אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

אזרחי אוסטריה החולים במחלה סופנית או קשה ללא תרופה, יכולים לבקש סיוע בסיום חייהם ולעבור הליך של "המתת חסד", כך קובע חוק שנכנס לתוקפו במדינה.

החוק החדש המאפשר סיוע ב"המתת חסד" נכנס אתמול לתוקף לאחר שעבר בהצבעה בפרלמנט האוסטרי באמצע חודש דצמבר ואושר על ידי בית המשפט לחוקה בוינה.

החוק קובע כי כל אדם הסובל ממחלה סופנית או ממחלה הגורמת "למצב מתיש תמידי ללא תרופה או אפשרות החלמה" יוכל לבקש סיוע מרצון בסיום חייו על מנת להקל על הסבל שלו.

ההצעה גם מגדירה תהליך מסודר לכל בקשה, שתיבחן על ידי שני רופאים, כאשר אחד מהם אמור להיות רופא לרפואה פליאטיבית הבוחנת אפשרות לשפר את איכות חייהם ולהקל על סבלם של חולים החולים במחלה מסכנת חיים.

את הבקשה יוכל להגיש רק אדם מעל גיל 18, והחוק קובע כי יעברו לפחות 12 שבועות עד תחילת ההליך, על מנת לוודא כי הבקשה לא הוגשה עקב "משבר זמני" וכי האדם אכן עומד מאחורי בקשתו לסיוע לסיים את חייו. קטינים או אנשים הסובלים מבעיות נפשיות לא יוכלו להגיש בקשה ל"המתת חסד", וגם אלו שיגישו בקשה כזו יצטרכו להציג אישורים מרופא כי הם מסוגלים לקבל החלטה עצמאית בראש צלול.

אם לאחר 12 שבועות עדיין מבקש מגיש הבקשה לסיים את חייו, הוא יוכל לקבל תרופות שאמורות לסיים את חייו בבית המרקחת, כאשר רשימת בתי המרקחת שיחזיקו בתרופות הקטלניות תהיה ידועה רק לעורכי דין ונוטריונים, שיקבלו הודעה על כל אדם שקיבל מרשם לתרופה הקטלנית במטרה לסיים את חייו.

הצעת החוק עברה ברוב ברוב גדול בפרלמנט האוסטרי, כאשר רק חברי "מפלגת החירות" הימין קיצונית התנגדו לה.