אריה דרעי
אריה דרעיצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות הסדר הטיעון שנחתם עם ח"כ אריה דרעי עתרה התנועה למשילות ודמוקרטיה לבג"ץ נגד הסעיף המורה לו להתפטר מתפקידו.

בעתירה טוענת התנועה כי הסעיף סותר את טובת הציבור באופן חריג ומהווה פגיעה ישירה בכ-316 אלף מצביעים, אשר בחרו באריה דרעי לייצג אותם.

עוד טוענת התנועה כי הכללת ההתחייבות להתפטר מהכנסת בהסדר הטיעון מהווה שיקול זר מצד היועמ"ש ויוצרת את התחושה כי רשויות התביעה פועלות תוך שקילת שיקולים פוליטיים ולא משפטיים.

בעתירה נכתב כי ״הכנסת ועיגון התחייבות להתפטרות מהכנסת לתוך סעיפי הסדר הטיעון… מעלה את הרושם שהיועץ המשפטי לממשלה ורשויות התביעה שוקלים שיקולים פוליטיים במסגרת המו״מ להסדר הטיעון… ומחלישה את האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק״.

בעתירה פירטה התנועה את השתלשלות כתב האישום שהוגש, אשר הגיע בסופה של חקירה ארוכה באופן חריג שנמשכה 6 שנים, תוך עינוי דין בלתי נסבל לחה"כ דרעי וכאשר מחשדות חמורים ביותר נותר "אפילו לא עכברון", כדברי היועץ המשפטי עצמו.

עו"ד זאב לב, היועץ המשפטי של התנועה אמר: "הסדר הטיעון הינו כלי משפטי לגיטימי, כל עוד השיקולים הנשקלים במסגרתו הינם שיקולים משפטיים הנוגעים לאינטרס הציבורי. שקילת שיקולים זרים ובלתי רלבנטיים, כמו שאלת התפטרותו של הנאשם מהכנסת, מזיקה ופוגעת בציבור ומזיקה אף יותר לרשויות התביעה עצמן, המתערבות במגרש הפוליטי באופן מזיק ובלתי ענייני".