הרב מיכה הלוי
הרב מיכה הלויצילום: יהודה וידבסקי - Midabrim תקשורת

מאות מתושבי ותושבות העיר פתח תקווה השתתפו בערב הוקרה לציון עשור לכהונתו ופעילותו של הרב מיכה הלוי כרב העיר פתח תקווה.

בערב, שאורגן על ידי לומדי שיעורו השבועי של הרב, השתתפו רבנים ואישי ציבור מכל החוגים, חברי מועצת העיר ואישי ציבור מקומיים, ביניהם חה"כ ניר אורבך ואוריאל בוסו.

בדבריו בסיומו של הערב אמר הרב מיכה הלוי כי הוא נושא ברגעים אלה שתי תפילות. "תפילה אחת - אל תביאני רגל גאווה, ותפילה שנייה - לכבודה של הרבנות".

הרב הוסיף ואמר כי "רבנות איננה מוסד, הרבנות היא ששומרת על מסורת אחת, הרבנות היא שיצרה מציאות בה אין רפורמה במדינת ישראל, היא שמכירה מיהו יהודי ומיהו אינו יהודי והיא שיצרה בפעילותה ספר יוחסין כלל ישראלי שאיננו כתוב. בימים אלה רבים אינם מבינים מהי רבנות והדבר יוצר בילבול בציבור - הרבנות איננה משטרה ולא רשות הגירה, היא השומרת את המסורת בעם ישראל. כוחה של הרבנות הוא מהציבור, הרב הוא בסה"כ צינור לרבנות, לתורה ולמסורת. הצד האחד שעושה את הצינור הוא הציבור והצד השני זו הסיעתא דשמיא של הציבור לכוון את הצינור אל המסורת הגדולה של רבותינו בכל הדורות עד היום".

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו התייחס בדבריו לקשר של הרבנות עם כלל הציבור בישראל וציין את היכרותו עם הרב הלוי עוד מימי פעילותו כרב קהילה ושכונה וכממונה על כשרות בתי המלון בתל אביב. הרב לאו התייחס לנסיון להעביר חוק לשינוי את הגוף הבוחר לרבנות הראשית באופן שייגרע את השפעתם של רבני ישראל וציין את התנגדותו הנחרצת של הרב קוק זצ"ל לרעיונות מאין אלה.

הרב יעקב אריאל התייחס לסוגיית מעמדו ההלכתי של מרא דאתרא בדורנו ועמד על חשיבות מעמדו ההלכתי של מורה ההוראה המקומי בעיר ובקהילה שהלכה כמותו במקומו.

רבה של ת"א והרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו אמר כי למרות כל תפקידיו הרבים של משה רבינו כנביא, מדינאי, מצביא, שופט ומשביר מים ומזון לכל העם, עם ישראל לדורותיו מכנה אותו "משה רבינו" ומכאן יש ללמוד על גודל חשיבות תפקידו של הרב. הרב הביא בדבריו את הפסוק "ויאמר ה' הנה מקום איתי ונצבת על הצור, היה בעבר כבודי ושמתיך בנקרת הצור" ודרש כי כאשר מדובר על "מקום איתי" - על ענייני שמיים, אז על הרב להתייצב מבלי לוותר או להתפשר חלילה, אולם "בעבר כבודי", כאשר כבר לא מדובר על כבודו של הקב"ה אלא על הכבוד, המשכורת או התנאים של הרב, אזי ניתן לסגת את נקרת הצור, לוותר ולהתפשר.

צילום: יהודה וידבסקי - Midabrim תקשורת

ראש ישיבת "אור ישראל" הרב יגאל רוזן, ציין את הקשר ושיתוף הפעולה של הרב הלוי עם כלל הציבורים בעיר כולל הציבור החרדי הרואה בו "מרא דאתרא" וציין כי על אף המחלוקות בנוגע להשקפת עולם בתפיסה הציונית והתורנית, קיימים תמימות דעים ושיתוף פעולה מלא לטובת חיזוק היהדות בעיר. הרב החרדי הפתיע את הנוכחי כשבחר לצטט את דברי הרב קוק בספר "אורות התורה" העוסקים בהתנגשות השאיפות המעשיות והרוחניות בלימוד והנהגת התורה לציבור וציין את דרכה של הרבנות בפתח תקווה כזו שמשלבת את שתי הגישות הללו.

ראש ישיבת "מרכז הרב" הרב יעקב שפירא התייחס לחשיבות השילוב בין רב עיר וראש ישיבה וציין את הדרכתם של גדולי ישראל לרבנים להקים ישיבה על מנת שפסיקתם לציבור תבוא מתוך לימוד וליבון מתמיד עם תלמידיהם.

ראש ישיבת "פאר משה" ורב שכונות הצפון הרב משה פינטו ציין את גודל האחריות ומגוון התחומים המוטלים על כתפיו של רב עיר שלעיתים התושב הנהנה מהם כלל איננו מודע לגודל ההשקעה והמסירות הנדרשת בכדי לאפשר את ההתנהלות הטבעית מבחינת עירוב בשבת, מקוואות, כשרות ועוד ועוד. הרב צין בחום את הקשר של הקהילות הספרדיות בעיר עם הרבנות והרב הראשי.

ראש העיר רמי גרינברג אמר כי "זהו ערב מרגש. פתח תקווה באמת זכתה. אני גאה לראות כיצד הרב מכתת את רגליו לילות כימים ובשבתות ובימי החול מקהילה לקהילה כדי להגיע לכל אחד במנהיגות, בסבר פנים יפות ובקירוב לבבות. זה דבר אחד להתמיד בעוצמות כאלה במשך זמן קצר אולם זה דבר אחר לגמרי לעשות כך במשך עשור שלם". ראש העיר הוסיף וציין את החיבור הניכר בין הרבנות ורב העיר ובין רבני השכונות והקהילות "כשרי אלפים ושרי עשרות".