מהפכה בדרך. ד"ר יהונתן שלר
מהפכה בדרך. ד"ר יהונתן שלרצילום: HIT מכון טכנולוגי חולון

ד"ר יהונתן שלר, ראש המחלקה למדעי מחשב בHIT מכון טכנולוגי חולון ומומחה לבינה מלאכותית, זכה יחד עם שותפיו במענק של משרד המדע והטכנולוגיה שמטרתו פיתוח אלגוריתם אוטומטי לזיהוי ציטוטים והפניות בטקסטים יהודיים-היסטוריים.

הקישורים שיזוהו ישמשו לצורך ניתוח התפתחות הגישות השונות שנוצרו במהלך הדורות, קבוצות הוגי הדעות והאסכולות השונות - ובניה אוטומטית של פרופילים שלהם. שוחחנו עם ד"ר שלר על האלגוריתם ותרומתו הצפויה לארון הספרים היהודי וללימוד התורה בעתיד.

בראשית הדברים מציין ד"ר שלר כי מדובר בפרויקט שאינו אלא שיתוף פעולה עם החוקרים בבר אילן ועם פרויקט השו"ת של בר אילן. תכליתו של המיזם הוא לעבור על הטקסטים היהודיים לדורותיהם, להכיר את השו"תים שנכתבו במאות השנים האחרונות ולאפשר לקורא קישור ישיר בין הציטוטים המופיעים בהם לספרות המקור שהייתה המקור להכרעותיו של כותב התשובה.

שותפיו של ד"ר שלר למיזן ולמענק הם מאוניברסיטת בר אילן פרופ' מעיין גפת-טמיר המתמחה במדעי מידע וחוקר התלמוד ד"ר בנימין קצוף.

המיזם יפרוץ דרך באופן לימוד התורה שעד כה לא ניתן לייצר זיהוי לשרשרת הפסיקה, כפי שניתן למצוא בעבודות אקדמיות שבהן קיימת מתודה סדורה לאופן בו הכותב מפנה לטקסטים קודמים שהיוו עבורו מקורות לכתיבתו.

עוד מציין ד"ר שלר כי אחת השאלות המעניינות שתקבלנה תשובה באמצעות המחקר היא אלו ספרים היו בספרייתו של רב מסוים כשכתב את תשובותיו והכרעותיו ההלכתיות. "באוטומטיזציה של תהליך ההפניות נבין אלו ספרים היו אצלו בארון הספרים ואלו לא היו שם". על ציטוט ממקור שלא נשמר יצוין שלפי שעה אין את המקור עצמו. "הערך נשאר ריק כי הספר לא נמצא כרגע בידינו".

שלר מעריך כי התוצר של המיזם יהיה לעזר עבור חוקרים רבים ורבנים שיוכלו לבנות אסכולות של בית מדרש ולקבץ תשובות דומות יחד. ההשלכות צפויות להגיע בסופה של שרשרת הלימוד גם לתלמידי תיכון שגם אם לא ייעזרו באלגוריתם באופן ישיר, הדבר יהיה להם לעזר דרך רבותיהם.

האם המיזם לא יהפוך את לימוד התורה ל"קל מדי" ויפגע בעמל וביגיעה שהם חלק בלתי נפרד מדרכי השגת התורה? "תורה נקנית בעמל ויגיעה, אבל אנחנו פועלים בגדר של ננס על גבי ענק. תמיד יהיה לנו על מה להתייגע", אומר ד"ר שלר ומזכיר כי "לפני הדפוס למדו בעל פה והגעת הספרים לא העלימה את היגיעה התורנית אלא הביאה לפריצה בדרכים חדשות. הכלים החשים לוקחים אותנו למקומות חדשים בהמשך היגיעה".

השלב הראשון של המיזם צפוי להסתיים בתוך שלוש שנים, התקופה לה מיועד המענק שקיבל ד"ר שלר, אך גם הוא יודע היטב שהמיזם לא יסתיים בכך ולאחר תקופה זו יצוצו רעיונות המשך הנבנים נדבך על גבי נדבך סביב המיזם כולו.