מיטות מעבר
מיטות מעברצילום: ISTOCK

המעבר ממיטת התינוק למיטה אחרת, המותאמת לגיל מתקדם יותר, הוא אחד המעברים החשובים ביותר בחיים הצעירים של הילד או הילדה שלכם.

ברור, אם כן, מדוע אתם רוצים לבצע את התהליך הזה בצורה הנכונה ביותר ובמועד הנכון והמדויק ביותר. מצד שני, האמת היא שלא מדובר במדע מדויק. אז מתי מגיע הגיל הזה, איך להיפרד ממיטת התינוק, ולאיזו מיטה כדאי להעביר את הילדים? ננסה לתת לכם תשובות מיטביות.

מיטת התינוק מספקת הגנה וביטחון – עד לגיל מסוים

לאחר שהילד או הילדה שלנו מגיחים לאוויר העולם, הם מבלים את רוב זמנם, לפחות בתחילה, במיטת התינוק שלהם. כולנו מכירים את המיטות האלה, שמזכירות מעט לול – מיטה מוגבהת וקטנה עם מזרון מותאם לתינוק ועם סורגים המשמשים להגנה מפני נפילה ופציעה של התינוק או התינוקת. עם זאת, התינוקות שלנו לא נשארים פצפונים, ובשלב מסוים אנחנו צריכים להעביר אותם למיטה שאינה מיטת תינוק.

חשוב להדגיש, בהקשר זה, שהמעבר ממיטת תינוק למיטה אחרת הוא נדרש גם מבחינה בטיחותית, שכן ברגע בו הילדים מפתחים מספיק עצמאות בשביל לעמוד בכוחות עצמם ולטפס על חפצים, מיטת התינוק המוגבהת הופכת לסכנה של ממש.

לכן, חשוב לעבור למיטה שמותאמת לגילם ולמצבם. די ברור שלא נבצע מעבר פתאומי למיטה גדולה כמו מיטה וחצי, אלא נשתמש במיטות נוער או, במקרים רבים, מיטת מעבר.

האם כדאי להעביר את הילדים ישירות למיטת נוער, או למיטת מעבר בין לבין?

קודם כל, אתם ודאי שואלים את עצמכם לאיזו מיטה כדאי להעביר את הילדים בשלב זה. אין לכך תשובה אחת נכונה, אבל חשוב להכיר את האפשרויות ואת היתרונות של האפשרויות השונות.

האפשרות הבסיסית והנפוצה ביותר היא ככל הנראה מעבר ישיר למיטת נוער – מיטת יחיד שתתאים לילד שלכם מגיל צעיר ועד שהוא מסיים את גיל ההתבגרות, פחות או יותר. המעבר למיטת נוער הוא יחסית חסכוני כלכלית – בשל העובדה שזו מיטה שתשמש את הילד/ה לאורך שנים רבות. עם זאת, מיטת נוער היא גם מיטה שלא מותאמת במדויק לצרכים של ילדים צעירים שהרגע עברו ממיטת תינוק, ולכן קיימת גם אפשרות של מיטת מעבר.

מיטות מעבר הן מיטות קטנות, המדמות מיטות נוער מבחינת גובה, אך הן קטנות יותר במידותיהן (לרוב עד מטר וחצי אורך ו-80 ס"מ רוחב). במקרים רבים, הן גם תגענה עם מעקה בטיחות שמונע נפילה של הילד הצעיר בשינה או בקימה, ומאידך גם לא פוגע בעצמאות שלו וביכולת לרדת ולעלות למיטה ללא סיוע. שימוש במיטות מעבר הוא בהחלט מומלץ אם הוא מתאפשר – אך כמובן שהדבר לא מחליף השקעה במיטת נוער איכותית בסופו של דבר.

מתי מעבירים את הילדים למיטה אחרת? אין תשובה אחת נכונה

השאלה החשובה לגבי העברת הילדים ממיטת תינוק למיטה אחרת היא המועד. אין כאן תשובה אחת נכונה, אבל נגענו בכך בקצרה קודם לכן – המעבר הזה צריך להתבצע כשהילדים כבר יכולים לטפס על הסורגים והמעקה של מיטת התינוק. במקרים רבים, הדבר גם יקרה במקביל לתהליך גמילה מחיתולים וקימה עצמאית לשירותים בלילה. גם כאן למיטות המעבר יש חשיבות גדולה מהיבט הבטיחות הנדרשת לתהליך הזה. באופן כללי, הגיל המוקדם ביותר למעבר ממיטת תינוק למיטה אחרת הוא שנה וחצי, ורצוי לעשות זאת לא יאוחר מגיל שלוש. את התהליך חשוב לבצע בהדרגה, לא להעלים את מיטת התינוק אלא להשאיר אותה בחדר זמן מה על מנת לייצר תחושת ביטחון אצל הילד.

בוחרים מיטה לילדים? חשוב לראות כמה שיותר אפשרויות ולקבל ייעוץ מקצועי

כשאתם בוחרים מיטה חדשה לילדים שלכם, בין אם מיטת נוער ובין אם מעבר, חשוב מאוד לראות את כל האפשרויות שקיימות. כדאי להגיע לחנות או רשת בה יש כמה שיותר אפשרויות, שהילד גם יוכל להרגיש בעצמו ושתוכלו לבחון בעיניים שלכם את ההתאמה של כל מיטה לחדר שלו או שלה. בנוסף, ייעוץ מקצועי מאנשים שחיים ונושמים מיטות אף פעם לא יכול להזיק בשביל לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור הילדים שלכם.