איך לא להפסיד כסף בהשקעות?
איך לא להפסיד כסף בהשקעות?צילום: ISTOCK

יותר מדי אנשים הפסידו יותר מדי כסף בהשקעות בנדל"ן.

כולנו מכירים אותו. קוראים לו יוסי, או אבי, או בני. חבר הציע לו להשקיע בפרויקט בארצות הברית. מלון יוקרתי, או פרוייקט דיור ציבורי, או קניון בהונגריה.

הוא בדק שהמלון הזה באמת קיים, סמך על החבר שלו שאיתו במילואים ולכן ברור שהוא יודע מה הוא עושה, ואחרי שלש שנים מצא את עצמו עם פחות שלש מאות אלף שקלים שמי יודע איפה הם היום. לפעמים גם אנחנו בעצמנו יוסי – לקחנו את הכסף שחסכנו בעמל רב, שמנו בפרויקט, והפסדנו הכל.

איך אפשר לדעת מראש?

רגע, זה לא נכון רק לנדל"ן. זה נכון באופן כללי להשקעות. ככה השקעות עובדות: כשאנחנו משקיעים אנחנו מהמרים על העתיד. כשגופי הפנסיה המוסדיים השקיעו, למשל, במניה של טבע במשך שנים, הם חשבו שטבע תמשיך לעלות ולהצליח. הם כמובן לא ידעו את מה שאנחנו יודעים עכשיו – שטבע תיפול, וחלק מהפנסיה שלנו יפול איתה. זה היה הימור. מושכל, אבל הימור. ככה השקעות עובדות.

גם בהשקעות בנדל"ן יש הימור. הוא הימור מסוג אחר – אנחנו מקווים שיהיה אישור בנייה, שאישורי הבנייה יתנו לנו אחוזים או מטרים בשווי שאנחנו מצפים, שהמחירים של הנדל"ן ימשיכו לעלות, שהיזם או חברת הבנייה לא יקרסו, שהחישוב הכלכלי של הפרויקט מדויק ונכון, שעורכי הדין עושים את העבודה שלהם וכן הלאה – הרבה מאוד גורמים שמכניסים סיכון למערכת.

אבל זה בסדר. בהשקעות, התשואה מקבילה לסיכון. כשיש סיכון גדול יש סיכוי לתשואה גבוהה. אנחנו לא רוצים לשים את כל הכסף שלנו בהשקעה סולידית ולא לראות אותו צומח. מצד שני, אנחנו לא רוצים להפסיד את כל הכסף שלנו בהשקעות.

להתקרב להשקעה ככל שניתן

אחד הדברים הראשונים שאנחנו יכולים לעשות בהשקעות נדל"ן הוא לצמצם ככל שאפשר את האנשים שמתווכים לנו את ההשקעה.

אם נחזור לסיפור של יוסי ונסתכל עליו בעיניים צלולות, נראה שליוסי לא היה שמץ של מושג במה הוא משקיע. הוא לא השקיע בפרויקט בארצות הברית – הוא השקיע בחבר שלו, ולמעשה הוא אפילו לא השקיע בחבר עצמו, אלא השקיע במשהו אקראי לחלוטין על בסיס המלצה של חבר שהוא סומך עליו. גם לא מעט אנשים שהשקיעו בהשקעות נדל"ן, משקיעים הרבה פעמים על בסיס היוקרה של החברה, על בסיס זה ש'כולם משקיעים שם' ועל סמך הבטחות.

אבל אף אחד לא יכול להבטיח וודאות על משהו שיקרה בעתיד. אם מישהו אומר לכם 'זו תשואה בטוחה' – הוא כנראה משקר. יש תשואות שהן מאוד קרוב לבטוחות, אבל שום דבר לא באמת בטוח. הצעד הכי חשוב, והכי קריטי, בשלבים האלה, הוא לבדוק. ללכת, לראות, להסתכל על מה מדובר, לקרוא את המסמכים – להתייחס להשקעה שלכם לא רק כהימור שבו אתם עוצמים עיניים וזורקים אקראית את הקוביות, אלא כהימור מושכל, שבו כל צעד שאתם מתקרבים להשקעה עצמה יכול לצמצם את גובה ההימור, ולוודא שאתם לא זורקים כסף לפח.

לדוגמה, אם יוסי היה קונה כרטיס טיסה באלף דולר, טס לארצות הברית כדי לראות את המלון, ומגלה שלמי שמתפעל את המלון אין מושג מי הבעלים של המלון, יכול להיות שאלף הדולרים האלה היו חוסכים לו הפסד גדול פי מאה.

אם הוא היה מנסה לבדוק את המסמכים בעזרת עורך דין שמומחה בתחום, זה היה עולה לו סכום נכבד – והוא היה מגלה שחברת התפעול של המלון בדרך לפשיטת רגל. כל צמצום תיווך – כל אדם אחד פחות בדרך אל ההשקעה – עוזר לנו להבין טוב יותר במה שאנחנו משקיעים.

רוצים לדעת עוד? מוזמנים לקרוא כאן פרק לדוגמה מהספר שלי, ולהצטרף לוובינר שאני עורך בנושא בשבוע הבא.