תעודת כשרות. ארכיון
תעודת כשרות. ארכיוןהרבנות הראשית לישראל

ארגון כושרות יצא הבוקר (ראשון) בקמפיין הסברה באמצעות הרשתות החברתיות לקראת יישומו של השלב הראשון ברפורמת הכשרות שיוצאת לדרך היום.

הקמפיין מיידע את הציבור הישראלי באשר לבעייתיות שקיימת תחת השלב הראשון שמאפשר פתיחה של אזורי הפיקוח בכשרות, ומהיום רב העיר חדרה יכול לתת תעודת כשרות לעסק שנמצא בכלל בגדרה.

בכושרות השיקו בסוף השבוע האחרון "מלשינון" שתפקידו לקבל דיווחים על עסקים בכל רחבי הארץ שמקבלים כשרות מרבנים שאינם מקומיים.

"אנחנו נמלא את תפקיד המבקר והרגולטור אם את משרד הדתות זה לא מעניין. מהיום, האחריות עברה לצרכנים, ואנחנו נסייע להם לשמור על אכילת כשרות, כי אין אף אחד אחר שיעשה זאת", מבהירים בארגון.

לטענת כושרות, בתי עסק שעזבו את מערך הכשרות של הרבנות ועברו לכשרויות פרטיות עשו זאת לא בגלל שהוצעו להם מחירי פיקוח טובים יותר או בגלל שהם חוו בעיות בשירות, אלא מכיוון שלא עמדו בנהלי הכשרות שהציבה הרבנות.

כעת, תחת הרפורמה החדשה, בעלי עסקים שלא עומדים בנהלי הכשרות שמציב להם הרב המקומי, יוכלו לעבור לכשרות של רב אחר מעיר אחרת בכל רחבי הארץ, שגם הוא מוסמך לתת כשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל.

תומר בן צבי, מנכ"ל "כושרות", אמר: "התחרות בכשרות שהשר כהנא כל כך ביקש לקדם לא באמת תוסיף הידור בכשרות אלא תאפשר לבעלי העסקים להונות לקוחות כמה שרק ירצו, ואם יעלו עליהם - יעברו הלאה לרב אחר, בלי שאף אחד יידע למה. החוק לא מחייב רב עיר לשאול מדוע העסק נטש את הכשרות הקודמת ועבר אליו".

"האם למישהו זה נשמע הגיוני שכל רב עיר או מועצה יכול לתת פיקוח לכל עסק בכל רחבי הארץ? האם זה הגיוני שהחוק כעת מאפשר לרב העיר אילת לתת כשרות לעסק במטולה?" תהה בן צבי.

"גם השר יודע שישנן רבנויות שלא פועלות לפי נהלי הכשרות ויש לעשות בהן טיפול שורש, אבל במקום לטפל בכשלים הידועים לו הוא בחר לתת לרבנויות האלו לפעול משיקולים כלכליים בכל רחבי הארץ - מבלי שיש לו כל יכולת רגולטורית לטפל בהונאה בכשרות הלכה למעשה", אמר.