות ונמשיך לשמור גם על הפרנסה, על החינוך של הילדים, התרבות ושגרת החיים. גם זה חלק מהבריאות. אנחנו חייבים לראות את כל התמונה. קודם כל הגנה על הבריאות ומניעת הדבקה ותחלואה וגם שמירה על הכלכלה והדמוקרטיה הישראלית", הוסיף הורוביץ.

לדבריו, "אין סיבה לדבר שוב ושוב על סגרים והשבתות משק, זה לא על הפרק. הציבור לחוץ מספיק, אין צורך להלחיץ יותר. גל האומיקרון שונה מקודמיו. מה שאנחנו עושים זה ניהול סיכונים שקול ואחראי. אנחנו מחוייבים לפרנסה, חינוך ושגרה שפויה ככל האפשר. המטרה שלי גם בגל הזה, הי לעשות מאמץ עילאי כדי לאפשר לימודים פרונטרליים בכיתה".

הורוביץ הבהיר כי לא יוטל פיקוח נוסף על מסיבות סוף השנה. "צריך למנוע הדבקה של אנשים אחרים, זו אחריות אישית, אנחנו לא נשלח שוטר ופקח לבדוק כל בנאדם - תנהגו באחריות כלפי עצמכם והסובבים אותך", אמר הורוביץ.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הודיע כי החליט לאשר את מתן מנת החיסון הרביעית למדוכאי חיסון. עם זאת הוא ציין כי אין כוונה להרחיב את החיסון הרביעי לכלל הציבור.

"לאור פערי הידע שקיימים בעולם בסיטואציה הנוכחית, אנו פועלים בזהירות ובאחריות", אמר אש.

הממונה על שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה כי "תחלואת הווריאנט בעולם שוברת שיאים בעולם, כאשר רוב התחלואה היא בצעירים. רוב האשפוזים הם של ילדים בני 5-11 שאינם מחוסנים. לכן חשוב לחסן את הילדים".

ממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא ציין כי "הדלתא עדיין כאן וגם האומיקרון. כנראה שמיום ראשון לא נוכל לומר איפה זה אומיקרון ואיפה דלתלא. לכן נתייחס לגל החמישי כגל משולב. אנחנו נמצאים במגמת עלייה ברורה בסדר גודל של כ-2,000 מקרים ביום".

מוקדם יותר נחת בישראל משלוח ראשון של תרופת פייזר נגד קורונה. ראש הממשלה בנט אמר, "התרופה של פייזר שהגיעה היום לישראל, בין המדינות הראשונות בעולם, היא תוספת חשובה לארגז הכלים של המלחמה במגפה.

"לפני כמה שבועות בישיבת הממשלה הנחיתי לקדם את רכש התרופה, ובזכות מאמץ ונחישות שלנו, זה קורה. כפי שהיינו חלוצים עולמיים במתן החיסון השלישי ובמתן החיסון הרביעי - כעת אנחנו מובילים גם במתן התרופה לאזרחי ישראל.

"בזכות הפעולה המהירה שלנו התרופות הגיעו במהירות לישראל ויסייעו לנו לצלוח את שיא גל האומיקרון שמתקרב. אני רוצה להודות לידידי, מנכ"ל פייזר אלברט בורלא, לשר הבריאות ניצן הורוביץ ואנשי משרדו, לחברת אל על שהביאה את המשלוח ולכל העוסקים במלאכה''.