כבאים מטפלים בשריפה. ארכיון
כבאים מטפלים בשריפה. ארכיוןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חשש ביהודה ושומרון משריפות ענק כתוצאה ממזג האוויר הקיצוני שיפקוד את אזורנו היום (שלישי) ומחר שיכלול שרב כבד, יובש ורוחות מזרחיות ערות.

ימים דומים צפויים גם בשבוע הבא, מה שמעלה את הסיכויים עוד יותר לתרחיש של שלל שריפות ברחבי יהודה ושומרון ואף באזור ירושלים.

בשנה שעברה כילתה שריפת הענק שפרצה בהרי ירושלים כ־11 אלף דונם, ובשריפה נוספת באזור הבקעה, לאורך הגבול עם ירדן, נאבקו לוחמי האש במשך כמה ימים בלהבות הענק.

בעיתון ישראל היום דווח כי בכבאות והצלה מחוז יו"ש נערכים לכל תרחיש. השבוע הם יערכו תרגיל מחוזי מסכם, לאחר שכל תחנות הכיבוי תרגלו ושיפרו בשבועות האחרונים את המענה המבצעי כדי לוודא מוכנות מלאה.

כשברקע חודש הרמדאן שהחל השבוע, יחד עם המתח, הרגישות וההתערערות במצב הביטחוני, וההשוואה המתבקשת לתקופת "שומר החומות" אשתקד, תמיד קיים החשש בקרב גורמים ביטחוניים כי גם תקופה זו עלולה לשמש זרז למציתים למיניהם.

בשנה שעברה, במהלך עשרת ימי מבצע שומר החומות, התמודדו לוחמי האש ביו"ש עם עשרות שריפות לאומניות ביום, אשר פרצו, בין השאר, מהשלכת בקבוקי תבערה ומהבערת צמיגים בשטחים הקרובים להתנחלויות, בצבר אירועים שלא זכורים כמותם ובהקפצות משריפה לשריפה בלי הפסקה, ימים ולילות.

בין האירועים הבולטים: השריפה הגדולה במורדות בת עין וגבעות שבגוש עציון, שריפה גדולה בין צור הדסה לביתר עילית, ושריפה גדולה בהר חברון, אשר הביאה לפינוי היישובים תלם ואדורה.

מפקד מחוז יו"ש בכבאות והצלה, טפסר שיקו בר דב, אומר כי ערנות הציבור ועבודה מקדימה לסילוק גורמים שעלולים להביא להתגברות מהירה של האש כשהיא פורצת, הן חשובות ויכולות להציל חיים.

הוא מוסיף: "חשוף עדיף משרוף. חשוב שהציבור יתכונן לקיץ הזה ויגלה זהירות וערנות. יש לנכש את העשבים מסביב לבתים, לדלל את הצמחייה בשטחים הפתוחים, להכין דרכי גישה כדי ליצור קווי אש ולא להדליק אש בשטח. אל תגידו 'יהיה בסדר, לי זה לא יקרה'".