יו"ר יד ושם, דני דיין, מתייחס בראיון לערוץ 7 בחומרה לנאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי. "יש לערוך הבדלה ברורה בין ההווה לעבר", הוא אומר.

דיין מזכיר כי יד ושם והוא אישית גינו את הפלישה הרוסית לאוקראינה והמעשים הנעשים על ידי הצבא הרוסי הם אכן חמורים, אך עדיין אין מקום להשוואה בין האירועים. "העבר האוקראיני בנוגע לשואת העם היהודי אינו מצטיין בעזרה ליהודים. אכן יש 2500 אוקראינים שהוכרו כחסידי אומות העולם, אבל למרבה הצער יש הרבה יותר אוקראינים שהשתתפו בפועל ממש ברצח יהודים ולא רק בתקופת השואה".

דיין מספר כי הוא עצמו חי תודות לאנטישמיות האוקראינית שכן אביו המנוח ברח עם משפחתו מאוקראינה בגיל חצי שנה בעקבות הפוגרומים שאחרי מלחמת העולם הראשונה. המשפחה ברחה לארגנטינה ובכך ניצלה מהשואה.

"אין לאוקראינה מה להתגאות בעברה בנושא הזה", הוא אומר ומספר על ביקורו בקייב בשנה שעברה, שם ציין לברכה את ציון יהדותם של קרבנות השואה בשטחה, אך עם זאת יש עדיין כברת דרך שעל אוקראינה לעבור כדי להכיר את עברה האפל של אוקראינה.

דיין רואה במכון שהוא עומד בראשו שומר הסף של זכר השואה מפני עיוותים היסטוריים, גם אם ממשלת ישראל סברה שהדבר משרת את האינטרס הפוליטי שלה והמשבר הפוליטי מדיני עם פולין הוא דוגמא לכך.

על הסירוב שלו לקיים את נאומו של זלנסקי דרך יד ושם אומר דיין כי העביר לשגריר האוקראיני את המסר בפגישתם ולפיו המקום הראוי להעברת המסר לאזרחי ישראל הוא כנסת ישראל. "תאר לעצמך שזלנסקי היה אומר את הדברים ביד ושם. הרי היינו מחויבים לומר את הדברים בשידור והייתה נגרמת אי נעימות לזלנסקי, ליד ושם ולכל המעורבים בעניין".

דני דיין מתייחס גם לעידן המתקרב והולך ובו כבר לא יהיו בינינו עוד ניצולי שואה. תקופה זו, הוא אומר, תטיל על יד ושם אחריות מיוחדת ומאתגרת אך חיונית הרבה יותר לעמוד בחזית מול עיוותים והכחשת שואה.