בין האטרקציות הנפגעות. החרמון
בין האטרקציות הנפגעות. החרמוןצילום: קובי פינקלר

מצוקה כלכלית לא פשוטה עוברת על בעלי האטרקציות התיירותיות ברחבי הארץ.

ד"ר אופיר מילר יו"ר הנהלת התאחדות האטרקציות בישראל שיגר מכתב לגורמים בממשלה ובו הוא מתאר את המצוקה הקשה, את גל הביטולים שעובר על הענף, את אי הוודאות ואת חוסר היכולת להתמודד ללא סיוע ממשלתי.

"המצב לא יציב", אומר ד"ר מילר בראיון לערוץ 7 ומזכיר כי חודשי החורף בהם אין חגים הופכים את האטרקציות הפזורות לאורכה ולרוחבה של הארץ שוממות, שכן אתרים אלו מבוססים על ביקורי קבוצות שכעת אינן מגיעות ולמעשה "הכול ריק ביומנים. אף גוף מוסדי לא מעוניין לשלוח עובדים להתקהלויות ואנחנו עומדים חסרי אונים".

מילר מדגיש כי גם בתקופה שוממה שכזו המחויבות של בעלי האטרקציות לעובדים קיימת ושכרם צריך להיות משולם בעיתו, לבד מהארנונה, המיסים והשכירויות שמהווים נטל כלכלי כבד שאינו פוסק גם כאשר המקומות אינם פועלים. "בעולם של חוסר וודאות אנחנו מצפים שמי שמוביל את המהלך ומבקש את המיסים ואת הדאגה שלא נשלח את העובדים לחל"ת שיתמוך בנו. התמיכה הזו יכולה להיות בארנונה, בשכירויות, בסיוע לעובדים שממשיכים להגיע. מדובר בסיטואציה לא פשוטה עבור העובדים שנמצאים בדרגות נמוכות בפריפריה", הוא מציין.

האם יתכן ובאוצר רואים בענפי האטרקציות חלק מהענף התיירותי שעליו כבר אמר שר האוצר שנכון שיחליפו שם מקצוע? "אני משער שגם ליברמן מצטער על האמירה הזו", אומר ד"ר מילר הסבור כי יש היגיון ברצונו של האוצר שלא לשחרר כספים ללא בקרה, אך מנגד ניתן לבדל את הענפים שנפגעים אנושות מהמצב ואותם לפצות.

"בהייטק ובתעשייה פחות נפגעים, אבל עסקים שבהם יש התקהלויות אירועים ופנאי ונפגעים ניתן למבחן המציאות לדבר ולבחון את דו"חות המס ולזהות את הירידה בהכנסה. אם הממשלה תפעל ברוח הזו ותבדוק מי באמת נפגע ותסייע בהחזקת העובדים ובארנונה, כולם יצאו נשכרים, אמון הציבור מול המעסיקים יגדל, נוכל לשמור על עובדים בעיקר בפריפריה בלי לשלוח אותם לחל"ת".

מילר מספר כי בעקבות מכתבו נקבעו מספר פגישות זום עם גורמים שונים. "יש מי ששומע אותנו, חברי כנסת ושרים, אבל המצב לא פשוט. אנחנו מתנהלים במצב של אי וודאות ואני מקווה שנגיע למודל של שיח בדרך לפיצוי".