דוקטור אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית במטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה ורופאת משפחה במכבי שירותי בריאות, מתייחסת בראיון לערוץ 7 להשפעות זן האומיקרון אל מול הזנים הקודמים.

"מנתונים שמגיעים מכל העולם אנחנו יודעים על הזן הזה כמה דברים: הראשון שהוא גורם למחלה שהיא יותר קלה מהזנים הקודמים ופחות סיכון לפתח מחלה קשה. אנחנו רואים בעיקר לא מחוסנים ואנשים שבסיכון שגם בזן האומיקרון יכולים לפתח תחלואה קשה, אבל בכמות קטנה לעומת העבר. בנוסף, אנחנו רואים שהזן הזה תוקף יותר את מערכת הנשימה העליונה ופחות את מערכת הנשימה התחתונה ובהחלט יש שוני בין הזן הנוכחי לקודמיו", אומרת גרינפלד.

היא מגיבה גם לביקורת של פרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב על ניהול ההתמודדות עם האומיקרון. "אני מאוד בעד שרופאים שיש להם ידע מקצועי יביעו את דעתם האישית והמקצועית ואנחנו שומעים את הדעות של כולם. עם זאת, צריך לקחת בחשבון את ההשלכות של הבעת דעה על הציבור".

"בסופו של דבר אנחנו מנהלים את הסיכון בצורה מאוד זהירה. כל הזמן שוקלים מה הסיכונים בקבלת החלטה לעומת התועלת, כשגם לא להחליט, זה בעצם להחליט. אני מסכימה שיש השלכות רבות לבידודים ולפגיעה במשק. אבל מצד שני, יש הדבקות מאוד גבוהות, התפתחות למחלה קשה, אנשים שאנחנו יודעים שאם הם חולים הם יכולים לפתח מחלה מתמשכת וסיבוכים. זה אמנם בא באחוזים קטנים יותר, אבל אנחנו חייבים לשמור על האנשים האלה", דברי גרינפלד.

"הקורונה והמאושפזים מעמיסים על מערכת הבריאות ובתי החולים. אנחנו רואים בתי חולים מתחילים להסיט צוותים ויש דברים לא דחופים שדוחים אותם ואנחנו לא רוצים להגיע למצב כזה. לכן חייבים לשלוט על המגיפה כמה שאפשר ואי אפשר לגמרי ולצד זאת להמשיך לנהל את המשק", היא מוסיפה.

על הטענות לפיהן מרבית החולים קשה לא אושפזו בעקבות קורונה עונה ד"ר גרינפלד, "משרד הבריאות אוסף את הנתונים מבתי החולים ובודק אלו חולים קשים ואלו מהם במצב זה בגלל קורונה. רוב החולים קשה והמונשמים, זה כתוצאה מהקורונה ומהזן האומיקרון".

היא נשאלה גם על יעילותה של בדיקת האנטיגן שהוטלה בספק. "היתרונות של האנטיגן הם התשובה המהירה והקלות של המסגרת הביתית. יחד עם זאת, אנחנו יודעים שהיא רגישה פחות מה-PCR. זה לא נכון להגיד שזו בדיקה לא אמינה או טובה. צריך לדעת איך להגדיל את האמינות והיעילות שלה".

"כדי שזה יקרה צריך לקחת את הבדיקה לא רק מהאף אלא גם מהפה. לכן צריך לקחת בדיקה מהלוע ואחר כך מהאף כדי להגדיל את היעילות. בנוסף, גם אם נחשפתם, אין טעם להיבדק כמה שעות לאחר החשיפה. לוקח שלושה ימים כדי שהאנטיגן יוכל לזהות את ההדבקה ועד אז לשמור על בידוד. אין לנו כאן מאה אחוזים במגיפה הזו אבל אנחנו כל הזמן מנהלים את הסיכון".

האם האומקירון יהווה את 'אקורד הסיום' של מגפת הקורונה? "כולנו מקווים אבל לא יודעים. אנחנו מאוד מקווים שלא יתפתח זן אחר שאנחנו לא מכירים, אבל כולנו עם אמונה ותקווה שזה יהיה הגל האחרון".