לול תרנגולות
לול תרנגולותצילום: ISTOCK

משרד החקלאות נאבק בהתפרצויות מחלת שפעת העופות הנגרמת מזן נגיף H5N1. לנוכח הסיכון לבריאות בני האדם ובעלי החיים, עד כה הומתו למעלה ממיליון עופות ב-20 מוקדים נגועים בשפעת העופות ברחבי הארץ.

מרבית המוקדים הם סביב הכנרת, עמק החולה ועמק יזרעאל. כמו כן, בשבועות אלו, חלה התפרצות חריגה של שפעת העופות בקרב אוכלוסיית העגורים החולפים מעל אגמון החולה, שהביאה למותם של כ-8,000 עגורים עד כה באזור.

עובדי משרד החקלאות ממשיכים בטיפול במוקדים הפעילים, כולל אגמון החולה. הניטור האקטיבי של עובדי משרד החקלאות נמשך בשט. אולם, גל האירועים הנוכחי טרם הסתיים.

כאמור, נכון להיום, נמצאו 20 מוקדי שפעת העופות בקרב חוות לולים בשלוחות השונות של הענף, ברחבי הארץ. כל המוקדים בודדו, ברובם הסתיים הטיפול, ובשאר הטיפול מתקדם תחת ניהול ופיקוח של עובדי משרד החקלאות. בין האירועים הבולטים בגל הנוכחי: משקי ההטלה במושב מרגליות, בו לולי ההטלה צפופים ולא ניתן היה למנוע את מעבר הנגיף מלול ללול. במסגרת זו, מספר העופות שהושמדו, בקירוב כ-537 אלף תרנגולות הטלה.

בעמק החולה התפרצה המחלה באופן חריג בקרב העגורים והביאה למותם של כ-8,000 עגורים. עקב השתהות הטיפול של האמונים על כך, נטל משרד החקלאות את הטיפול והניהול לידיו, ופיתח שיטות לאיסוף הפגרים מהמים. על פי הערכות גורמי המקצוע בשירותים הווטרינריים, כעת נראה שהאירוע חוזר לממדים ברי שליטה.

מתוך כמיליון עופות המשק שנמנו, כלולים: כ-4,900 תרנגולי הודו לרבייה; 355 אלף תרנגולי הודו לפיטום; 586,600 מטילות; 17 אלף ברווזים לפיטום; וכ-63,300 עופות לרבייה כבדה. בעקבות, המתת המטילות עלה החשש למחסור של כ-10% מצריכת הביצים בישראל וכ-2.4% מצריכת הביצים האורגניות. לפיכך, עם קבלת הדיווח אודות החשש למחסור בביצים, הורה שר החקלאות, עודד פורר, לפתוח מכסים ולאפשר ייבוא ביצים לישראל. כך שכבר בימים הקרובים יושלמו הביצים החסרות, ולא יהיה כל מחסור בשוק. על פי הערכת מצב לשעה זו, לא נשקף מחסור בבשר הודו או בבשר עוף.

נוכח הסיכון להמשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו לציבור: יש להימנע ממגע עם עופות ועופות בר. אם נתקלתם בעוף חולה או פגר של עוף בר, או יש לכם שאלה בנושא, צרו קשר עם מוקד משרד החקלאות 6016* הפעיל 24/7.

בכל המקרים השנה מעורב נגיף שפעת עופות מזן H5N1 שעלולה לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם, ובלבד שננקטו אמצעי זהירות כפי שהובהר לעיל וכי טיפול בעוף נגוע נעשה על ידי אנשי מקצוע ובמיגון מתאים. כמו כן, נגיף שפעת עופות מזן זה מעולם לא עבר מאדם לאדם. יתר על כן, לא דווח על הדבקת אדם בזן נגיף זה דרך אכילת מוצרי מזון נגועים.

יחד עם זאת, משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות, לרבות נגיף שפעת עופות היה וקיים במוצרים. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.

שר החקלאות עודד פורר: "גל אירועי שפעת העופות השנה שונה מכל מה שראינו בשנים האחרונות. לראשונה בעולם, משרד החקלאות מתמודד עם אירוע של מוות המוני בקרב חיות בר. הצוותים שלנו פזורים בשטח, מטפלים בכל המקרים הללו. אנו מודעים לכך שהגל הנוכחי טרם הסתיים, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש".