הרב יהודה עמיחי
הרב יהודה עמיחיצילום: דוד וילדר

ראש מכון התורה והארץ, הרב יהודה עמיחי, פסק כי במקרה ולא ניתן למנוע השתלטות על אדמות ארץ ישראל, מותר לנטוע עצים בשנת שמיטה.

הרב עמיחי השיב לשאלה בנוגע לשתילת עצים באדמות הנגב בשנת השמיטה ואמר כי יש מקום להתירה במקרה וזו הדרך היחידה למניעת תפיסת האדמות על ידי לא יהודים. בתשובתו התייחס הרב עמיחי לצדדים להיתר, אך הדגיש כי מקרים שכאלו צריכים להיבחן היטב ולעומק.

בתשובתו, הסביר הרב עמיחי כי היו תקדימים בעבר למקרים כאלו. "הגאון הרב נתן צבי פרידמן בספרו נצר מטעי, נשאל בשנותיה הראשונות של המדינה, כשהיה צנע וקשיים כלכליים במדינה, ורבו העולים החדשים שלא היה להם פרנסה, האם אפשר שאנשים יעבדו בנטיעות סרק כדי להרוויח מעט כסף. ותשובתו הייתה שהדבר מותר", אמר.

לדבריו, גם גדולי הדור החרדים נטו להקל במקרה של צורך לאומי "דעתו של הרב טיקוצינסקי בספר השמיטה, היא שמותר להעביר עץ עם גוש אדמתו הסמוך אליו ממקום למקום, ולא אסרו אלא נטיעה חדשה וכל שאין בו איסור לגבי ערלה (בעצי פרי), גם בעצי סרק הדבר מותר. וכן העלה סברא כזו גם הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל. ועל כן במקרה של צורך גדול אפשר לצרף את דברי ספר השמיטה ולהתיר נטיעת עצי סרק בגוש", כתב הרב עמיחי.

"גם דעת החזו"א הייתה שאפשר להתיר לעשות חריש פוליטי למניעת השתלטות נכרים על אדמת ארץ ישראל".
הרב עמיחי מדגיש בתשובתו שההיתר ניתן למקרה חריג זה, "אך חלילה להתיר נטיעות ט"ו בשבט אפילו בעצי סרק".

בסיום תשובתו, סייג הרב עמיחי והסביר כי נטיעות בשמיטה צריכות להתבצע רק במצבי קיצון "כל הדיונים הללו הם כשזאת היא הדרך היחידה למניעת השתלטות נכרים על אדמות ישראל, אבל לכתחילה יש לנקוט אמצעיים אחרים כדי למנוע כל השתלטות נכרית על אדמת ארץ ישראל. וברור שכל החלטה סופית צריכה להתקבל אחר ידיעת המקרה ובחינתו היטב", חתם.

נזכיר כי הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע-חברון לשעבר, התיר לטעת עצים למען מאבק על ארץ ישראל, במסגרת מצוות דאורייתא של מלחמה על הארץ.