עו"ד נתנאל רוט
עו"ד נתנאל רוטצילום: יצחק קלמן

לפני ימים אחדים הוזעקו חובשי מד"א למפעל מצות בפתח תקווה לאחר שהתקבל דיווח על צעיר בשנות העשרים לחייו שנפגע בידו ממכונה במפעל מצות ופונה לבית החולים במצב בינוני.

בעקבות ריבוי המקרים של פציעות במאפיות מצות, טוען עו"ד נתנאל רוט העוסק בדיני נזיקין ורשלנות רפואית, כי עבודה במאפיות מצות שאינן מבוטחות עלולות להוביל ל"נזק עתידי ובכייה לדורות", כלשונו.

"מעבר לזהירות הנדרשת מכל אחד ואחד לשמור על עצמו וסובביו הרי שבמקרה של נזק שכבר התרחש, ברוב המקרים מוצא הנפגע את עצמו מול שוקת שבורה כאשר אין לו את מי לתבוע ומי לדרוש פיצויים וכיסוי כספי של הנזקים שנגרמו לו ועלויות הטיפולים וזאת בהיעדר ביטוח בסיסי למקום. זאת יש לדעת, כי ללא ביטוח, היחיד שניתן לתבוע אותו הוא בעל המקום", הוא אומר.

לדבריו, לאורך השנים הוא נתקל במקרים כאובים רבים שיכלו להיפתר אם רק היה ביטוח למאפיית המצות.

רק לאחרונה שמע עו"ד רוט מהרב שריאל רוזנברג על החשיבות בביטוח כל מקום ציבורי ועל הצעדים שניתן יהיה לנקוט בפומבי כלפי בעלי אולמות ומקומות ציבוריים שאינם מחזיקים בביטוח.

"אין ספק כי מאפיות המצות, ההופכות למקום שהייה לרבים, עונות אף הן על ההגדרה ויש על כל אחד לעשות את חשבון נפשו לפני כניסתו למקום כזה כשאין את המעטפת הביטוחית הנאותה", אמר.

בערב פסח מצויים תקלות רבות ונזקים שניתן לקבל עליהם פיצוי הולם. אם זה נזק משריפת חמץ שנובע מהתנהלות לא תקינה של העיירה שהציבה את המכולה או ילד שנפגע במהלך ההכנות והינו מכוסה אוטומטית באמצעות ביטוח תלמידים ועוד.

"כל מקרה של פציעה או פגיעה מכל סוג חשוב להתייעץ עם עו"ד על אפשרויות הפיצוי", מפרט רוט. ''פעמים רבות משפחות סוחבות איתן הוצאות עתק על טיפול ושיקום ואינן מודעות כי המדינה או חברות הביטוח צריכות על פי חוק לשאת איתן בעלויות. נחוץ לשבת עם איש מקצוע כדי להבין את התמונה הביטוחית וחובת המדינה בכל מקרה ומקרה".