איש החינוך אבי רט, העורך והמנהל החינוכי של התלמוד הישראלי מתייחס לאתגר הגדול של הגל החמישי בכל הקשור לחינוך הילדים.

בראיון לערוץ 7 הוא מסביר שייאוש או כאוס לא יכולים לבוא במקום פיתרון. "להרים ידיים זה לא תכנית עבודה ולא דרך יהודית להתמודד. צריך להבין שיש אתגרים מורכבים בתחומי החינוך. יש להתייצב, לעמוד, לשמור על קור רוח, לא להיכנס להיסטריה ולא לייצר היסטריה, להסתכל מסביב ולנסות לתת את הפתרונות המיטביים".

לדבריו, "יש גבורה גדולה של צוותי ההוראה, של המורים. זה הזמן לחזק אותם ולא לבוא כל הזמן בביקורת. כל מי שביקורתם אומנותם כדאי שפחות יבקרו. לאט לאט הדברים יתייצבו ונחזור לשגרה. בשלב הזה כל אחד צריך לקחת אחריות בגזרתו - המורה בכיתה וההורה בבית".

"הממשק שבין המצב הרפואי, הכלכלי, החינוכי והמשפחתי כשכל דבר משפיע על דבר אחר הוא מאוד מורכב. ביקורת חיובית צריכה להישמע. ביקורת ממקום פוליטי או ממורמר עדיף שלא תיאמר כי היא רק מחלישה", מוסיף רט.

כיצד אפשר לשקם את הבעיות החינוכיות המתגלות בזמנים כאלה? "יש נזקים וזה חלק מהחיים. מציאות רפואית מורכבת ומשברים הם חלק מהחיים והשאלה היא איך יוצאים מהם. כרגע, המצב של המערכת יוצר הזדמנות. זה נשמע מוזר, אבל בעולם היהודי אומרים שמשבר הוא הזדמנות".

"מדובר בהזדמנות לקחת את כל העולם החינוכי בבית, בקהילה ובבית הכנסת למקום אחר. לנצל את העובדה שהילדים בבית ושההורים רואים אותם יותר ולחשוב מחוץ לקופסה. הילדים מסתכלים עלינו ולומדים מאיתנו איך להתנהג. לילדים יש חיישנים מאוד רגישים וההזדמנות עכשיו היא ללמד אותם איך להתנהג בעת משבר. אם הוא רואה את ההורים קוראים ועצבניים - כך הוא יתמודד עם המשבר הבא שלו. צריך לחשוב איך ממנפים את הזמן ביחד באופן משפחתי. הרעיון הוא לא לשבת בבית ולקטר, אלא לומר שאם אנחנו כבר בבית, כדאי שהילדים ילמדו מאיתנו קור רוח, יחס נכון לבני המשפחה ולנצל את המצב לחיוב", מסביר רט.

"ניקח את המצב וניתן לילדים שיעור גדול בהתמודדות עם משבר עם אמונה, ביטחון, שמחת חיים, קור רוח, שקט נפשי, שלווה, כבוד הדדי, ערבות הדדית ומתן מקום וזמן למשפחה. כשהגלים מתחזקים - החזקים מתגלים", הוא מסכם.