חללית
חלליתצילום: ISTOCK

אם חשבתם שהמירוץ לחלל בין המעצמות ארה"ב ורוסיה הסתיים, אז כנראה שלא ממש. אולי בעוד כשבועיים, צפויה להמריא טיסת AX-1 לחלל שתלווה בהתרגשות רבה, אך האפשרות להתיישב בחלל קצת רחוקה.

כשהאסטרונאוטים יחזרו ארצה, הם יצטרכו לעבור שיקום ממושך של כ-5 שנים כתוצאה מהשהות הממושך בחלל. היעדר כוח כבידה וקרינה קוסמית רבה פוגעים בבריאותם של השוהים בחלל. במהלך שהייה של שישה חודשים בלבד בחלל, אסטרונאוט צפוי לאבד כ-30% ממסת השריר, 9% ממסת הגוף, לסבול מבעיות בלב ובראייה ואף מסיכון מוגבר לחלות במחלות סרטן.

כעת מתברר שייתכן שהחומר הפעיל של תרופה לקורונה שפיתחה חברת אמורפיקל הישראלית נותן תקווה להתיישבות בחלל.

התרופה הישראלית לקורונה, AMOR-18, שפיתחה חברת אמורפיקל, נמצאת כרגע בשלב ניסוי מתקדם. התרופה מיועדת לחולים במצב בינוני עד אנוש וניתנת לחולים באמצעות אינהלציה. החומר הפעיל בתרופה – ACC – המבוסס על מינרלים ננו-אמורפיים בשילוב עם קרבונט, מווסת את רמת החומציות (PH) בנוזל הבין תאי בגוף, ובכך חוסם את פעילות ההתרבות של הנגיף ומונעת ממנו לחדור לתאי הגוף. לאחרונה, החליטה ועדת הלנסיקי בביה"ח 'זיו' לאשר את התרופה לטיפול בכלל חולי הקורונה בזיו. כעת, ע"פ החברה, החומר הפעיל ACC צפוי לאפשר לבני האדם התיישבות בחלל.

בעזרת טיסת AX-1 לחלל של אילון מאסק ובעזרת סוכנות החלל NASA, צפויים להתבצע שני ניסויים של אמורפיקל בחלל: גדילה והתמיינות של תאי שריר ועצם הומניים. לפי השערות הניסוי, מינרליים ננו-אמורפיים (ACC) בשילוב עם קרבונט, מסייעים לטפל בתהליך החומצי ע"י הפיכתו של הקרבונט לבי-קרבונט שמווסת את התהליך החומצי בגוף. יוני הסידן משקמים את תאי השריר והעצם. ה-ACC מטפל בתהליכים חומציים נרחבים ומונע איבוד מסות של שריר ועצם, מה שיאפשר שהות ממושכת בחלל ובסופו של דבר – התיישבות בחלל.

הניסוי מבוצע בהובלת צוות חברת אמורפיקל המנכ"ל יוסי בן, ומנהלות הניסוי אורית אקר ושרה נוימן, ובסיוע של מנכ"ל חברת Space Pharma יוסי ימין.