הכלכלן ויועץ המשכנתאות בארי גוטלר הר-טוב התארח באולפן ערוץ 7 לשיחה בעקבות העלאת הריבית על ידי נגיד בנק ישראל, הסיבות למהלך והשפעותיו על הכיס של כל אחד ואחד מאיתנו.

גוטלר הר-טוב מסביר בקצרה כיצד מהלך זה של העלאת הריבית מהווה כלי בידי בנק ישראל למאבק באינפלציה. במציאות בה קיימת אינפלציה ברחבי העולם כולו ובדרכה אלינו לישראל.

מתוך ההבנה שלא ניתן יהיה להשאיר את ישראל במנותק מהמתרחש בעולם ואכן המחיה מתייקרת גם בישראל, מחליט בנק ישראל להעלות את הריבית כדי להאט את קצב האינפלציה.

ההשפעה לאזרחים צפויה להתנקז לעולם המשכנתאות וההלוואות. על משכנתא של מיליון שקלים צפויה עליה בתשלום החודשי בגובה של כחמישים שקלים, סכום שמצטבר לאורך עשרים שנה מעבר לכך שבנק ישראל כבר הודיע כי זו לא העלייה היחידה וצפוי לה המשך.

לדבריו מדובר במהלך שיורגש על ידי כל רוכשי הנדל"ן לסוגיהם והוא לא יביא לצינון שוק הנדל"ן אלא תכליתו היא ההתמודדות עם האינפלציה שעל פי חוק בנק ישראל צריכה להיות בין אחוז לשלושה אחוזים, מה שלא יהיה בשנה הנוכחית וגם לא בשנה הבאה. במציאות שכזו מנסה בנק ישראל להתמודד בדרכים שונות בהן העלאת הריבית.

עוד הוא מציין כי אם בנק ישראל לא היה נוקט במהלך זה היינו מרגישים מהר מאוד את השפעת האינפלציה במזון, בדלק ועוד. מאחר ומדובר בעלייה שעוד לא התרחשה קשה להרגיש את השפעתה.

המהלך כולו, אומר גוטלר הר-טוב, הוא חלק ממהלך גדול ורחב הרבה יותר ובנק ישראל כבר רמז על היעד של עליית הריבית עד לעלייה מצטברת של אחוז וחצי והדבר יבוא לעלייה של כמאתיים שקלים בתשלום החודשי למשכנתא של מיליון שקלים.

למי שכבר מחזיק במשכנתא יהיה קשה לבצע מהלכים שיסייעו לו להתמודד עם השינויים ולהקל על התשלום הנוסף. המשמעות היא צורך בהצטמצמות. מי שעדיין לא מחזיק משכנתא יצטרך לשקול את נחיצותה של המשכנתא לפני שהוא לוקח אותה, ואם אכן הוא לוקח משכנתא לשקול לפרוס אותה לתקופה ארוכה יותר.

מה שמאפשר לבנק ישראל לבצע את עליית הריבית בלי להסתכן בעליה באבטלה הוא מצבה הכלכלי הטוב של ישראל, מסביר גוטלר הר-טוב ומציין כי עולם ההייטק הוא המרגיש ביותר את מצבה הטוב של ישראל, שם המשכורות גבוהות מאוד והוא זה שמוביל את ישראל קדימה בכך שהמשק כולו נהנה ממתן מוצרים ושירותים למגזר ההייטק.