אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK
על פי המחקר שבוצע באוניברסיטת אדינבורו, אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה אך נוטלים בקביעות תרופות המכילות פרצטמול, נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בהתקף לב ושבץ, מאשר אנשים המשתמשים בפרצטמול אך אינם בעלי לחץ דם גבוה.

הרכיב פרצטמול נמצא במגוון תרופות פופולריות הנצרכות גם בישראל, בין היתר אקמול, דקסמול ועוד. במחקר לקחו חלק 110 אנשים שסבלו מלחץ דם גבוה או גבוה מאוד, כאשר החוקרים ביקשו משני-שלישים מהם ליטול גרם אחד של פרצטמול ארבע פעמים ביום, למשך שבועיים.

השליש האחר של המשתתפים בניסוי קיבלו פלצבו למשך אותם שבועיים. החוקרים טוענים כי הניסוי הוכיח שסובלים מלחץ דם גבוה שנטלו פרצטמול באופן קבוע מדי יום, היו בסיכון מוגבר להתקף לב או שבץ.

"המחקר הזה מראה בבירור כי אקמול, התרופה הנפוצה ביותר בעולם, מגבירה את לחץ הדם שהוא אחד מגורמי הסיכון החשובים ביותר להתקפי לב ושבץ מוחי. רופאים ומטופלים יחד צריכים לשקול את הסיכונים מול היתרונות של מרשם אקמול לטווח ארוך, במיוחד בחולים בסיכון למחלות לב וכלי דם", אמר פרופסור ג'יימס דיר, הפרמקולוג הקליני של אוניברסיטת אדינבורו, שעמד בראש המחקר.

החוקרים הדגישו כי נטילת פרצטמול לדיכוי כאב ראש או חום למשך תקופה קצרה אינו גורם לסיכון מוגבר והוא בטוח לשימוש. הם המליצו לרופאים המטפלים בחולים בעלי לחץ דם גבוה להעניק מינון נמוך ככל האפשר של פרצטמול לשיכוך כאבים, ולפקח מקרוב על החולים הנמצאים בסיכון להתקף לב או שבץ מוחי.

החוקרים גם מצאו כי לחץ הדם בקרב חולים שהפסיקו לקחת פרצטמול, חזר בתוך תקופה קצרה לרמה הרגילה שלפני נטילת התרופה. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת המדעי Circulation.