ח"כ וליד טאהא במתקפה נגד חוק האזרחתערוץ כנסת

חברי סיעת רע"ם יצביעו היום (חמישי) נגד חוק האזרחות גם אם ההצבעה תוגדר כהצבעת אי-אמון בממשלה.

בקואליציה סבורים שיצליחו לאשר את החוק ולמנוע את הפלת הממשלה גם אם רע"ם תעמוד בהתחייבותה, ומוכנים להשלים עם התנהלות המפלגה בהסכמה שבשתיקה.

ברגע האחרון הוכנס שינוי משמעותי לחוק האזרחות שאמור לעבור היום בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. ברשת ב' דווח כי מחוק שהיה במשך 20 שנה רק ביטחוני נוסף לו גם הנימוק הדמוגרפי. בשיתוף פעולה בין חברי הכנסת שמחה רוטמן וצביקה האוזר עם שרת הפנים איילת שקד, הוכנס לחוק סעיף מטרה ובו כתוב שהחוק יפורש "בשים לב להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית".

גורמים בייעוץ המשפטי של הכנסת הפנו את תשומת לב הח"כים לכך ששינוי כזה עשוי לגרום לפסילת החוק בבג"ץ. אלא שלדברי הח"כים שעסקו בגיבוש החוק, למרות השינוי הדרמטי, קשה לראות איך ייפסל חוק שנוגע לאיפיון מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ושגם צפוי לעבור בתמיכת רוב גדול בכנסת.

הצעת החוק יצרה לא מעט סערות במושב הכנסת הנוכחי והיא זו שתסגור את סדר היום ולמעשה תסמל את יציאת הכנסת לפגרה.

ח"כ רם בן ברק, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אמר: "אני מעביר את החוק בלב כבד וללא שמחה. בחוק הזה יש מספר בשורות: מעמדם של בני ה-50 ומעלה שנמצאים בישראל ישודרג להיתר מת"ק (מנהלת תיאום וקישור) והתוקף של רישיון תושב ארעי יינתן למשך שנתיים ולא שנה כפי שהיה עד היום.

"בנוסף שרת הפנים תהיה מחויבת בהקמת ועדה הומניטרית שתדון במקרים של אלימות בתוך המשפחה. הייתי רוצה להגיע למצב שאנחנו לא צריכים את החוק הזה, אבל אנחנו נמצאים במצב של לחימה תמידית ולכן בלית ברירה אנחנו מחוקקים חוקים שלא תמיד נוחים לנו''.

בן ברק הוסיף: ''במציאות הביטחונית הנוכחית אין לנו אלא להגן על עצמנו. בהצעת החוק עשינו שינויים שיקלו בצורה מסוימת על המבקשים לקבל איחוד משפחות. הייתי רוצה לעשות יותר, אבל במציאות הפוליטית הנוכחית לא הצלחתי בכל מה שאני רוצה".