ב'מכון התורה והארץ' מבקשים להסב את תשומת לב הציבור לסוגיית פירות שביעית במשלוחי המנות בחג הפורים, המתבררת כסוגיה לא פשוטה הלכתית.

"בשנה זו בה אנו זוכים להיפגש עם קדושתם של פירות שביעית, קיבלנו פניות מרבים שמבקשים לזכות גם את חבריהם בפירות אלו במסגרת משלוחי מנות בחג הפורים. הרצון מבורך, אך למעשה ישנם כמה אתגרים הלכתיים בשילובם של פירות אלו במשלוחי המנות", אומרים במכון.

"פירות שביעית ניתנו למטרת אכילה, מכאן למדו חכמים שאסור לעשות בפירות השביעית שימוש שהוא התחייב לעשות ממילא, לדוגמה: מי שהתחייב לתת קידוש לבית הכנסת אינו יכול לתת את חובו בפירות שביעית. הדבר נכון אפילו לשימושים קדושים, לדוגמה: המשנה אוסרת להביא קרבנות שונים מפירות שביעית. חלק מהפוסקים למדו מכאן שאסור לקיים מצוות שהוא חייב בהן על ידי פירות שביעית, מפני שבכך הוא כביכול פורע את חובו לרבונו של עולם באמצעותם", הסבירו רבני המכון.

לדבריהם, יש שהקשו על עצם הנחה זו "על כל זה יש מקשים, שהרי במפורש התירו לקיים מצוות נטילת לולב על ידי אתרוג שקדוש בקדושת שביעית, או לקיים מצוות ארבע כוסות ביין של שביעית".

"אך למרות קושיא זו רבים אסרו למעשה לקיים משלוח מנות מפירות שביעית. לדעתם יש להבדיל בין קיום מצוה בעצמו על ידי פירות שביעית, כמו אתרוג וארבע כוסות שמותר, ובין מצוה שמחייבת אותו לתת דבר מה למישהו אחר, כמו משלוח מנות, ובמקרה זה השימוש בפירות שביעית נחשב כפריעת חוב שאסורה", הסבירו רבני המכון.

משום כך - לדעת רוב הפוסקים אסור לתת את המשלוח הראשון, שבו יוצאים ידי חובה, מפירות שביעית.

פריעת חוב נוספת שעליה דנו הפוסקים נובעת מהנוהג המקובל להחזיר משלוח מנות בתמורה למשלוח שקיבלת. "פוסקים רבים התייחסו למציאות זו כאילו הוא 'חייב' לו ולכן אסרו על המקבל להחזיר משלוח מנות שיש בו פירות שביעית. לא כל הפוסקים הסכימו לכך: לדעת הגרי"ש אלישיב למשל הדבר לא נחשב לחוב ממשי, שהרי אדם איננו יכול לתבוע בבית דין את חברו על כך שהוא לא החזיר לו משלוח מנות, ולכן מותר לפורעו על ידי פירות שביעית", טענו רבני המכון.

לאור זאת קוראים רבני המכון לכל אחד לברר את דעת רבותיו על הנושא, מפני שקיום משלוח מנות בפירות שביעית מותר לכל הדעות לכתחילה "דווקא לאחר המשלוח הראשון, ודווקא כאשר איננו מחזיר את המשלוח בתמורה למשלוח מנות אחר שניתן לו קודם לכן".

עם זאת, מאחר שבמבחן המציאות משלוחי המנות ניתנים ביום זה ללא הבחנה, על פי הפוסקים המחמירים יש להקפיד שלא להחזיר משלוחי מנות הכוללים פירות שביעית בתמורה למשלוח שניתן לו, "על אף הרצון להפיץ את בשורת קדושת שביעית, ולהעמידה על ראש שמחתנו, לשיטתם יש להמנע מלשלב במשלוחי המנות פירות שביעית, ולזכות בה בהזדמנויות אחרות".

רבני 'מכון התורה והארץ' סיכמו את הנושא: "הנוהגים כמקילים, או נותנים משלוח מנות עם פירות שביעית באופנים המותרים לכל הדעות, יקפידו לסמן על המשלוח שמדובר בפירות שביעית, כדי שהמקבל ידע שעליו לשמור על קדושתם".