האזור הרגוע. בית חב"ד בסרי לנקה
האזור הרגוע. בית חב"ד בסרי לנקהצילום: חב"ד סרי לנקה

האלימות ברחובות סרי לנקה הובילו את הממשלה שם להתפטר. זאת לאחר עוצר כולל, מפגני זעם של אזרחים לנוכח המשבר הכלכלי שם והתגובה התקיפה של כוחות המשטרה. על המצב במדינה שוחחנו עם מנהל בתי חב"ד בחופי סרי לנקה, רוני ארד.

"בארץ התחושה יותר בטוחה מאשר שם, למרות שאנחנו נמצאים באזורי החופים השקטים יחסית, אזורים ללא אלימות ברחוב", אומר ארד שנמצא בימים אלה בארץ, אך שומר על קשר עם בתי חב"ד ושליחי חב"ד בסרי לנקה. "האירועי מתנקזים לבירה, ושם הדברים קורים בצורה ברוטלית שלא מוכרת לנו".

לדבריו התחושה ברחוב היא כימי העוצר של הקורונה או העוצר שהוטל אחרי הפיגועים שהתחוללו במדינה בשנת 2019, וזאת כדי למנוע מהאלימות לזלוג אל מעבר לריכוזי האוכלוסיה בבירה. לשאלתנו אודות הברוטליות בה מתנהלת המשטרה מול המפגינים שם, משיב ארד וקובע כי "היד שם יותר קלה על הלהב ועל ההדק".

על הישראלים הנמצאים במדינה הוא אומר: "אנחנו מוצפים בפניות של הרבה מאוד הורים מודאגים, כי הממשל סגר את כל הרשתות החברתיות כדי לבלום את המהומות. אנחנו מצליחים לתקשר איתם בעקיפת מערכות דרך טכנולוגיות שיש בטלפונים החכמים. הרבה הורים מודאגים יכולים לפנות אלינו ישירות ואפשר להרגיע כי ככל הנראה מצבם בסדר. חשוב לסרי לנקאים שהתיירות תימשך. מדובר באחד המקומות המתויירים בעולם. יש מאות ישראלים בכל שבוע. לא אוכפים עליהם את העוצר. לא חושדים בהם שיחברו להפלת הממשלה . זה אמנם כרגע לא המקום האידיאלי להגעה, אבל זה צפוי לעבור בתוך כמה ימים".

על עברה ההיסטורי של סרי לנקה מזכיר ארד: "זו מדינה שעברה מלחמת אזרחים עקובה מדם. יש מתחים בין מיעוטים, המוסלמי והטמילי, אבל זו לא מדינה שבה מתחלפים מנהיגים בכל חצי שנה". את ההנהגה הנוכחית מתאר ארד כטלנובלה של ממש כאשר החוק במדינה קובע כי הנשיא נבחר הוא שממנה את ראש הממשלה. הנשיא הנערץ של המדינה רצה להיבחר בשנית אבל בשל מגבלות בחוק הדבר לא התאפשר. מי שנבחר הוא אחיו שמינה אותו לראש ממשלה בעוד הוא מתפקד כנשיא-בובה הנתון תחת אחיו. "מדובר בשחיתות וזלזול ברצון האזרח ברמה שאנחנו לא מכירים"

לדבריו ברחבי המדינה קיימת "תחושה בטוחה, ללא מקרי שוד וכו', אבל האזרח הפשוט חי בתנאים לא פשוטים עם פערי מעמדות לא מוכרים לנו". המהומות האחרונות במדינה נובעות ממשבר הקורונה שיצר משבר כלכלי של ממש, "אינפלציה, בעיות יבוא, הפסקות חשמל כי המדינה לא יכולה לשלם על דלק ועוד", כל אלה יצרו את התסיסה בעם שאינו מוכן להבליג עוד.