יוון
יווןIStock

אחד מהיעדים הפופולריים של ישראלים לחופשה קרובה, היא ללא ספק מדינת יוון המונה מעל ל-11 מיליון תושבים ו332 ערים.

בשנת 2007 מדינת יוון המורכבת מאלפי איים הייתה בין המדינות העיקריות שנפגעו ממשבר ה''סאב פריים'' שפקד את הכלכלה המערבית, משבר זה הביא את מחירי הנדל''ן במדינת האיים לירידה של קרוב ל50% ממחירם המקורי.

משנת 2017 הצליחה יוון בעזרת מדינות גוש אירו לצאת מהמשבר, כל זאת נעשה דרך חבילות סיוע כלכליות שהגיעו בעיקר ממדינת גרמניה אך לא רק. ממשלת יוון חוקקה מגוון חוקים, גם על מנת לעודד משקיעים זרים להשקיע בנדל"ן ביוון אך גם להנשים את הכלכלה המקומית. בשנתיים האחרונות פעולות אלו הניבו פרי ומשקיעים מכל קצוות תבל משקיעים בערי יוון ובעיקר בעיר הבירה אתונה.

מדוע אתונה היא מוקד אטרקטיבי להשקעות

העיר אתונה היא העיר הבירה היוונית ומשמשת כמוקד משיכה עבור תעשיות רבות במדינה, עם זאת בתוכה מתקיימים לא מעט פרמטריים המניחים אותה כאחת הערים היותר אטרקטיבית להשקעה במדינה. ראשית העיר מהווה מוקד משיכה עבור מרכזים תעשייתיים ומסחר מגוון, לצידם גם אזורי תרבות ברחבי העיר וכמובן היסטוריה עשירה בת אלפי שנים. אך בראש ובראשונה העיר אתונה הינה עיר תיירותית המושכת מילוני תיירים בשנה.

מעבר למנעד הנתונים המציבים את העיר אתונה כעיר מצוינת להשקעה, נרקמים בה גם פרויקטים שונים החל מפרויקט ''Hellinikon'' הנחשב לפרויקט התחדשות העירונית הגדול באירופה והוא כולל בנייה של קניון יוקרתי, מלונות חמש כוכבים ובנייני מגורים חדשים. מלבד לפרויקט זה ולעוד אחרים כדוגמתו, העיר אתונה מציעה סוגים שונים של שכונות, החל משכונות סטודנטים בעלות ביקוש גבוהה ועד לדירות AIRBNB בשכונות מרכזיות יותר או פרבריות.

לא הכל ורוד, מה הסיכונים?

כמו בכל השקעה ישנם סיכונים שונים, והדבר נכון גם בהשקעות נדל''ן בעיר כל כך אטרקטיבית כמו אתונה
אחד הסיכונים הממשיים הוא כמובן ניהול ההשקעה מרחוק. סיכון שכזה מגלם בתוכו החל מנזקים פיזיים בנכס ועד לחובות שונים שעלולים להצטבר לשוכרים, אבל סיכונים כאלו אפשר ''לחסוך'' דרך השכרת שרותיה של חברת ניהול מקצועית ואמינה. אך מעבר לתחזוקת ההשקעה, כמובן שמתקיים חשש די סביר כאשר מדובר במדינה שעברה משבר כלכלי לא קטן בעשור האחרון.

החשש אכן הגיוני ולגטימי, אך נתונים שונים מראים לא רק על גידול בהשקעות זרות ומקומיות, אלא גם על המשכיות הצמיחה גם לאחר תקופת הקורונה(4.2% לרבעוני סוף 2021). כל אלו מוכיחים כי התאוששות הכלכלה היוונית הוא לא טרנד חולף אלא בעל המשכיות, לכן מומלץ להכיר את האזורים השונים לפני השקעה. ייעוץ שכזה יועיל לא רק בצמצום סיכונים להשקעה בסדר גודל כזה, אלא גם תעזור למנף אותה לכדי תשואות ראויות.

אזורים בולטים להשקעה

בעיר הבירה של יוון תוכלו למצוא מספר שכונות לא קטן, כאשר לכל אחת מהשכונות ישנו אופי ייחודי משלה ובו אפשר לחוש ברוח אומנותית, במבנים היסטוריים ועד לשכונות שנבנו לא מזמן. הגיוון הרב מאפשר גם למשקיעים להנות מסוגים שונים של נכסים להשקעה, ולכן התמקדנו בארבעת השכונות הבולטות של העיר אתונה.

  • פלאקה

השכונה שממוקמת מתחת לגבעת האקרופוליס המפורסמת של אתונה, בה אפשר למצוא מבנים עתיקים כמו כנסיות ביזנטיות, מספר לא קטן של טברנות. בשכונה זו ניתן למצוא גם כן דירות להשקעה בסכומים הנעים בין 240 ל300 אלף יורו ועד לדירות פאר בשווי של כמה מיליוני יורו.

  • מונאסטיראקי

מונאסטיראקי שוכנת מערבית לכיכר סינטגמה, היא מאופיינת ברחובות צרים ומסעדות יווניות מעולות ואליה מגיעים לא מעט תיירים וגם מקומיים. מלבד הטעם הייוני והייחודי ניתן למצוא בו נכסים בעלות בעלויות דומות לשכונת פלאקה עם מנעד רחב יותר של השקעות מסחריות.

  • פיראוס

אחת מבין השכונות הקרובות יותר אל הים והעתיקות, כיום היא גם עיר תיירות משגשגת ונוחה לתחבורה ציבורית וכוללת מגוון חנויות, מסעדות ובתי קפה. בשכונה זו אפשר למצוא מגוון של אפשרויות השקעה, החל מדירות 3 חדרים בעלות של 500 אלף יורו באזור הצפוני בעיר ועד לדירות שהן ''ממש על הים'' במחירים של שבין 260 אלף למיליון יורו.

  • פאגרטי

שכונת פארגטי נראת כסצנה מסרט היסטורי על יוון, המונומנטים הרבים בה ומגוון הנכסים בה הופכים אותה לשכונה מצוינת להשקעה. מנעד המחירים בשכונה נע בין דירת 3 חדרים בעלות של 280 אלף יורו ועד לדירה חדשה בת 3 חדרים בעלות של 500 אלף יורו ואף יותר.

למידע נוסף על השקעות נדל"ן ביוון בקרו ב rankoo.co.il