ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: ערוץ 7

הקורונה עזרה לנו להמחיש את זיו דמותו של משה רבינו. מה הקשר? ידוע המדרש שפניו של משה קרנו כל כך, עד שהוא הרגיש צורך לשים על פניו מסווה.

לא כתוב ממה היה עשוי המסווה, הכיסוי, ההסתרה הזו, אבל זה היה משהו שמנע מהעם להסתנוור ממאור פניו. לשם מה הוא היה צריך את המסווה הזה? מפני שפשוט אנשים 'יראו מגשת אליו'. ולכן החליט משה, בלי הוראה מה', כהחלטה אישית, לכסות את פניו. עדיף לדבר ולראות דרך כיסוי מאשר לא לדבר בכלל – כי אנשים לא מתקרבים אליו, אין איש בסביבתו.

העור הוא רקמה רב-שכבתית המכסה את הגוף, ששטחה באדם מבוגר הוא כשני מטר. השכבה החיצונית של העור עשויה מתאים קרניים חסרי גרעין, המתקלפים ומתחלפים תדיר. העור מגן על הרקמה שמתחתיו מפגיעות חיצוניות שונות, מונע חדירת חיידקים ומסייע בוויסות חום הגוף. בנוסף על כך ,העור מהווה איבר תחושה לאבחנת חום וקור, מגע וכאב, ובשכבתו החיצונית נמצאים תאי מלנין, הנותנים לעור את צבעו. גם השער גדל מתוך העור מזקיקים הנמצאים באחת משכבותיו, ומדובר בסוגי שער שונים לפי המקומות השונים בהם מפוזר השער בגוף. 

רקמת עור שנפגעה צומחת בדרך כלל מחדש, אך לרוב נשארת צלקת באיזור הפגיעה. צלקות בולטות, במיוחד באיזור הפנים, עלולות לגרום לנזקים נפשיים וחברתיים, בעיקר בימי הנעורים ואצל נשים; יש להתחשב בכך כאשר שוקלים את הצורך בהסרתן מול הסיכון שבטיפול. יש שאף התירו אמירה לגוי בשבת כדי למנוע היווצרות צלקת חמורה, גם כשאין שום סכנה בפצע, מחשש לנזק נפשי מצטבר בעקבות המראה הפגום. העור עלול להיפגע, להיתלש או להתקלף. 

אדם שסובל מכוויות קשות חייב לכסות את עורו המתרפא בכיסוי הדוק במשך תקופה ארוכה, עד לריפוי העור. גם אם הכוויות  נמצאות בפנים ,אין מנוס אלא לכסות את כל הפנים בכיסוי הדוק. זה  ממש לא נעים, אבל זו הדרך לגרום לכך שהפנים יעברו שיקום.

יש לשקול בחיוב בשעת הצורך תרומת עור מן המת לבנק העור של משרד הבריאות המיועד לטיפול בנפגעי כוויות בדרגה חמורה. העור מקולף מהגופה רק לאחר מות גמור של התורם כך שאין בעיה של קביעת רגע המות, והוא עשוי להציל חיים . משתמשים בו לכיסוי האיזור בגוף שבו העור כולו נשרף, עד לצמיחת העור החדש. בלי הכיסוי הזה עלולים להיגרם נזקים חמורים לאברים השרופים, ועד לסכנת חיים.

וכמובן שאי אפשר לשכוח אותנו, אנשי דור מגפת הקורונה. מי היה מאמין לפני שנתיים שנסתובב ברשות הרבים ואף בבית כאשר פנינו מכוסות במסיכת מנתחים?  שכחנו איך מלבינים שיניים לאדם שמולנו., להביע את רגשותינו . אך לכיסוי הזה יש גם כמה יתרונות קטנים, צדדיים: למשל- אפשר לפהק בפה גדול בלי שהסביבה תרגיש בכך. אין צורך להקפיד על חיוכים מחויבים לפי כללי הטקס, כי כולנו נמצאים – ללא הפנים. אבל כאשר השמחה בוקעת מבפנים- אז העיקר הוא הפנים שמאחורי המסכה.