אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

בשבוע זה מצוין שבוע התפוצות ועל קשרי ישראל והקהילות היהודיות בארה"ב שוחחנו עם ליאת דולנגביץ', מנהלת הפרויקטים של קרן רודרמן הפועלת להידוק הקשרים בין הקהילות לישראל.

דולנגביץ' מספרת על פרויקטים שתכליתם הנגשה לתודעה הישראלית של משמעותו החשובה של הקשר עם יהדות ארה"ב. בין הפרויקטים הללו גם סדרות רשת, תכנית אקדמית ועוד, ולקראת שבוע התפוצות הפיקה הקרן סיור מיוחד לישראלים ברחבי ירושלים סביב תרומתה של יהדות ארה"ב ואישים מובילים ביהדות ארה"ב.

בין השאר מדובר בתרומתה הלא מספיק מוכרת של הנרייטה סולד, המוסדות הלאומיים, הזרמים הדתיים השונים ועוד.

ומה באשר ליהדות ארה"ב עצמה? עד כמה מעסיקה את יהודי ארה"ב סוגיית הקשר עם מדינת ישראל? "הנושא הזה מעסיק אותם מאוד וחשוב להם מאוד", קובעת דולנגביץ'. "הם יודעים הרבה על ישראל, הם מקשיבים למה שקורה כאן, אבל האתגר הוא בקרב הישראלים, ואת הוואקום הזה אנחנו מנסים למלא וזה מחמם את ליבם של יהודי ארה"ב לדעת שיש רצון להתחבר אליהם גם אם לא להסכים על כל דבר, אבל כדי שלא להסכים צריך לדעת, להבין ולשאול שאלות נכונות".

בדבריה מדגישה דולנגביץ' כי לצד המחלוקות "יש הרבה דברים שיש עליהם הסכמה כמו מורשת ותרבות משותפת. יהודים מכל העולם יחגגו עוד מעט יחד את חג הפסח. חשוב לנו שיהודים בשני הצדדים יראו את החיבור ומכאן יתחזק הקשר".

עוד היא מספרת על "מחקר של הקרן שמלמד על קשר מאוד חזק של יהודי ארה"ב לישראל. 84 אחוזים מעידים על עצמם כפרו ישראלים. בנוסף, 64 אחוז אומרים שהם מחוברים רגשית לישראל, וזה קורה בתקופה שלא פשוט להיות תומכי ישראל, תקופה של אנטישמיות שמאוד מדאיגה אותם ופוגעת בהם. אכפת להם ממה שקורה בישראל וחשוב שנדע שיש קהילה עצומה שאכפת לה".

לשאלתנו אם מדובר ביחס מותנה בהתנהלות ומדיניות מסוימת מצידה של ישראל, משיבה ליאת דולנגביץ' כי "הזיקה לישראל קונסטיטנטית ופחות מותנית בנושא הפוליטי. הם מתחברים יותר לנושא של תרבות ומורשת ורואים במדינת ישראל חלק במה שהם, לצד הביקורת שתמיד הייתה להם כמו שיש לכל יהודי, גם ישראלי, בתחומים שונים".

עוד שאלנו את דולנגביץ' אם סוגיית מעמדם של הרפורמים בישראל משמעותית לרמת הזיקה של יהודי ארה"ב לישראל. לדבריה הסוגיה אינה מהמשפיעים על זיקה זו. "בדקנו את הנושאים שלגביהם הם ביקורתיים והנושא הרפורמי עלה פחות. הם מבינים את ההבדל בין מדינה לקהילה. הם מקבלים את זה בהבנה לצד הביקורת. לא בנושא הזה מתחילה הזיקה שלהם לישראל".

ומה באשר לעלייה? האם בפעילות קרן רודרמן עולה בכלל נושא העלייה? "אנחנו מדברים על הנושא. זו פחות האג'נדה שלנו בקרן. אנחנו יותר עובדים מול הישראלים, אבל עלייה היא לא מילה גסה. כדי להכיר את יהדות ארה"ב צריך להכיר את אלה שרוצים ואת אלה שלא רוצים לעשות עליה. יהדות ארה"ב היא לא מקשה אחת".