אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דוברות המשטרה

במהלך השנה הקרובה תגייס המשטרה לשורותיה 13 חוקרות חרדיות, שיחקרו תלונות של נפגעות עבירות מין מהחברה החרדית, כך דיווח אתמול רב המשטרה נצ"מ רמי ברכיהו לוועדה לביטחון פנים בראשות ח"כ מירב בן ארי בדיון על הטרדות מיניות בחברה החרדית.

כבר ב-2014 גויסו למשטרה שוטרים ושוטרות חרדיים עם אוריינטציה לפעילות קהילתית, במטרה להנגיש את עבודת המשטרה לחברה החרדית. כיום משרתות במשטרה 12 חוקרות חרדיות ו-4 חוקרים חרדים. רוב השוטרות שגויסו אז עובדות כחוקרות, ושתיים מהן קודמו לתפקידי קצונה. כולן הוצבו בערים שיש בהן אוכלוסייה חרדית, והן משמשות כיועצות לענייני חרדים של מפקדי התחנות.

אתמול דיווח רב המשטרה נצ"מ רמי ברכיהו על הכוונה לגייס בשנה הקרובה עוד 13 חוקרות חרדיות, ואולי מספרן יוגדל ל-20 חוקרות.

רב המשטרה, נצ"מ ברכיהו: "אנו פועלים ב'שיטור מתווך'. הבסיס הוא יצירת אמון בין המשטרה לחברה החרדית על גווניה. רקמתי קשרים עם מגוון מנהיגי קהילות, מהפלג הירושלמי ועד הקיצונים במאה שערים. יחסי האמון הם כאלה שהיום הם מבקשים שרב המשטרה יבוא לפשר. כשהייתה שאלה בעניין ההילולה של הבאבא סאלי, הכנתי מתווה שיאפשר את קיום ההילולה בביטחה, והמתווה אושר על ידי פיקוד המשטרה והתקל על ציבור המתפללים.

"יצירת האמון הזו היא לא פחות ממהפכה. התפיסה היא שהמגע עם הציבור הוא קהילתי. בשיח שיצרתי מתגבש עכשיו מכתב שרבנים חשובים חותמים עליו, לפיו אם שומעים צעקות מבית השכנים יש להתקשר למשטרה, אפילו בשבת. זאת בעקבות שני מקרי רצח טרגיים בהם נערים רצחו את הוריהם לפני 3 חודשים בבית שמש. הרצח היה על רקע נפשי, אבל הסתבר שהשכנים שמעו צעקות, ולו היו מזעיקים משטרה, אפשר היה אולי למנוע".

רפ"ק גל ספן: "לכל קהילה יש חוקים משלה ולא פשוט להגיע אליהם. בעזרת קשרים וחיבורים שהרב רמי יצר עם רבנים, בשנתיים האחרונות רבנים החלו לבקש מהמשטרה לסייע. היום אנחנו ערים יותר לרגישויות. מבינים כמה חשוב למשפחה ששום דבר לא יתפרסם כי זה מזיק לשידוך. עוסקים בדיני נפשות. רבים מהנפגעים הצעירים לא מכירים את גוף האדם וקשה להם אפילו להסביר איפה הפוגע פגע. הם לא מבינים את שפת החוקרים. לכן יש הדרכות לשוטרים שיבינו מה הקשיים".