אלי קופר ותלמידים
אלי קופר ותלמידיםצילום: דוברות מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא

לקראת מבחן הבגרות, הנחשב למלחיץ במבחני הבגרות, המבחן במתמטיקה שיתקיים מחר, שוחחנו עם המורה הוותיק אלי קופר, מי שמעל ארבעים שנה מגיש תלמידים למבחני הבגרות במוסדות החמ"ד ואף נבחר בעבר לאחד מ'המורים של המדינה'.

כיום הוא מלמד מתמטיקה בישיבת בני עקיבא גבעת שמואל ובאולפנת בני עקיבא צפירה.

לשאלתנו אם גם הוא בלחץ לקראת המבחן, או רק התלמידים, משיב אלי קופר: "כולנו בלחץ, למרות שכבר 47 שנים אני מלמד שנה אחר שנה. אני שמח שאני מתרגש לקראת כל בחינה. כשאפסיק להתרגש אגיד שזה הזמן לצאת לפנסיה".

אז למה התלמידים חוששים כל כך דווקא מהמבחן הזה? "זה מבחן שהוא באמת קצת מפחיד. בהיסטוריה נבחנים על חומר שאם עוברים עליו פעמיים-שלוש יודעים אותו. במתמטיקה תלמיד יכול לפתור בעיה עשרות פעמים, אבל אם יסובבו אותו מעט במבחן הוא יטעה. לכן אני סבור שכל מורה, בעיקר במתמטיקה, צריך להיות גם קצת פסיכולוג".

על רמתם של המבחנים והטענות העולות אחת לכמה שנים על רמת קושי גבוה מהנלמד, אומר קופר כי "אנחנו יודעים פחות או יותר מה תהיה רמת המבחן ובשנים האחרונות הרמה היא אותה רמה. ב-3-4 יחידות המבחנים די קלים ובחמש יחידות קשה יותר. הבעיה היא שהתקופה מאתגרת וצריך לדעת איך להביא את התלמידים לכך שידעו להתמודד", ולקופר דרך ייחודית ללמד את החומר המאתגר, אך אנו מקדימים ושואלים אם כמי שאוהב את המקצוע, הוא גם מצליח להבין את מי שמבועת ממנו. "בוודאי", הוא משיב וקובע כי "אם הולך לתלמיד במתמטיקה הולך לו בשאר המקצועות. מי שחי את המקצוע הזה זה משפיע על שאר המקצועות. אני רואה את זה משנה לשנה. אפשר להבין את מי קשה לו עם המקצוע הזה, ולכן אני עובד בשיטה קצת שונה".

"כבר ביום הראשון ללימודים אני מודיע לתלמידים שאני לא מעלה תלמיד ללוח, כדי שלא להלחיץ אותם. מימיי לא עשיתי בוחן פתע. אני לא רוצה שיקומו בארבע בבוקר עם חלום ביעותים שמא קופר יגיד שיש בוחן פתע. אני מודיע שבועיים מראש מתי יש מבחן, על מה יהיה המבחן ועל מה מומלץ לעבור. לפעמים אני נותן כמות שאלות ומודיע שמתוכם יהיה המבחן".

קופר מודע לכך שגם לתלמידים שקל להם עם המקצוע לא תמיד קל להפנים מושגים חדשים, "ולכן כשאני מלמד בהתחלה לא כותבים, אלא רק מקשיבים. אני כותב בצורה מסודרת ורק אחרי שהדברים ברורים ואחרי שעניתי על שאלות, אני מכתיב בצורה מסודרת למחברות. כשילד מקשיב לי הוא לא צריך להילחץ. הוכחתי למורה שאם היא לא תעבוד בצורה הזו, תלמיד ייקח את המחברת כדי להתכונן למבחן ולא יבין מה כתוב שם וגם המורה לא תבין. אומרים לי שכך אני מספיק הרבה פחות חומר, אבל זה לא נכון. יש שקט ורגיעה בכיתה ואני מספיק הרבה יותר".

אם כן, מדוע שקופר "יתבזבז" בלימוד תלמידים ולא ילמד מורים כיצד ללמד? "כל מורה צריך להאמין ששיטת העבודה שלו היא הטובה ביותר, וכך גם אני. אני יכול לחלוק על מורה, אבל זו מחלוקת על הדרך. אני אומר למורים לשים לב לשיטה. מורים מתלהבים לשמוע, אבל אני לא מכיר עוד מורה שעובד בשיטה הזו, שבה הוא לא מרשה לתלמיד לכתוב כשהוא מסביר ורק אחר כך הוא מכתיב בצורה מסודרת, אני לא מכיר מורה שנותן את השאלות שמתוכם יהיה המבחן. ההוכחה היא שהגשתי עד היום 8000 תלמידים ותלמידות, ואני תמיד אומר למורים שעד היום לא מצאתי תלמיד או תלמידה שעבדו בשיטה שבה אני עובד ויאמר שהשיטה לא הייתה טובה ולא מוצלחת. לצערי מורים לא מוכנים לעבוד עם השיטה, קשה להם בלי בחני פתע. אני לא מבין למה תלמידים צריכים את הלחץ הזה".

לדבריו ההבדלים בין תלמידי הדורות הקודמים לאלה של ימינו אינם גדולים מכפי שאולי נדמה, למעט השאיפה להגיע לרמות גבוהות יותר שקיימת היום יותר מבעבר.

עוד שאלנו את קופר מה הוא עונה לתלמידים רבים ששואלים בשביל מה צריך את החומר הזה ביום שאחרי המבחן, אם הסיכוי שיפנו לעולם מתמטי מזערי. "אני אומר להם שכשתלמדו כל מקצוע שהוא, לבד מכמה מקצועות בודדים כמו ספרות, תגלו שלא תוכלו להתקדם בלי מתמטיקה. אני נותן להם דוגמאות לכך שללא מקצוע המתמטיקה הם יתקשו להסתדר, גם אם מדובר בגיאוגרפיה, בוודאי שפיזיקה וכלכלה".

ורגע לפני שאנחנו חותמים את השיחה אתו מבקש קופר להעביר כמה טיפים קטנים-גדולים לנבחני הבחינה מחר ובכלל: "דבר ראשון, לפתור את הנושאים שיודעים בבירור, כי אחרי שעונים שתי שאלות שיודעים זה נותן דחיפה להמשך. הנקודה השנייה היא שאם לא הלך בשאלה אחת, לא להתעצבן ולעבור לשאלה הבאה ולחזור לשאלה הראשונה בהמשך. העניין השלישי הוא לא לשכוח למחוק טיוטה. תלמידים מאבדים 20-30 נקודות בגלל זה וחבל". שיהיה בהצלחה.