ילדי עתניאל בסיום מסכת עם הרב וינט
ילדי עתניאל בסיום מסכת עם הרב וינטצילום: הרב דניאל וינט

שאלת הדרך הנכונה ללמד גמרא מטרידה כבר עשורים רבים בעולם הישיבות. הרב דניאל וינט, מיסד פרויקט 'גמרא סדורה' מעתניאל מלמד מדי ערב דף יומי לגילאי ה' עד ח' שמקפידים באדיקות להגיע לשיעוריו.

"מדובר בילדים צדיקים אוהבי הקב"ה", אומר הרב וינט ומעביר את הקרדיט קודם כל לילדים כשאנחנו שואלים איך קורה אצלו הפלא. עוד הוא מציין את שורת הרבנים בעתניאל "שמאהיבים את התורה עלינו", כחלק מיצירת אווירת הבסיס לשינוי שמתחולל.

על המיזם שהוא מוביל, פרויקט גמרא סדורה, מדגיש הרב וינט כי בעיצוב השונה של עמוד הגמרא יכול כל לומד להתחבר לטקסט ולהבין אותו, "הגמרא הופכת לתמונה ובית מדרש חי. התלמידים רואים אם זה פסוק, משנה או דברי הגמרא. התהליכים הטכניים מתקצרים ומתחברים למשמעות הדברים, וכך השאלות והקושיות יותר טובות ונוצר בית מדרש חי".

האם הלימוד במתכונת החדשה יכול לסייע לקראת ההמשך, או שמא מדובר ב"קביים" שיהיה קשה ללכת בלעדיהם בגיל מאוחר יותר? הרב וינט סבור שאצל חלק מהלומדים תהיה הדרך ללימוד בש"ס וילנא קלה יותר וחלק יוכלו להמשיך עם 'גמרא סדורה', "כמו בחומש שלא חוזרים ללמוד בספר תורה אלא בחומש מפוסק ומחולק לפסוקים, אז אם תורה שבכתב כך תורה קל וחומר שבתורה שבעל פה. זה בכלל אמור להיות בעל פה ולא כתוב", הוא מזכיר לנו.

בעיני הרב וינט השינוי בלימוד ועיצוב לימוד הגמרא הוא חלק בלתי נפרד מחזון הגאולה של הרב קוק להדפסת התורה שבעל פה באופן מפוסק וברור יותר, ולא להסתמך רק על מה שהיה נחשב להמצאה אדירה לפני חמש מאות שנה, מהפכת הדפוס.

"המציאות מוכיחה את עצמה. יש 13,000 תלמידים שלומדים עם גמרא סדורה. כל ראשי הרבנים מכל המגזרים תומכים, ביניהם הרב דרוקמן, הרב אריאל, הרב קנייבסקי, הרב ציון כהן, הרב מזוז ועוד", מספר הרב וינט ומגלה כי אברכים רבים בבני ברק לומדים ב'גמרא סדורה' את הדף היומי כמו מאות ואלפים שעושים זאת ורובם מהציבור החרדי.

"הכול התחיל בקושי העצמי שלי. הייתי מתוסכל מלימוד הגמרא וכשמצאתי בגיל 21 את הדרך התחלתי להבין באמת את לימוד הגמרא, וכשיצאתי ללמד ראיתי שזה עוזר גם לתלמידים. עברתי את כל הש"ס והראיתי לרבנים שבדקו את השטח וראו את התוצאות וברוך ה' נתנו את הסכמתם", מספר הרב וינט ומציין את היכולת של בעלי קשיי קשב וריכוז ללמוד במהדורה זו דווקא.

האם לא היה קשה להנחיל את התפיסה לפיה אין קדושה במבנה העמוד התלמודי הוותיק וניתן להתרגל למתכונת חדשה? "זה קשה בהתחלה, אבל כשרואים את התוצאות ואת האהבה אצל הלומדים זה אומר הכול. למה דניאל דומברג, המדפיס הראשון של הש"ס שהיה כומר נוצרי, יש בו קדושה יותר גדולה מדניאל וינט היהודי? כל הספרים שלנו מנוקדים, המשנה ברורה, החומדים, המשניות, אז דווקא את הגמרא להשאיר? אם זה היה מוצלח כל כך והיו ממשיכים ללמוד מתוך ש"ס וילנא, הייתי אומר שימשיכו, אבל רובם הולכים לשוטנשטיין ואחרים ולומדים את הפירוש, אז אני נותן פעם ראשונה ללמוד מתוך הטקסט עצמו ולהבין מתוך עצמך. זה דבר עצום ונפלא, אז לוותר על זה?".

על הלימוד שאותו מקיים הרב וינט עם הילדים תלמידי כיתות ה' עד ח' הוא מספר: "הרב זולדן הגיע לצפות בשיעור שלי ושמח שמחה גדולה הוא ראה את רמת הלימוד. תלמידים בכיתה ו' נבחנים אצלי בסוף השנה את אותו מבחן בגרות של י"א וי"ב בישיבות התיכוניות. חלק מהשנים אנחנו ברמה גבוה יותר וחלק בממוצע".

הרב וינט מלמד גמרא לא רק ילדים בגילאים הצעירים, אלא גם ילדות, ואנחנו שואלים על עמדתו סביב הוויכוח שניטש כבר לא מעט שנים על לימוד גמרא לבנות. "האמת היא שגם לי היה קצת קשה בהתחלה", הוא אומר ומוסיף את סיפורו האישי: "שמתי לב שבכל פעם שהייתי לומד עם חברותא הבת שלי ירדה לשטוף כלים. שאלתי למה, והיא אמרה שהיא מאוד נהנית לשמוע אותנו לומדים. שאלתי אם היא רוצה שנלמד ביחד והיא אמרה שלא. מה שקרה הוא ששתי בנות נכנסו בזום עם האחים שלהם בתקופת הקורונה, ובסוף המסכת אימא של אחת הבנות שלחה סרטון עם סיום המסכת שהבת שלה עשתה בחוג המשפחה. נשברתי ואמרתי שאפתח קבוצה לבנות. מאז יש קבוצה של עשר בנות שלומדות. הן יכולות להיות רופאות, פיזיקאיות וכל מקצוע אחר ורק בלימוד הגמרא נגיד להן שלא? אני לא מבין את זה. שאלתי את רבותיי ששמחו מאוד ונתנו לי את האישור לכך. גם הרבי מלובביץ' וגם הרב צבי יהודה דיברו על לימוד התורה לבנות ועכשיו זה הגיע ללימוד הגמרא".