ההכנות לפיר המעלית במערת המכפלה
ההכנות לפיר המעלית במערת המכפלהצילום: ד"ר נועם ארנון דובר הישוב היהודי בחברון

התקדמות משמעותית בעבודות להנגשת מערת המכפלה בחברון: הונחו היציקות לקראת הקמת פיר למעלית שתנגיש את המערה לנכים ובעלי מוגבלויות יהודים וערבים.

עד לחג הפסח הקרוב יוכלו המבקרים במערת המכפלה להשתמש במעלית כדי להתפלל באתר הקדוש, מקום קבורתם של אבות האומה.

שי גליק מנכ"ל ארגון בצלמו שהוביל את המאבק להנגשת מערת המכפלה, אמר: ''זה היום עשה השם נגילה ונשמחה בו. מאות שנים נשארו יהודים מחוץ למערה בגלל חוסר נגישות למקום ושנאת יהודים.

''זכינו כעת לתקן עוול היסטורי ולאפשר לכל אדם ואדם מכל לאום ולא משנה אם יש לו מגבלה או לא להגיע למקום. אנחנו נמשיך ללחוץ ולוודא שאכן המעלית תונח במקום בימים הקרובים ונחגוג ביחד את טקס הנגשת המקום'', הוסיף גליק.

אורבך: להמשיך את תהליך ההנגשה של מערת המכפלה

חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) סיירו בחודש שעבר בחברון ובמערת המכפלה. חברי הכנסת הגיעו לבחון מקרוב את התקדמות השיפוץ וההנגשה של מערת המכפלה, שמתרחשים אחרי שנים על גרירות רגליים.

"‏שמחה ונרגשת לארח הבוקר במערת המכפלה את ועדת החוץ והביטחון", אמרה ח"כ אורית סטרוק שיזמה את הסיור. "מקבלים הסבר מרתק על ההנגשה, על החפירות הארכיאולוגיות, על המערה ועל חברון בכלל".

ח"כ יום טוב כלפון (ימינה) אמר לערוץ 7: "הגענו עם ועדת חוץ וביטחון לביקור במערת המכפלה בחברון כדי לעקוב על התקדמות עבודות ההנגשה של המערה. קיבלנו גם סקירה על התגליות הארכיאולוגיות שנמצאו בחפירות, ועל התכנית לחיזוק בטיחות המבנה. חשוב מאוד בעיניי שהוועדה תסייר כאן, כי מכאן הכל התחיל, זו חלקת גדולי האומה של העם היהודי. עלינו לחזק את חברון ולחבר את עם ישראל לשורשיו".

אליהו ליבמן ראש מועצת קרית ארבע חברון אמר לאחר הביקור כי "מערת המכפלה וחברון בכלל הם המקום ממנו צמח עם ישראל, כאן חיו וכאן נטמנו ההורים של כולנו ואת המקום פוקדים מאות אלפים מישראל ומהעולם, יהודים ושאינם. בהנגשת מערת המכפלה, מדינת ישראל תאפשר גם לנכים ולמוגבלים בתנועה להתחבר לזהות ולשורשים שלהם, בבטיחות ובביטחון. אני מודה לחברי הועדה שטרחו להגיע הנה כדי לבחון את המצב בשטח ואת ההתקדמות בעבודות ותודה לכל חברי הכנסת שמקדמים את הנושא החשוב הזה, תודה מיוחדת לחברת הכנסת אורית סטרוק שיזמה את הביקור".

לאורך הסיור במתחם מערת המכפלה ובמרכז המבקרים של הישוב היהודי בחברון בבית הדסה, שמעו חברי הכנסת סקירות על ההיסטוריה של היישוב היהודי בחברון ועל ההיסטוריה של מבנה ומתחם מערת המכפלה.

הדגש, כאמור, הושם על ההנגשה והבטיחות במערת המכפלה, והעבודות לשם כך. בפני הוועדה סקרו את הנושא חנניה היזמי, קצין מטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי, סא"ל סלים סעד, ראש מנהלת התיאום והקישור בחברון, הלל הורוביץ, מנהל היישוב היהודי בחברון, וכן דני שחר, מנכ"ל משרד התיירות.

חברי הוועדה שמעו כי בחפירות לטובת שביל הגישה המונגש, לא נמצא כל ממצא המעכב את ביצוע העבודות, אך כן ממצאים שכדאי שיישארו גלויים, ולכן מתווה שביל הגישה ישתנה ל"שביל צף".

עוד שמעו כי יש עיכוב מסוים, בשל אופי הקרקע, בנקודת הקיבוע של מעלית ההנגשה למערה, אך הוא ייפתר בקרוב.

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק, סיכם את הביקור ואמר, "הביקור היום לא עסק בפוליטיקה, ולא בשאלת ההתיישבות בחברון. הביקור היום הוא על היותנו מדינה שומרת חוק ומקיימת את פסיקות בית המשפט, ומשום כך חייבת להנגיש לכלל האוכלוסיות אתר חשוב כמערת המכפלה. הוועדה תמשיך לדון וללוות את הנושא בכדי להבטיח שהאתר יונגש ותשתית השירותים התיירותיים בו תתאם לחשיבותו ולביקוש הרב להגיע אליו".

בחודש נובמבר האחרון הגיע נשיא המדינה יצחק הרצוג להדלקת נר ראשון של חנוכה במערת המכפלה בחברון. כמה מפגיני שמאל התעמתו עם חיילים בכניסה למערה במחאה על ביקורו של הנשיא בעיר האבות. בהפגנה השתתף גם חבר הכנסת מוסי רז ממרצ.

הנשיא הרצוג הדליק את החנוכייה עם החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון, ואמר: ''אחי ואחיותיי, גם היום, עם כל המורכבות, ואינני מתעלם לרגע מהמורכבות – הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לחברון, למערת המכפלה, למורשת האמהות והאבות איננה מוטלת בספק. ההכרה בזיקה הזו צריכה להיות מעל לכל מחלוקת.

''כשאנו מאוחדים סביב האור הנפלא של נרות חנוכה, חשוב שנקרא, לכבד את הממלכתיות הישראלית ואת עקרונותיה, להקשיב יותר לאחר, לכבד את השונה, לבנות גשר ועוד גשר כדי לשמר את היחד שלנו, כמובן מבלי לפגוע בכל יחיד וקהילה, בדעותיהם ובאמונותיהם.

''לא נסכים על הכל אבל תמיד נזכור כי 'בני איש אחד נחנו'. שלכולנו שורשים משותפים היוצאים מהמערה הזו. לצד זאת עלינו לזכור שלא רק שורשינו יוצאים מהמערה הזאת. דווקא היום, ודווקא כאן – במרחב המקודש לבני אברהם כולם, עלינו להמשיך ולחלום על שלום, בין בני כל הדתות והאמונות בארץ הזו, ולגנות כל גוון וסוג של שנאה ואלימות. אני מאחל לכולנו שנאיר את הבתים שלנו באור גדול ונגרש את החושך'', כך הרצוג.